گردهمایی «محفل» در میان استقبال مخاطبان؛ امید به حضوری دوباره + عکس
کد خبر: 4136108
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷

گردهمایی «محفل» در میان استقبال مخاطبان؛ امید به حضوری دوباره + عکس

گردهمایی عوامل و مخاطبان برنامه تلویزیونی محفل شامگاه یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه برگزار شد؛ مراسمی که با استقبال مخاطبان همراه بود و در آن همه امیدوار حضور دوباره برنامه‌هایی همچون محفل در رسانه ملی و در مناسبت‌های مختلف بودند.

گردهمایی بزرگ محفل در میان استقبال باشکوه مخاطبان؛ امید به درخششی دوباره

به گزارش خبرنگار ایکنا، گردهمایی عوامل برنامه تلویزیونی محفل شامگاه یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و با حضور حجج اسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، وحید جلیلی، قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما، سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از فعالان قرآنی و مخاطبان برنامه محفل برگزار شد.

در ابتدای این برنامه که تا حدود ساعت 23 ادامه داشت، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و یکی از پنج میزبان برنامه محفل به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. در ادامه سوره مبارکه کوثر از سوی این قاری پیشکسوت و حاضران در سالن جمع‌خوانی شد تا بعد از آن نوبت به هنرنمایی عطیه عزیزی، حافظ 9 ساله قرآن از خراسان جنوبی برسد.


بیشتر بخوانید؛


اجرای عطیه عزیزی در برنامه محفل و نامه‌ای که برای مقام معظم رهبری نوشته بود، بیش از هر تصویر دیگری از او در ذهن مخاطبان ماندگار شد، او البته بعد از اجرای خود در آن برنامه، به هر کدام از داوران و میزبانان برنامه محفل، به جز حسنین الحلو یک نقاشی هدیه داد و حالا فرصت را مناسب دیده بود تا نقاشی حسنین الحلو را با تأخیری چند روزه به او تقدیم کند. موضوعی که دستخوش شوخی‌های او، مجری و میزبانان برنامه شد.

گردهمایی بزرگ محفل در میان استقبال باشکوه مخاطبان؛ امید به درخششی دوباره + عکس

در ادامه این مراسم جمع دیگری از دختران حافظ کل قرآن به روی سن آمدند تا به اجرای برنامه بپردازند. در این بخش زهرا خلیلی، حدیث و ثنا نظری، حنانه خلفی و مریم شفیعی به سوالات داوران پاسخ دادند. هر کدام از این افراد قبل از پاسخ به سوالات و ارائه محفوظات خود گوشه‌هایی از فعالیت خود در عرصه قرآن کریم را معرفی کردند که تشویق‌های ممتد حاضران در سالن را به دنبال داشت.

اجرای قطعه «اینجا ایرانه» از سوی گروه سرود دختران احسان بخش دیگری از برنامه‌ گردهمایی برنامه محفل بود. در این بخش حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان با اجرای چند بیت از این شعر به استقبال اعضای این گروه رفت. در زمان اجرای این گروه پرچم کشورمان از سوی حاضران در سالن به اهتزاز درآمد تا تصاویر زیبایی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران رقم بخورد.

محفل بهانه‌ای برای رونق گرفتن جلسات قرآن

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که یکی از حامیان اصلی تولید برنامه محفل بوده است، به بیان سخنان کوتاهی پرداخت.

وی در ابتدا از تمامی عوامل تولید برنامه محفل قدردانی کرد و گفت: این اتفاق مهمی بود که رقم خورد. برای تولید این برنامه زحمات زیادی کشیده شد و به همین بهانه یک خواهش از آنها دارم و آن هم اینکه ای کاش برنامه محفل غیر از اینکه استمرار و ادامه پیدا می‌کند، امتداد هم داشته باشد و بهانه‌ای برای رونق گرفتن محافل قرآنی در کشور شود تا به فضل خدا دوباره یک حال و هوای شورانگیز قرآنی را بیشتر از دفعات قرآنی شاهد باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه به سپری کردن ایام نوجوانی خود در جلسات آموزش قرآن اشاره و تصریح کرد: با توجه به آن سابقه حس بیشتری نسبت به برکات این جلسات داریم. جلسات قرآنی دهه هفتاد اتفاقات بزرگی را در فرهنگ این کشور رقم زد و بهانه‌ای برای ورود به عالم قرآن بود.

گردهمایی بزرگ محفل در میان استقبال باشکوه مخاطبان؛ امید به درخششی دوباره + عکس

قمی همچنین به بیان خاطراتی از زمان حضور خود در جلسات قرآن در دوران نوجوانی اشاره کرد و گفت: یکی از شیرینی‌های برنامه محفل این بود که حال و هوای جلسات زنده ‌شد. مردم ما نسبت به قرآن حس‌های مختلفی دارند. برخی حس حسرت دارند که چرا به خوبی از قرآن بهره نبرده‌اند، برخی حس غبطه دارند به کسانی که خوب از قرآن بهره برده‌اند.

وی اظهار کرد: باید زمینه بهره‌مندی از قرآن که «هدی للناس» است، افزون‌تر شود. محفل شروع خوبی برای این کار بود و امیدوارم این برنامه یک مراسم اختتامیه نباشد، بلکه یک شروع خوب باشد و اجازه دهیم این حال و هوا در کل کشور به بهترین شکل جاری شود.

در ادامه این مراسم کلیپی از شوخی‌های حامد شاکرنژاد و حسنین الحلو، دو داور و میزبان برنامه محفل پخش شد و پس از آن این دو چهره در میان تشویق‌های حاضران به روی جایگاه آمدند تا به بیان خاطراتی از حضور خود در محفل بپردازند.

حسنین الحلو در این بخش به بازخوردها و پیام‌هایی که از مخاطبان گرفته است، اشاره و اظهار کرد: پیام‌های مختلفی از ایران، ترکیه، افغانستان و کشورهای دیگری دریافت کردم که شاید بالغ بر روزانه 400 پیام می‌شود. برخی بخش‌های این برنامه در فضای مجازی بازدیدهای میلیونی داشته است.

شور و شوقی که در 35 سال گذشته ندیده بودم

حامد شاکرنژاد نیز در این بخش به بیان نکاتی پرداخت و گفت: 35 سال است که در عرصه قرآن مشغول تلاوت هستم، بعد از پخش شدن برنامه محفل از رسانه ملی هرجا بین مردم‌ حضور داشتم، شور و اشتیاقی را مشاهده کردم که در این مدت ندیده بودم. احساس می‌کنم افرادی به این عرصه اضافه شده‌اند که تا پیش از این اصلاً ارتباطی با جامعه قرآنی نداشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه امیدوار است این حرکت ادامه داشته باشد، به پیام‌هایی که در مورد این برنامه از اقصی نقاط دنیا دریافت کرده است اشاره کرد و افزود: قرآن زبان مشترک همه ما مسلمانان است و به خوبی مسلمانان ملل را گرد هم آورد.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم حامد شاکرنژاد و‌ حسنین الحلو به همخوانی آیاتی از سوره مبارکه نمل و پس از آن ‌به منافسه آیات سوره مبارکه شمس‌ پرداختند. در این بخش سیدمحمدحسین هاشمی‌گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه محفل نیز در یک جمله به توصیف این برنامه تلویزیونی پرداخت و گفت: برنامه محفل حاصل تلاش یک‌ گروه با اخلاص بوده و این اخلاص بود که باعث شد گروه تولید ساعات طولانی ضبط برنامه را با کمترین خستگی به سرانجام برساند.

دلایل موفقیت برنامه محفل

در ادامه رضوان ‌درویش، داور و میزبان برنامه محفل از کشور سوریه نیز به بیان نکاتی در مورد این برنامه پرداخت و گفت: من انتظار موفقیت این برنامه را داشتم. به این دلیل که گروهی که کار می‌کردند، فعال بودند همه مانند یک کندوی‌ عسل بودند و فعالیت زیادی داشتند. نکته دوم موفقیت این برنامه هم اساتید و داوران حاضر در این برنامه بودند.

رضوان درویش در مورد بازتاب این برنامه گفت: بازتاب این برنامه در سطح داخلی و خارجی عالی بود. پیام‌هایی که از سمت مردم ایران دریافت کردم، بسیار زیاد بود. اغلب در پیام‌های خود گفته بودند ما مردم ایران شما را دوست داریم، چرا که محب اهل بیت هستید و من در پاسخ به آنها پاسخ می‌دادم، همه مردم سوریه دوستدار اهل بیت هستند.

این مبتهل برجسته سوری تصریح کرد: در خارج از ایران نیز پیام‌های بسیاری دریافت کردم. پیام‌هایی که حاوی بخش‌هایی از برنامه بود و می‌گفتند این بخش‌ها در صفحات غیر قرآنی هم پخش شده است. برنامه محفل شامل همه طیف و همه قشری می‌شد و این باعث شده بود برنامه زیباتر شود.

حسن ختام حضور رضوان درویش بر روی جایگاه که با شوخی‌های او با عبارت «یا سلام» همراه بود، اجرای زیبای یک قطعه آهنگین بود.

منافسه قاریان بین‌المللی 

در ادامه این مراسم حمیدرضا احمدی‌وفا، محمدرضا پورزرگری، حسین فردی، جعفر فردی، سعید پرویزی، مسعود نیکدستی و مهدی غلام‌نژاد که در قسمت‌های مختلف برنامه محفل مهمان آن بوده‌اند به روی جایگاه آمدند و همراه با احمد ابوالقاسمی، حامد شاکرنژاد و حسنین الحلو، سه میزبان برنامه محفل برای دقایقی نسبتاً طولانی به منافسه پرداختند.

گردهمایی بزرگ محفل در میان استقبال باشکوه مخاطبان؛ امید به درخششی دوباره + عکس

در ادامه این برنامه جمعی از خادمان آستان مقدس رضوی که در بین آنها محمدجواد پناهی و مهدی حسنی، دو قاری و حافظ بین‌المللی قرآن نیز حضور داشتند همراه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی به روی جایگاه آمدند. تا هدیه ویژه حرم حضرت رضا(ع) را به داوران و میزبانان برنامه محفل تقدیم کنند. این هدیه شامل قطعه‌ای از سنگ مضجع نورانی حضرت رضا(ع) و سفر به مشهد مقدس بود.

تقسیم جریان قرآنی کشور به قبل و بعد از محفل

در ادامه احمد ابوالقاسمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان درباره بازخوردهای برنامه محفل گفت: برنامه‌های قرآنی کشور به قبل و بعد از محفل تقسیم می‌شود. قبلاً اگر یک پیام برای ما در مورد مسائل قرآنی یا آموزش قرآن ارسال می‌شد، خوشحال می‌شدیم اما الان به قدری پیام می‌آید که خسته می‌شویم.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: باید از صدا و سیما و ریاست این سازمان و دیگر دست‌اندرکاران قدردانی کرد که صف‌شکنی کرده و افراد جدیدی را به مردم معرفی کرد. این افراد دُرهایی از یک دریای بسیار وسیع هستند که شما تنها چند دُر محدود را دیدید.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی همین انقلابی است که مهد قرآن است، افزود: مهد قرآنی که این گوهرها از درون آن به عمل آمده‌اند، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یک میدان هماورد بسیار قوی است که افراد در آنجا در یک مسیر، تلاش مضاعف خودشان را نشان می‌دهند.

صف‌شکنی برنامه محفل

خاموشی به قاریانی که برای حضور در این برنامه دعوت شده‌اند اشاره و اظهار کرد: این قاریان را که دیدم به سرعت نسل بعدی آنها به ذهنم آمد که با قوت‌تر از همیشه پشت این صف هستند تا ان‌شاالله صدا و سیما آنها را کشف کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن قدرانی از مسئولان و عوامل پشت صحنه برنامه محفل بیان کرد: این عزیزان سفره نور را پهن کردند تا مردم بر این سفره بنشینند. «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» کلام خدا نور است، در عالم بالا هر قاری که قرآنی باشد منور و روشن است. حاج قاسم عزیز قرآنی بود، او آیات زیادی را در خود زنده کرده بود ما سعی کنیم یک آیه را در خودمان زنده کنیم. اگر یک آیه را زنده کنیم ما هم منور و قرآنی خواهیم شد. ما نباید هدف را گم کنیم، هدفی که چیزی جز قرآنی شدن تک تک جامعه نیست.

گردهمایی بزرگ محفل در میان استقبال باشکوه مخاطبان؛ امید به درخششی دوباره + عکس

خاموشی با تأکید بر اینکه مسئولان نهادهای فرهنگی باید بدانند برنامه‌های هنری جذاب میدان را باز می‌کند، گفت: برنامه محفل در رمضان احیا شد، رمضان بهار قرآن است در بهار قرآن این ایده به نظر رسید، سعی کنید در طول سال برنامه‌های درخور و مناسب با زمان آن، بسازید. ان‌شاءالله هر رمضان شاهد تلالو محفل‌های زیادی باشیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: اینکه مردم جذب این برنامه‌ شده‌اند جای تبریک دارد، اما این نقطه شروع است و خیال نکنیم، نقطه ختام است، باید همه تلاش کنیم در این مسیر ادامه راه را محکم‌تر سپری کنیم.

وی در پایان به موضوع سبک زندگی قرآنی نیز اشاره و اظهار کرد: خیال نکنیم تنها حفظ و تلاوت قرآن است که مهم است، ما باید به سمت زندگی قرآنی میل کنیم و برنامه‌سازی خود را به آن سمت نیز سوق دهیم.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از مراسم گردهمایی عوامل برنامه محفل از مادران تعدادی از حافظان نوجوان و خردسال قرآن کریم که بار اصلی حفظ قرآن را آنها بر دوش کشیده‌اند دعوت شد تا به روی جایگاه بیایند. مادرانی که اگر همت والایشان نبود شاید الان افتخار حافظ قرآن بودن در برابر نام فرزندانشان هم نبود. این مادران در میان تشویق‌های ایستاده حاضران و پخش آهنگ «میم مثل مادر» به روی جایگاه رفتند. مادرانی که هر کدام از آنها با وجود گرفتاری‌های زیادی که داشته‌اند، اما صبورانه همگام و همقدم با دلبندشان دل در گرو قرآن داده و فرزند خود را سر سفره قرآن نشانده‌اند.

گردهمایی بزرگ محفل در میان استقبال باشکوه مخاطبان؛ امید به درخششی دوباره + عکس

در این بخش مادران زینب شیری، مریم شفیعی، زهرا خلیلی، امیرهادی بایرامی، حنانه خلفی، مطهره و مشکات، رقیه رستم‌جبری، عطیه عزیزی و ... به روی جایگاه رفتند، مادرانی که در برنامه محفل همراه فرزندان خود حضور داشتند، اما مجالی برای معرفی آنها که تمام زحمات حافظ قرآن شدن فرزندانشان برای آنها بوده نداشتند و در مراسم گردهمایی برنامه محفل مورد تشویق بی‌امان حاضران در سالن قرار گرفتند.

در این بخش به نمایندگی از تمام مادران و فرزندان از زینب شیری تجلیل شد. جایزه این حافظ خردسال یک یخچال کودکانه که همواره آرزوی داشتن آن را داشته است، بود. همچنین در این بخش اعلام شد هدیه‌ای از سوی رئیس بنیاد شهید برای این حافظ قرآن در نظر گرفته شده است.

در پایان این مراسم زینب شیری ‌دلنوشته‌ای که برای پدر خود (از شهدا مدافع حرم) نوشته بود، قرائت کرد.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۴ - ۱۱:۰۱
0
0
عالی
captcha