به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و افتتاحیه بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش پزشکی امروز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشتماه با حضور حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مسئولان حوزه سلامت در دانشگاه ایران برگزار شد.
در این مراسم، آیین محمدی، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، گزارشی از روند برگزاری این همایش ارائه کرد و گفت: امسال همایش فقط به صورت حضوری برگزار میشود و تا روز قبل از آغاز همایش دو هزار و ۳۰۰ نفر ثبت نام داشتیم ولی امروز ۵۰۰ نفر خارج از ثبت نامها مراجعه کردند.
وی افزود: در همایش کشوری آموزش پزشکی ۱۷ کارگاه پیش از همایش برگزار شده است و برگزاری نشستها، صبحانه کاری، کارگاهها، سمینارها، مناظرهها و ... تا روز آخر همایش انجام خواهد شد.
محمدی با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی نیز داریم که دانشگاه برتر مجازی معرفی میشود، گفت: غرفه دانشجویان، شرکتهای تجاری، شرکتهای دانشبنیان و ... نیز در ذیل همایش برپا شده است. 20 استاد بهنام آموزش پزشکی نیز از ۱۰ کشور در همایش حضور دارند که شش استاد کلینیک و آموزش حضوری دارند و بقیه اساتید به صورت مجازی آموزش ارائه خواهند کرد.
وی افزود: در شانزدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاههای بهشتی، اصفهان، تهران و ستاد حائز رتبههای اول شدند. امسال برای اولین بار جایزه تداوم به طرحها و فرایندهایی که بیش از پنج سال تداوم داشتهاند تحت عنوان جایزه مطهری اهدا خواهد شد.
رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی همچنین گفت: پنجمین جشنواره ایدههای نوآوری دانشجویان را نیز برگزار و دانشجوی پژوهشگر برتر را معرفی میکنیم. در این جشنواره در چهار مقطع هر مقطع یک نفر معرفی میشوند که ۴۰ دانشجو به ما معرفی شده و پس از داوری نفرات برتر معرفی میشوند.
ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در این مراسم، نخبگان را سرمایههای تجدیدناپذیر کشور دانست و گفت: پس از شهادت علامه مطهری فرد دیگری مطهری نشد؛ نخبگان تجدیدپذیر نیستند پس باید به آنها توجه کنیم. یکی از هنرهای یک استاد این است که فراگیرانش از خودش بهتر باشند. باید به عنوان معلم کاری کنیم دانشجویان ما از ما بهتر شوند.
وی با تأکید بر اینکه طرح عدالت، تعالی و بهرهوری را در وزارت بهداشت دنبال میکنیم، گفت: میخواهیم سند مردمیسازی آموزش پزشکی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنیم تا با این سند از استعدادها، توانایی و همه ظرفیتهای کشور و مردم برای آموزش پزشکی استفاده شود.
باقریفرد افزود: از افتخارات ما این است که آموزش پزشکی ما بیمانند است و آموزش و درمان با هم تلفیق شده است. در این نظام آموزشی باید پاسخگویی اجتماعی مورد توجه باشد و دانشگاه و آموزش پاسخگوی نیاز جامعه باشند.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنران بعدی این همایش بود.
وی گفت: الگوی آموزش علوم پزشکی ایران، الگویی حکیمانه است. عنوان این همایش که «آموزش پاسخگو دانشگاه متعالی» است نیز عنوان حکیمانهای است. اجرای این الگو برای رشتههای علوم انسانی نیز بسیار خوب است. اکنون میبینیم یک نفر حقوق خوانده اما نمیتواند یک لایحه بنویسد. تکنولوژی ما در در آموزش علوم انسانی نادرست است. در بخش علوم طبیعی و فیزیک و شیمی هم مشکل داریم اما الگویی که در تربیت پزشکی داریم، جالب است. در این روش بیمارستان و دانشگاه در هم تنیده است و هم بیمار درمان میشود و هم استاد و دانشجو آموزش میدهند و آموزش میبینند.
حجتالاسلام خسروپناه خطاب به رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی حاضر در مراسم، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در خدمت رؤسای دانشگاهها است. سند نقشه جامع علمی کشور در حال به روزرسانی است. شما باید بخش پزشکی این سند را روزآمد کنید. این بخش باید روزآمد شود و شاخص داشته باشیم تا بدانیم به چه رشتههایی با چه تعداد دانشجو نیاز داریم.
وی عنوان کرد: بحثی علمی را مطرح میکنم تا حاضران بر روی این مسئله تأمل کنند. ما قطعاً در اسلام، مکتب سلامت اسلام داریم اما اسلام علم پزشکی اسلامی ندارد. آنهایی که از پزشکی اسلامی سخن میگویند سخن ناروا، نادرست و غیر منطقی را مطرح میکنند. بیش از دو دهه است که بارها گفتهام شاخص ارزشیابی پزشکی همین متدولوژی است که در دانش پزشکی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حتی معتقد هستم اگر روایتی از معصوم(ع) درباره درمان به ما رسیده، چون در آن زمان مطرح شده و به هر حال اقتضائات تغییر کرده حتماً باید تست آزمایشگاهی داشته باشیم و با همین روشهای آکادمیک عملی و متدولوژی درمان را دنبال کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اما مکتب سلامت در اسلام وجود دارد. اولاً نام خداوند سبحان سلام است. نام اسلام هم از سلام است که هم معنای تسلیم شدن در برابر خدا را دارد و هم معنای سالم شدن از آفات را. در اسلام تعبیر دارالسلام، راههایی که ما را به سلامتی سوق میدهد، قلب سلیم و ... نیز به کار رفته است و اسلام هم بر جسم و هم بر روح سالم و هم بر پیشگیری تأکید دارد.
حجتالاسلام خسروپناه در ادامه گفت: هر مقدار معاونت درمان بودجه دارد دو تا سه برابر آن معاونت سلامت و پیشگیری باید بودجه داشته باشد. ما باید دغدغه اصلاح سبک زندگی مردم را داشته باشیم. سبک زندگی صحیح، آموزش و گفتمانسازی لازم دارد. ما قاعده «ولاضرر» را در اسلام داریم که میگوید اگر حکم شرعی به ضرر فرد باشد، باید تعطیل شود. مثلاً اگر وضو برای فردی زیان دارد، نباید وضو بگیرد و اگر وضو بگیرد، آن وضو و نمازی که با آن خوانده میشود، باطل است. در حوزه شبیه سازی، سلولهای بنیادی و ... قاعده «لاضرر» استفاده شده است.
وی در پایان گفت: سلامت عقلانی و سلامت تخیل (برخی آدمها بیماری تخیل دارند) نیز از مباحثی است که باید مورد توجه باشد. باید با گفتوگوی با حوزه و دانشکدههای پزشکی به این مسائل بپردازیم که تعریف سلامت عقلانی، سلامت تخیل و سلامت معنوی چیست. همچنین بررسی سلامت ایمان و اخلاق مورد نیاز جامعه ما است. زکریای رازی علاوه بر کتاب الحاوی، کتاب طب الروحانی دارد و سلامت اخلاق از قدیم مسئله علمای اخلاق و پزشکان بوده است.
در ادامه این مراسم، بهرام عیناللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح وظایف اساتید دانشگاههای علوم پزشکی و تحولاتی که در آموزش باید رخ دهد پرداخت و در پایان از برگزیدگان بخشهای مختلف این همایش تجلیل شد.
انتهای پیام