برنامه‌ریزی قطر برای تبدیل شدن به قطب اقتصاد حلال
کد خبر: 4136094
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸

برنامه‌ریزی قطر برای تبدیل شدن به قطب اقتصاد حلال

قطر قصد دارد تا با استفاده از زیرساخت‌های قوی خود در زمینه صنعت حلال، به یکی از قطب‌های برتر اقتصاد حلال در سطح جهانی تبدیل شود.

به گزارش ایکنا به نقل از زاویه، یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که اقتصاد حلال جهانی در کانون توجه قرار گرفته است و پتانسیل زیادی برای رسیدن به ارزش بازار حیرت‌انگیز 7.7 تریلیون دلار تا سال 2025 را داراست.


اداره تشویق سرمایه گذاری قطر (IPA Qatar) مطالعه‌ای انجام داد که نشان می‌دهد این کشور به عنوان یک مرکز شکوفایی اقتصاد حلال عمل می‌کند، زیرا بر بخش های اصلی با پتانسیل رشد بالا تمرکز و زمینه را برای بازار بزرگ حلال در همه زمینه‌ها فراهم کرده است. 

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که اقتصاد جهانی حلال در کانون توجه قرار گرفته است و رشد قابل توجه و پتانسیل خود را برای رسیدن به ارزش بازار حیرت‌انگیز 7.7 تریلیون دلار تا سال 2025 نشان می‌دهد که نسبت به 3.2 تریلیون دلار در سال 2015 افزایش چشمگیری یافته است.

این بخش پر رونق که به اصول و ارزش‌های اسلامی پایبند است، طیف گسترده‌ای از صنایع از امور مالی و غذا گرفته تا داروسازی، مسافرت، لوازم آرایشی و مد را در بر می‌گیرد.

در سال‌های اخیر، اقتصاد حلال با پیش‌بینی نرخ رشد مرکب سالانه 9.2 درصدی بین سال‌های 2015 و 2025، توجه و سرمایه‌گذاری فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است.

از آنجایی که اقتصاد حلال به گسترش و تنوع خود ادامه می‌دهد، فرصتی بی نظیر برای کسب و کارها و سرمایه گذاران فراهم می کند تا از بازار رو به رشد مصرف کنندگانی که به دنبال محصولات و خدمات حلال اخلاقی هستند، استفاده کنند.

این مطالعه به این واقعیت اشاره کرد که منطقه شورای همکاری خلیج فارس از موقعیت خوبی برای بهره‌مندی از این رشد بازار برخوردار است و قطر به عنوان مرکز این بخش پررونق عمل می‌کند. این کشور با بازیگران کلیدی بازار مانند Hassad Food که امنیت غذایی، پایداری و نوآوری را ترویج می‌کنند در حال حاضر خود را به عنوان پیشرو در صنعت غذای حلال تثبیت کرده است .

بررسی IPA قطر نشان می‌دهد که در سال 2021 دارایی‌های بازار این کشور به ارزش 156.4 میلیارد دلار در بازارهای مالی، 1 میلیارد دلار در بیمه اسلامی (تکافل)، 14.2 میلیارد دلار در گردشگری اسلامی، 5.1 میلیارد دلار در بخش مراقبت‌های بهداشتی و 849 میلیون دلار در حوزه فین تک اسلامی ثبت شده است. 

در مطالعه IPA قطر آمده است که تلاش‌های این کشور در اعتباربخشی جهانی و ملی حلال نیز قابل توجه است که یکی از نمونه‌های آن ایجاد مرکز اعتبارسنجی حلال سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) و صدور راهنمای واردات محصولات غذایی حلال توسط وزارتخانه بهداشت عمومی قطر است. 

زنجیره ارزش اقتصاد حلال این کشور توسط بازیگرانی در سراسر صنایع، از خرید نهاده‌های حلال گرفته تا صدور گواهی و اعتبارسنجی محصولات برای استانداردهای حلال و لجستیک و توزیع به کاربران نهایی، پشتیبانی می‌شود.

قطر با اقتصاد پایدار و انعطاف پذیر، فضایی حامی کسب و کار و محیط تجاری جذاب و رقابتی را به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌دهد. به عنوان بخشی از چشم انداز ملی بلندپروازانه قطر 2030، این کشور قصد دارد خود را به عنوان یک قطب پیشرو برای تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری در منطقه از جمله در اقتصاد حلال معرفی کند.

تقاضا برای محصولات و خدمات حلال نه تنها از سوی مصرف کنندگان مسلمان، بلکه از سوی غیرمسلمانانی که اقلام حلال را اخلاقی، سالم و ایمن می‌دانند، در حال افزایش است.

انتظار می‌رود که تا سال 2025 تنها در بازار رسانه‌های حلال 308 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود و قطر در میان سه کشور برتر سازمان همکاری اسلامی از نظر رسانه‌ها و خدمات سبک زندگی با مضمون اسلامی قرار گیرد.این رشد، پتانسیل ایجاد شغل، تقویت نوآوری و کمک به توسعه اقتصادی را دارد.

در این مطالعه آمده است که برای دستیابی به این بازار، کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران باید با بازیگران مختلفی از جمله نهادهای صدور گواهی حلال، پلت‌فرم‌های توزیع، شرکت‌های بازاریابی، شرکت‌های لجستیک و انبارداری و خرده‌فروشان همکاری کنند.

با ادامه گسترش اقتصاد جهانی حلال، موقعیت استراتژیک قطر، صنایع و زیرساخت‌های قوی حلال، قطر را به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاران منطقه و جهان تبدیل کرده است.

انتهای پیام
captcha