دینداری مؤمنانه منحصر به یک ماه نیست
کد خبر: 4134867
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۱

دینداری مؤمنانه منحصر به یک ماه نیست

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: گرچه ماه رمضان معروف به ماه بندگی خداوند است، اما همه ماه‌ها، ماه‌های بندگی خدا است و دینداری مومنانه، مخصوص یک ماه یا یک ساعت نیست. انسان در هرلحظه سعی می‌کند ارتباط خود را با خداوند حفظ کند و هر آنچه مانع این ارتباط است، از بین ببرد.

حجت‌الاسلام فرزام

حجت‌الاسلام محمدصادق فرزام، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره دستاوردهای ماه مبارک رمضان گفت: گرچه ماه رمضان معروف به ماه بندگی خداوند است، اما همه ماه‌ها، ماه‌های بندگی خدا، همه روزها و ساعت‌ها، روزها و ساعت‌های بندگی خدا است.

وی اظهار کرد: گرچه خداوند یک ماه را برای پذیرایی از بندگان خود انتخاب کرده، اما در ماه‌های دیگر نیز خداوند پذیرای بندگان خود است، لذا این که فکر کنیم فقط در ماه مبارک رمضان، انسان به خداوند نزدیک است، فکر اشتباهی است. اینکه فکر کنیم تنها در ماه رمضان مهمان خدا هستیم، درست نیست، ما همیشه و هر لحظه مهمان خدا هستیم و از فیض خداوند بهره می‌بریم.

این پژوهشگر ادامه داد: ماه مبارک رمضان، در این میان سمبل است، اما در ماه‌های دیگر هم ما به اندازه ظرف وجودی‌مان از خوان کَرَم الهی استفاده می‌کنیم، لذا اگر اساس و شالوده ماه مبارک رمضان را که تقوای الهی است، در ماه‌های دیگر حفظ کنیم، یکی از بهترین دستاوردهای این ماه است. اگر این تقوی را تا ماه رمضان سال آینده حفظ کردید، دستاوردهایی خواهید داشت که از ماه رمضان قبلی حفظ شده‌اند و در ماه‌‌های دیگر نیز وسعت این تقوی و نگرش توحیدی شما می‌تواند افزایش پیدا کند. بنابراین یکی از دستاوردهای اساسی ماه رمضان تقوی است که ما باید سعی کنیم آن را در ماه‌های دیگر حفظ کنیم.

وی افزود: نکته دیگر این است که مطالعه و قرائت قرآن کریم در ماه رمضان بسیار تأکید شده است، اما وظیفه یک مسلمان این است که در هر روزی از سال قرآن را قرائت کند و از مفاهیم و معارف الهی آن بهره ببرد. بیاییم این قرآن خواندن را در ماه‌های دیگر ادامه بدهیم. اگر چنین کنیم و در طول سال برنامه ریزی قرائت قرآن داشته باشیم، خواهیم دید در ماه مبارک رمضان آینده دستاوردهایی عالی نصیب ما شده است.

فرزام گفت: مسئله سوم دعا است. در ماه مبارک رمضان دعاهای گوناگونی داریم؛ دعای ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح و دعاهای دیگر که خواندن آنها در این ماه فضیلت دارد. گفته‌اند فضیلت خواندن این دعاها، در ماه رمضان زیادتر است، اما اگر آنها را در ماه‌های دیگر بخوانید، بی ثمر و خالی از فضیلت نیست. یعنی اگر شما در ماه‌های دیگر دعای افتتاح بخوانی و بگویی: «اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا و قله عددنا و کثره عدونا» یک مناجات و شکایت به درگاه خداوند است که خدایا امام زمان(ع) ما غایب است، تعدادمان کم و دشمنان ما زیاد است. این شکایت، متعلق به هر روز و هر ساعت یک شیعه است؛ نه تنها ماه مبارک. پس می‌شود دعایی مثل افتتاح را در طی سال و هر روز خواند. گرچه در ماه رمضان فضیلت آن بیشتر است، اما نگفتند در غیر از ماه رمضان خوانده نشود. 

این مدرس حوزه ادامه داد: دعای ابوحمزه ثمالی، دعایی نیست که فقط در ماه رمضان بتوانی همه معارف آن را کسب کنی، بلکه یک کار مطالعاتی یک ساله نیاز دارد که شما طی یک یا دو سال، هر روز  یا هر هفته فرازی از آن را بخوانید، شروح آن را بخوانید. منبرهایی که درباره دعای ابوحمزه هست، گوش کنیم و نکته برداری کنیم. لذا اگر خوب نگاه کنید می‌بینید هر آنچه در ماه رمضان فضیلت دارد، می‌توان در ماه‌های دیگر نیز انجام داد.

به گفته این پژوهشگر، تقوی، قرآن و دعا سه رکن اساسی انسان‌سازی است که خداوند در ماه مبارک رمضان خیلی بر آنها تأکید کرده است، اما می‌توانیم آنها را در ماه‌های دیگر نیز سرلوحه خود قرار دهیم از انوار آنها بهره مند بشویم. لذا این سه رکن، متوقف به ماه رمضان نیستند و باید برنامه ریزی یک ساله برای همه عبادت‌ها به ویژه این سه رکن داشته باشیم.

فرزام افزود: علمای ما نیز به همین شکل بودند؛ یعنی چنین نبود که فقط در ماه مبارک رمضان قرآن و دعا بخوانند، یا تقوی خود را حفظ کنند، بلکه در همه لحظات و ساعت‌ها این حالت‌ها را داشتند. دینداری مومنانه، دینداری نیست که مخصوص یک ماه، یا یک ساعت باشد. انسان مؤمن ابن‌الوقت است، یعنی در هر ساعت و هر زمان سعی می‌کند ارتباط خود را با خداوند حفظ کند و هر آنچه مانع این ارتباط است، از بین ببرد.

این مدرس حوزه در پایان درباره عید فطر گفت: اولا گفته‌اند هر لحظه و هر زمانی که گناه نکنید، عید است. اما باز هم خداوند روز عید فطر را به عنوان سمبل و نماد قرار داده است. یکی از نمادهای بزرگ مسلمین، عید فطر است که مخصوص قشر خاصی نیست و عید همه کسانی است که در این یک ماه بندگی خداوند را انجام دادند. خداوند در این عید پس از سی روز عبادت و روزه داری، به ما هدیه‌ای و آن عید فطر است. عید فطر در کشورهای مسلمان از ارزش بالایی برخودار است، این عید، عید بندگی و مهمانی خدا است. باید سعی کنیم این عید را بیش از این بشناسانیم و خود را به این حلقه اضافه کنیم. عید فطر، زمان وحدت مسلمین است، چون ماه رمضان، ماه بندگی خداوند است. 

انتهای پیام
captcha