کد خبر: 4137351
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
در نشست نقد و بررسی نمایشگاه قرآن مطرح شد / 1

اتفاق نظر بر وجوه مثبت نمایشگاه و نقد جدی به محتوا + فیلم

در نشست نقد و بررسی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که با حضور رئیس این نمایشگاه برگزار شد، منتقدان ضمن بیان وجوه مثبت نمایشگاه امسال نقدهای جدی بر محتوا و توجه بیش از حد به مقوله فروشگاهی این رویداد را مطرح کردند كه در ادامه بخش اول اين نشست را می‌خوانيد.

نقدهای جدی به شفافیت مالی نمایشگاه قرآن؛ برای بازدیدکنندگان برنامه‌ای نداریمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست نقد و بررسی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز گذشته نهم اردیبهشت با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ولی یاراحمدی، عضو کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن؛ محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد.

در ابتدای این نشست که اجرای آن را مهدی صفری، مجری صدا و سیما بر عهده داشت، مدیرعامل ایکنا به بیان نکاتی پرداخت و گفت: ایکنا تلاش کرده است بعد از رویدادهای مهم قرآنی کشور این قبیل جلسات را برگزار کند. این جلسات با نگاه به اینکه برای آینده بهتر برنامه‌ریزی شود و با نگاه کمک به مسئولان و مدیران ارشد قرآنی کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال هم نمایشگاه قرآن با استقبال گسترده مردم مواجه شد که جا دارد از مسئولان برگزاری این رویداد تشکر کنیم. نمایشگاه حداقل از بُعد مخاطب در حال بازگشت به جایگاه قبلی و شکوه خود است. بعد از سال‌های متمادی که اقبال کمتری به این رویداد می‌شد، جای خوشبختی دارد.

مدیرعامل ایکنا با اشاره به اینکه برای بسیاری از مسئولان فرهنگی کشور حضور مردم در نمایشگاه قرآن امیدبخش بود، تصریح کرد: به جهت این امیدبخشی شاید بتوان گفت یکی از نقاط طلایی کارکرد نمایشگاه امسال فارغ از اتفاقات قرآنی همین امیدبخشی و استقبال کم‌نظیر بوده است. این ناامیدی تلقین شده بود که جامعه بخشی از فعالیت‌ها را نمی‌پسندد، نمایشگاه امسال ثابت کرد، نظریه‌ای که از سوی جریانات رسانه‌ای حُقنه می‌شود، در کف میدان با واقعیت فاصله دارد و جامعه حقیقی همچنان با فضای مجازی فاصله عمیقی دارد.

قدردانی از رویکرد رسانه‌ای 

وی بیان کرد: رویکرد جدید نمایشگاه در بحث رسانه‌ای هم جای قدردانی دارد، این اهتمام باعث شد امسال کارهای متنوعی در حوزه رسانه شکل گیرد، این نشان می‌دهد وقتی دستگاه فرهنگی و رسانه‌ای کنار هم باشند می‌توانند نتیجه‌های خوب و امیدبخشی را بگیرند.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: در کنار این هر کار فرهنگی نقاط ضعف و قوتی دارد، ان‌شاالله جلسه امروز باعث شود برای سال آینده، دوستان معاونت محتوای بیشتری داشته باشند و بتوانند نقاط ضعف را برطرف کنند و نمایشگاه به سمت نمایشگاه ایده‌آل ام‌القرای جهان اسلام نزدیک‌تر شود.

محمدحسین حسنی

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست ولی یاراحمدی، پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن متعلق به کل نظام است، گفت: این جلسات برگزار می‌شود تا این رویداد با کیفیت بهتر برگزار شود. برخی رویدادها سرمایه فرهنگی کشور هستند که در طول چهل سال گذشته بزرگوارانی زحمات زیادی برای ایجاد و شکل‌گیری آن کشیده‌اند و ما وارث زحمات آنها هستیم. اینکه در کدام دولت بوده است، فرقی نمی‌کند، همیشه عده‌ای علاقه‌مند به ساحت قرآن بوده‌اند که دغدغه آنها گسترش فعالیت‌های قرآنی بوده است هر چند نامی از آنها برده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است توفیق حضور در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نمایشگاه را داشته است، افزود: برگزاری نمایشگاه کار سخت و پرزحمتی است و معمولاً هم همه لوازم و امکانات و مقدمات به خوبی فراهم نمی‌شود و باید در یک فرصت کوتاهی کار را جمع کرد.

یاراحمدی با تأکید بر اینکه نقد و واکاوی هر رویدادی را یک فرصت بدانیم، گفت: واکاوی هر رویداد فقط ایرادگیری و اشکال‌گیری و فهرست کردن نواقص نیست، بلکه بخش عمده آن فهرست فرصت‌هایی است که می‌توانید در آن موضوع و آن پدیده احصاء کرد. معمولاً دوستانی که درگیر اجرا هستند موارد زیادی از زیر دستشان عبور می‌کند. زمانی که مسئول برگزاری مسابقات بودم در یک مدلی برای به دست آوردن و احصای این فرصت‌ها که حالا می‌تواند نقد عالمانه و کارشناسانه و نقد برای اثربخشی و تأثیر مثبت گذاشتن روی کار باشد، ناچار به برگزاری چنین مواردی بودیم.

نقادی را کاری جهادی می‌دانم

رئیس اسبق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر نتوانیم آسیب‌ها را فهرست کنیم و نقایص را بشماریم، قطعاً فرصت‌های بسیاری را از دست خواهیم داد. من به نقد به عنوان یک کار جهادی نگاه می‌کنم. چون وقتی وارد یک رویدادی شوید حکم، اعتبار، رسانه و حقوق مادی و معنوی هم در کنار آن هست، اینها آدم را درگیر کار می‌کند، حظ معنوی در حداقل کار قرار می‌گیرد.

یاراحمدی افزود: اگر پدیده‌ای وجود داشته باشد و نقدی از آن صورت نگیرد، آن پدیده محکوم به فناست، آسیب‌ها مانند فردی است که پوکی استخوان دارد اگر با آزمایش تشخیص داده نشود که این بیماری را دارد او در عین ظاهر سالمی که دارد با آن بیماری خاموش از بین می‌رود. من از کم‌رونقی این جلسه نقد و عدم حضور کارشناسان متأسف هستم. کارشناسان بسیار زیادی بودند که در فضای مجازی حرف‌هایی می‌زدند و جای آنها در این نشست خالی است. باید تلاش کنیم فضای نقد و بررسی را رونق دهیم. کم‌رونقی این فضا اگر یک معنای آن بی‌تفاوتی باشد، خیلی خطرناک است.

انتظار ما از کار دینی بالاست

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه در برپایی نمایشگاه قرآن از یک کار دینی صحبت می‌کنیم، گفت: باید دقت کنیم حساسیت‌های لازم رعایت شود. به هر حال در فضای کنونی کشور مردم ما نیاز به خوب جلوه دادن کارهای دینی دارند این یک صورت قصه است، اما این نباید ما را فریب دهد و محصور کند که فقط دنبال این نگاه باشیم. می‌خواهیم آینده نظام اسلامی را به سمت حکمرانی قرآنی بر اساس منویات حضرت امام و مقام معظم رهبری هدایت کنیم.

وی افزود: در این عرصه باید هم مردم به امورات خوش‌بین بمانند هم اینکه با فضای عقلانیت به نقدها و بررسی‌ها به صورت جسورانه و بی‌پیرایه پاسخ دهیم و در این مسیر گام برداریم. حضرت آقا جمله‌ای دارند که برای برداشتن گام‌های استوار باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت. ممکن نیست بدون آسیب‌شناسی و درس گرفتن از گذشته بتوانیم آینده مطلوبی را رقم بزنیم.

ولی یاراحمدی

اغراق رسانه در بازنمایی نمایشگاه قرآن

یاراحمدی بیان کرد: رمزگشایی اهل تجربه و اهل فن از یک رویداد فرهنگی حتی پشت قاب تلویزیونی و اخبار رسانه‌ای هم امکانپذیر است. وقتی کسی اهل فن باشد و در بطن یک رویداد و موضوع و پدیده‌ای بوده باشد با یک نگاه اجمالی نمایه و لایه‌های آشکار و پنهان را می‌بینند. اگر عموم مردم آن لایه‌ها را نمی‌بینند به معنای نبود آن نیست. ما بخش خوش و لایه نمایی کار را به رسانه نشان داده‌ایم و رسانه هم گاهی در آن اغراق کرده است که در این دوره این اتفاق افتاده است. به هر حال اهل فهم می‌بینند و می‌فهمند و قضاوت می‌کنند. در قسمت نظرات یک خبر منتشر شده در خبرگزاری‌ها نکاتی را دیدم که حتماً پیشنهاد می‌دهم رئیس نمایشگاه قرآن آن نکات را یک بار مرور کند. در آن نظردهی خیلی دقیق عنوان شده بود این استقبال و این دعوت، میزبانی درخوری را هم می‌خواهد.

وی افزود: قصد ما از برگزاری نمایشگاه این نیست که با عملیات رسانه‌ای فقط جمعیت را برای بازدید بیاوریم و خروجی چندانی نداشته باشیم. نمایشگاه در این بخش بایستی یک بازخوانی و بازنگری دیگری شود. گاهی نگاه ما از مردم خیلی دور است، ای کاش یک نظرسنجی از مردم از سوی مراکز نظرسنجی صورت گیرد که آیا مردمی که وظیفه خودشان را انجام داده‌اند و از کوچکترین کارهای ما بیشترین استقبال را می‌کنند، به ازای سرمایه‌ای که از عمر، وقت و هزینه‌ای که اختصاص داده‌اند، آورده‌ای هم به فراخور دریافت کرده‌اند؟

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در ابتدا به تماسی از سوی یکی از فعالان قرآنی کشورهای مسلمان خارج از حوزه مقاومت اشاره کرد و گفت: در این تماس از من خواسته شد تا از مسئولان نمایشگاه قرآن بپرسم چگونه می‌توان نمایشگاهی در ابعاد کوچکتر از نمایشگاه تهران برپا کنند؟ این نشان می‌دهد با همه بحث‌های داخلی که داریم نمایشگاه توانسته است در عرصه خارج از کشور خودنمایی کند. این تماس نشان داد که نمایشگاه ما در حد خودش تا حدودی برای بخش دیگری از مسلمانان خارج از کشور قابل قبول بوده است.

نقش 2 برنامه قرآنی در جذب 2 برابری مردم

وی افزود: امسال دو اتفاق بزرگ رخ داد، یکی از این اتفاقات نمایشگاه قرآن و دیگری هم تولید برنامه تلویزیونی محفل شبکه سوم سیما بود. بر اساس بازخوردی که از موسسات گرفته‌ام این دو برنامه خصوصاً برنامه محفل توانسته است، مخاطبان مضاعفی را جذب مؤسسات قرآنی کند. آقای طباطبایی از همکاران خود سوال کرده‌اند و همه اعلام کرده‌اند در فاصله بعد از ماه مبارک تاکنون ثبت‌نام به نسبت همین بازه زمانی در سال گذشته حداقل دو برابر شده است.

انجم‌شعاع در مورد حضور نیافتن یکی از مؤسسات بزرگ کشور در نمایشگاه قرآن تصریح کرد: مسئولان این موسسه اعلام کردند از برگزارکنندگان نمایشگاه عذرخواهی کنیم، چرا که جای خوب و مکان خوبی برای آنها در نظر گرفته بودند، اما جایی که قرار بود دکور بسازد، نتوانست کار را انجام دهد. با این وجود موسسه بیت‌الاحزان و موسساتی که در مکان بهتری از نمایشگاه حضور داشتند، مخاطب بیشتری جذب کرده و توانستد کار خود را به خوبی عرضه کنند.

وی افزود: من با رویکرد اصلی نمایشگاه تا حدودی آشنا هستم، اما اگر یکی از اهداف اصلی نمایشگاه به معنای ایجاد یک شور و یک نشاط و یک هیجان در نسل جدید باشد، این شور و نشاط ایجاد شده است. نمایشگاه به جهت کثرت برنامه‌های سرود و جوان‌پسند خود از نظر نوجوانان و جوانان و خانواده‌ها که دنبال ابراز علاقه‌مندی فرزندان می‌گشتند، بسیار شورانگیز بود.

محمد انجم‌شعاع

انجم‌شعاع در ادامه به ذکر مثالی از تأثیرگذاری رسانه‌ای نمایشگاه قرآن پرداخت و تصریح کرد: در بحث رسانه‌ای هم مسئولان این بخش سنگ تمام گذاشتند. شب آخر که به صورت زیرنویس اعلام کردیم قرآن‌هایی برای اهدا به جوانان اروپایی دریافت می‌شود با جمع کثیری از علاقه‌مندان مواجه شدیم. این کار به حدی جذاب بود که با درخواست آقای حداد عادل این مسیر ادامه پیدا کرد و ان‌شاالله جریان مبارکی که برای ارسال قرآن و خرید و هدیه به کشورهای اروپایی ایجاد شده است، استمرار پیدا کرد. انصافاً در بحث رسانه‌ای نمره‌ای بالاتر از 20 پیدا نکردم. البته کاستی‌های بود که آن هم مربوط به ناهماهنگی‌های درونی خودمان است.

وی افزود: در بخش بین‌الملل نیز وضعیت متفاوت شده و دیگر عنوانی که سال‌های قبل یدک کشیده می‌شد و فقط کشوری تبرکاً حضور پیدا می‌کرد از بین رفته است. امروز باید دستاوردها را منتقل کنیم اما همین حضور هم ارزشمند است خصوصاً اگر اشتباه نکنم دو وزیر خارجی هم حضور داشتند و ان‌شاالله این مسیری که شروع شده است، همان مسیری باشد که در سنوات آینده ادامه پیدا کند. مرحوم آیت الله حائری شیرازی در یکی از کتاب‌های خود فرموده است نقد مثل باد مخالفی است که بچه‌ها می‌خواهند در آن بادبادک‌های خود را هوا کنند، هر چقدر این باد مخالف بیشتر بوزد اوج‌گیری این بادبادک بیشتر می‌شود. البته باید مراقبت کنیم باد مخالف کوبنده نباشد که بادبادک را از هستی ساقط کند.

نقد اهالی رسانه به نمایشگاه 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست اصحاب رسانه حاضر در جلسه نیز به بیان نکات و سؤالات خود پیرامون وضعیت برپایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداختند که مهم‌ترین موارد مطرح شده به شرح زیر است؛

  • بحث هزینه‌های نمایشگاه مهم‌ترین بحث است و هر سال این مسئله مطرح بوده است که چقدر هزینه شده یا نسبت به سال‌های قبل صرفه‌جویی شده است یا خیر؟
  • مقرر بود در نمایشگاه بیست و نهم مرکز ترجمه قرآن افتتاح شود که این کار صورت نگرفت در ادامه قرار بود، امسال افتتاح شود، اما ظاهراً هنوز راه‌اندازی نشده است، دلیل عملی نشدن این موضوع چه بوده است؟
  • بسیاری از بازدیدکننده‌ها خبر از بخش بین‌الملل نداشتند. با توجه به اینکه بخش بین‌الملل در طبقه فوقانی بود، معمولاً خلوت بود. سوال این است که دیپلماسی قرآنی در نمایشگاه قرآن چه جایگاهی دارد، آیا وزارت ارشاد توانسته است از طریق نمایشگاه قرآن دیپلماسی قرآنی را گسترش دهد؟
  • قرار بر این بود که 30 نمایشگاه استانی و هفت نمایشگاه بین‌المللی برگزار شود، آیا این نمایشگاه‌ها برگزار شده است یا خیر؟ همچنین قرار بود امسال سند راهبردی نمایشگاه قرآن امضا شود، وضعیت این سند به کجا رسید؟ ضمن اینکه قرار بود با برخی از وزرا و مسئولان سایر کشورها موافقت‌نامه‌هایی امضا شود این توافقات صورت گرفت یا خیر؟
  • اعلام شده بود به زودی تکلیف دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در ارتباط با برگزاری نمایشگاه قرآن مشخص می‌شود، قرار بود این کار از طریق مصوبه‌ای در هیئت وزیران اجرایی شود، سرنوشت این مصوبه به کجا رسید؟
  • برنامه‌ریزی شده بود تا در کنار نمایشگاه قرآن، نمایشگاه‌های سیار در سطح استان تهران برگزار شود. آیا این کار صورت گرفت. همچنین قرار بود هر شب دو اثر فاخر در بخش موسسات رونمایی شود، آیا این آثار رونمایی شده است یا خیر؟
  • در این چند سال به مرور احساس می‌شود با عمومی شدن نمایشگاه توجه به بخش نخبگانی مقداری کم شده است. قبلاً نشست‌های علمی و دانشگاهی خوبی برگزار می‌شد که جا دارد احیا شود، حتی می‌توان این نشست‌ها را هدف‌دار کرد. به عنوان مثال طی این سال‌ها شعارهای سال به سمت اقتصاد حرکت کرده است، این فرصت خوبی است تا نمایشگاه قرآن به محلی برای بحث‌های مربوط به اقتصاد اسلامی، تولید از نگاه اسلام در قالب مناظره و ... تبدیل شود.
  • این روزها بحث حجاب خیلی در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح است چه ایرادی دارد نمایشگاه قرآن بخشی از تبلور آیات مربوط به حجاب باشد. یک زمینه خوبی است که می‌تواند صرفاً نمایشگاه را از حالت عمومی خارج کند. با این کار می‌تواند یک ارتقای آگاهی صورت گیرد.
  • نمایشگاه قرآن فقط به ظاهر قرآن می‌پردازد و تقریباً خالی از محتوا شده است. این البته محدود به این دوره نیست و از قدیم الایام چنین چیزی بوده است.
  • عدم شفافیت مالی نمایشگاه قرآن موضوع دیگری است که به نظر می‌رسد مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. دو دوره متوالی است که هیچ اطلاع‌رسانی در مورد بن‌های خرید از نمایشگاه قرآن که معمولاً در اختیار فعالان قرآنی قرار می‌گیرد، صورت نگرفته است، در صورتی که در ادوار گذشته اسامی افراد و مبلغ بن‌هایی که دریافت کرده بودند از سوی معاونت منتشر می‌شد.
  • رئیس نمایشگاه قرآن در هر دو نشست خبری نمایشگاه قرآن اعلام کرد قرار است 30 دوره نمایشگاه قرآن را در نمایشگاه سال 1402 به نمایش بگذاریم، اما جز مراسم افتتاحیه که یکی دو نفر از مدیران ادوار مختلف نمایشگاه حضور داشتند، شاهد نمایش مورد دیگری از ادوار نمایشگاه نبودیم.
  • امسال قرار بود نمایشگاه قرآن میزبان بخش‌های مختلفی از عموم مردم باشد ولی تنها توانست میزبان قشر متدین باشد، به نظر می‌رسد نمایشگاه در جذب همه اقشار به نمایشگاه قرآن موفق نبوده است.
  • تا قبل از شب‌های قدر صوت قرآن در نمایشگاه قرآن شنیده نشد. در مقابل صدای آواها و سرودها بیشتر بود، وضعیت به گونه‌ای بود که اگر کسی با موضوع نمایشگاه قرآن آشنایی نداشت، احساس می‌کرد وارد نمایشگاه آواها و نغمات انقلابی شده است.
  • یکی از علل استقبال خوب امسال، این است که ما هیچ رویدادی برای دوستداران قرآن و افراد مذهبی نداریم و لذا در این برنامه‌ها طبیعی است که با یک استقبال چشمگیر مواجه شویم چون هیچ برنامه‌ای برای این قشر نداریم.
  • بخش دهه هشتادی‌ها بازخوردهای خیلی متفاوتی داشت. یعنی از یک طرف بازخوردها خوب بود و از طرف دیگر بازخوردها منفی بود، این افراد معتقد بودند دهه هشتادی‌ها با فرایندی وارد نمایشگاه می‌شدند که هیچ رویکرد قرآنی نداشت.
  • زمان برگزاری نمایشگاه کوتاه بود. امکانات زیادی برای دهه هشتادی‌ها فراهم شده بود، اما ای کاش می‌شد روندی را در این دهه هشتادی‌ها ایجاد می‌کردند که این نوجوان و جوان تا سال آینده دنبال این نمایشگاه باشد.
  • بخش باغ آیات هم اگر در ابتدای نمایشگاه بود، برای خانواده‌ها خیلی موثرتر بود. خانواده‌ها از ابتدای نمایشگاه تا انتها خسته می‌شدند و وقتی به باغ آیات می‌رسیدند که توانی برای بازدید نداشتند. موقعیت مکانی بخش موسسات هم دورافتاده بود و اگر کسی می‌خواست اطلاعاتی از موسسات به دست بیاورد به زحمت می‌افتاد.
  • این موضوع قبل از اینکه نقد باشد یک سوال است که رئیس نمایشگاه به بخش نخبگانی نمایشگاه چه نمره‌ای می‌دهد؟
  • همه ما سال‌ها تجربه حضور در نمایشگاه قرآن را داریم. زمانی که نمایشگاه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و مردم با شور و انرژی متفاوتی وارد، نمایشگاه می‌شدند، اغلب به یاد داریم که از ساعت 9 صبح تا 12 شب ادامه داشت.
  • همه کسانی که متقاضی محصولات حجاب هستند می‌دانند که نمایشگاه قرآن مقصد فروشگاهی آنهاست نه نمایشگاهی، این یک مسئله مهم است. تناسب قیمت بخش فروشگاهی با بیرون از محیط نمایشگاه بسیار متفاوت بود، گاهی اجناسی با قیمت بسیار بالا عرضه می‌شد، به عنوان مثال یک روسری با قیمت سه میلیون تومان چرا باید جایی در نمایشگاه قرآن داشته باشد؟
  • باید برای آسیب‌شناسی و رصد نظرات کسانی که در نمایشگاه زحمت کشیده‌اند ایده‌های نمایشگاهی آنها گرفته شود. باید دیده شود که دیگران چه راه‌هایی رفته‌اند، باید ببینند چه اتفاقی افتاده است که نمایشگاهی که در کانون از 9 صبح تا 12 شب دنبال می‌‌شد و جذابیت خوراک و پوشاک و لوکیشن جذاب مصلی را هم نداشت به این وضعیت رسیده است؟
  • همه می‌دانیم مردم ایران احتیاج به پرکردن اوقات فراغت به شکل سالم دارند و هر نمایشگاهی با هر محتوایی در مصلی برگزار شود مردم حضور می‌یابند.
  • نمایشگاه قرآن اگر بخواهد به زندگی قرآنی مردم کمک کند باید ببینید دقیقاً چه باید کرد تا زندگی مردم قرآنی‌تر شود.
  • بسیاری از اساتیدی که در موضوع قرآن صاحب‌نظر هستند به نمایشگاه نمی‌آیند، باید کنکاش کنیم و علت این نیامدن را پیدا کنیم. چند سال قبل از یکی از اساتید حوزه نهج‌البلاغه برای حضور در نمایشگاه قرآن دعوت کردیم، گفتند نمایشگاه قرآن جای امثال من نیست. ایشان اعتقاد داشتند این نمایشگاه در خدمت معنویت نیست و از این اساتید زیاد هستند که این ادعا را دارند.
  • قبل از برگزاری نمایشگاه پشت درهای بسته حرف‌های این قبیل اساتید شنیده شود تا مشخص شود به چه علت نمایشگاه قرآن را به لحاظ معنویت به رسمیت نمی‌شناسند.
  • در حوزه حجاب و عفاف سرگردانی عجیبی وجود داشت. چهار سال پیش گفتند حجاب و عفاف را از نمایشگاه خارج کنیم تا مردم برای خرید به نمایشگاه نیایند، بلکه بیایند نمایشگاه را ببینند. با کسانی که صحبت می‌کردم همه می‌گفتند نمایشگاه فروشگاه است و زرق و برق، بیشتر از محتوا هست.
  • نکته‌ای که در این دوره و در ادوار دیگر هم مشهود بود تکریم مراجعان است که در پایین‌‌ترین سطح قرار دارد و ما در این بخش دچار مشکل هستیم. از بدو کار که پارکینگ ورودی است تا ورود به مصلی و ... این موضوع به چشم می‌خورد و گویی برای آنها مهم نیست که با چه زحمتی مردم به سمت مصلی جذب می‌شوند و با عدم تکریم از دست می‌روند. بارها شاهد مشاجره افراد با حراست جلو در بوده‌ام.
  • ما فقط از دید تخصصی به نمایشگاه نگاه نکنیم از دید کسی نگاه کنیم که برای اولین بار و به صورت تصادفی به نمایشگاه قرآن آمده است. کسی که با آن همه جنگ و دعوا و عدم تکریم وارد نمایشگاه شده است، بعد از ورود باید چه چیزی ببیند؟
  • بعد از اینکه این فرد وارد مصلی شد، نمی‌داند الان باید چه کار کند و نمی‌داند کدام بخش در کجای نمایشگاه قرار دارد. یک سردرگمی وحشتناکی دیده می‌شد.
  • امسال بخش رسانه فوق‌العاده بود و این بخش هر چقدر آدم جذب می‌کرد و به داخل نمایشگاه سوق می‌داد، اما سردرگمی مخاطب باعث هدر رفت این زحمت می‌شد، اگر نقشه‌ای از نمایشگاه را بر روی بنرهایی چاپ می‌کردیم تا افراد ذهنیتی از بخش‌ها داشته باشند، مناسب بود.
  • سال‌های قبل برنامه‌ای با عنوان شب‌های نورانی به عنوان محافل قرآنی برگزار می‌شد و قاریان طراز اول به تلاوت می‌پرداختند، امسال جای آن به شدت خالی بود.
  • هر سال نمایشگاه قرآن اگر تا دوازده شب بود مترو نیز تا دوازده شب کار می‌کرد. ولی امسال قطارها ساعت 10 و 25 دقیقه از ایستگاه خارج می‌شدند.
  • در بخش هنر از سال 94 یا 95 افول شدیدی را شاهد بوده‌ایم. بارها خدمت مسئولان عرض شد که روش ملوک‌الطوایفی کار جمع کردن از هنرمندان درست نیست. متاسفانه همکاران معاونت در مصاحبه‌های خود عنوان کردند در بخش هنری از اساتید شاخص در این بخش استفاده شده است، غیر از یک نفر تمام هنرمندانی که حضور داشتند در سطح دانشجو بودند.

ادامه دارد...

در بخش دوم این گزارش، بخشی دیگر از نقدها و نظرات کارشناسان، به همراه پاسخ علیرضا معاف را می‌خوانید.

انتهای پیام
captcha