به گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختتامیه شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و افتتاحیه بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش پزشکی که چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه برگزار شد، با اشاره به اینکه آموزش پزشکی در کشور نوسانات زیادی داشته اما در منطقه حرف اول را میزند و در جهان هم توانسته موفقیتهای بزرگی را به دست بیاورد، گفت: خروجی این موفقیت موجب شده نظام سلامت ما بتواند مشکل مردم را حل کند.
وی تصریح کرد: آموزش پزشکی زمانی آموزش خوبی است که پاسخگو، مفید و متعالی باشد و هدف ما رسیدن به مرجعیت علمی در همه حوزههاست. در زمانهای مختلف کارهای مختلفی انجام شده است؛ دانشکدههای نسل اول ما آموزش محور بودند و هدف آنها فقط تربیت متخصص بود. دانشگاههای نسل دوم پژوهش محور شدند و دانشمند تربیت میکردند.
وزیر بهداشت دانشگاه نسل سوم را دانشگاهی دانست که جدا از آموزش و پژوهش، بحث کارآفرینی و رفع مشکلات مردم را محقق میکند و گفت: بنابراین ما یک آموزش درونداد محور داشتیم اما اکنون به سمت آموزش محصول محور میرویم. اگر تئوریهایی به دانشجویان یاد دهیم که هیچ محصولی نداشته باشد فقط محفوضاتی به او دادهایم.
از تصاویر سه بعدی در آموزش پزشکی استفاده کنید
وی تأکید کرد: آموزش به صورت آموزش غیر فعال این است که یک جزوه به دانشجو داده شود و دانشجو از اول تا آخر فقط گوش کند و در دانشگاه فعال نباشد. این روش، روش قدیمی است. در حالی که امروزه آموزش بر مبنای فعال بودن دانشجو است. جزوه برخی از اساتید متعلق به یک قرن پیش است و آنقدر در کلاسها تکرار شده که رنگ جزوهها رفته است اما اکنون با انفجار اطلاعاتی که در دنیا ایجاد شده اقسام تصاویر سه بعدی و ... را داریم و باید از این روشهای جدید در علم پزشکی استفاده کنیم.
عیناللهی روشهایی مثل مسئله محوری را موجب فعال شدن دانشجویان دانست و گفت: آموزش ما نباید فقط معلولی و برای درمان باشد بلکه باید علتی هم باشد و به دنبال علتیابی و ریشهیابی بیماریها برویم و بفهمیم چگونه سلامت محقق میشود و روش سبک زندگی باید در آموزشها مورد توجه باشد.
دانشکدههای پزشکی باید مسئولیت اجتماعی داشته باشند
وی با اشاره به اینکه ایران امروز یکی از ارکان سازمان بینالمللی آموزش پزشکی است و حتی تأییدههای ما را آنها قبول میکنند، گفت: دانشکدههای پزشکی باید مسئولیت اجتماعی داشته باشند. اگر یک دانشکده بهداشت داریم که هیچ کاری به بهداشت محل ندارد یعنی فقط یکسری دانشمند آنجا هستند که فقط سر کلاس میآیند. دانشکده بهداشت باید مشکلات بهداشت استان را حل کند.
وزیر بهداشت ادغام آموزش پزشکی و خدمات بهداشت درمانی را یکی از استانداردهای نظام پزشکی بیان کرد و گفت: این افتخاری است که در جمهوری اسلامی به وجود آمد و قطعاً اگر انقلاب نمیشد این اتفاق نمیافتاد و این ادغام صورت نمیگرفت. نظام آموزش ما با نظام خدمات سلامت با هم ادغام و باعث شد بتوانیم موفقیتهای زیادی را کسب کنیم.
وی افزود: امروزه قویترین نظام سلامت منطقه را داریم و علیرغم تهدید و تحریم در تمام شاخصها از کشورهای دیگر جلو هستیم.
وزیر بهداشت در ادامه به ارائه آماری از تعداد مراکز آموزشی و رشتههای پزشکی پرداخت و گفت: در دبیرخانه شورای گسترش 37 دانشگاه، 18 دانشکده علوم پزشکی و 481 دانشکده داریم. نتایج این توسعه موجب شده ما در شاخص امید به زندگی رشد داشته باشیم. بعد از انقلاب شاخص امید به زندگی در ایران به بالای 74 سال رسیده است و با آمریکا برابری میکند.
از ترکیه، مصر و عربستان جلوتر هستیم
وی ادامه داد: از نظر رشد مقالات هم رشد خوبی داشته و رتبه اول را داریم. حدود 78 هزار و 184 مقاله را در سال 2022 داشتهایم و از نظر تعداد مقالات و استنادات رتبه اول را در منطقه داریم و حتی از ترکیه، عربستان و مصر هم جلوتر هستیم البته باید حواسمان باشد که در مقالات باید کار را ادامه دهیم. درست است که میگوییم باید محصول محور باشیم اما مقالات مقدمهای از پژوهش است و اصلاً نباید تعداد مقالات ما کاهش پیدا کند و تعداد مقالات را به انواع یک شاخص عملکردی رؤسای دانشگاهها میدانیم.
وزیر بهداشت به اهمیت اعتباربخشی نیز تأکید کرد و گفت: خیلی خیالمان راحت نباشد که دانشکده و درس داریم حتماً اعتباربخشی این مراکز یا به شکل ارزیابی درونی و یا به شکل ارزیابی بیرونی انجام خواهدشد. از رؤسای دانشگاهها خواهش میکنم حتماً گروههای خود را مرتب ارزیابی کنند و به این امید نباشند که مدیر گروهها ارزیابی میکنند؛ ارزیابی بیرونی درون دانشگاهی انجام دهید.
وی اعلام کرد: از روز شنبه نیز تعدادی از متخصصان بهداشت جهانی به ایران میآیند و با آنها نشستهایی خواهیم داشت.
عیناللهی در ادامه گفت: اگر میخواهیم در آموزش پزشکی تعالی پیدا کنیم باید با روشهای جدید آشنا شویم و این روشها را به کار ببریم. مهمترین عامل در آموزش، استاد است. ما امروزه احتیاج به اساتیدی داریم که انقلابی، متعهد و متخصص باشند و برای دانشجو وقت بگذارند. ارزش استاد به دانشجوی او است. اگر استادی دانشجوی خودش را نمیبیند، این استاد نیست. از رئسای دانشگاهها خواستهایم اساتید متعهد، متخصص و مؤمن را جذب کنند. کسی که متخصص است معلوم نیست که استاد خوبی باشد استادی فن دارد.
وی به مسئله هوش مصنوعی نیز اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی یکی از مسائل مهمی است که باید انجام دهیم. آموزش از راه دور را هم با توجه به محرومیت دانشکدههایمان لازم داریم که انجام دهیم. برای هوش مصنوعی هم قرار است کنگرههایی برگزار شود تا با روشهای آن آشنا شویم. مقام معظم رهبری فرمودند ما باید به 10 کشور دنیا در هوش مصنوعی برسیم در علوم پزشکی هوش مصنوعی بسیار کاربرد دارد به همین دلیل کارهای خوبی در این خصوص شروع شده و دانشگاهها باید خود را مجهز به این فن کنند.
وی ادامه داد: از روشهای واقعیت مجازی هم باید در آموزش استفاده شود حتی میشود کلاسها را سه بعدی کرد و به دانشجویان آموزش داد. امروزه انواع و اقسام نرمافزارهای مختلف را در دانشکدههای علوم پزشکی داریم و رئسای دانشگاههای علوم پزشکی باید این نرمافزارها را گسترش دهند. برای مثال برای درس اناتومی تهیه جسد و مسائل شرعی مشکلاتی ایجاد میکند اما توسط نرمافزارها به راحتی لایه به لایه میتوان درس آناتومی را ارائه کرد.
وزیر بهداشت به دوراپزشکی برای کمک به مناطق محروم و تله پاتولوژی نیز اشاره و تأکید کرد باید دانشگاهها خود را به این روشهای جدید مجهز کنند و افزود: نکته مهمی که امروزه مطرح است فرار مغزها است. اصطلاحی به عنوان دیپلماسی علم، دیپلماسی دانشمند و دیپلماسی هیئت علمی وجود دارد. افرادی که به خارج میروند باید بدانند دیپلمات هستند و دیپلمات هرگز کشور خود را نمیفروشد.
وی خواستار برگزاری کنفرانس علمی در خصوص دیپلماسی علمی شد و گفت: نباید ماهیت خود را با رفتن به خارج از دست بدهیم بلکه خارج را به عنوان کسب علم ببینیم نه اینکه فرهنگ و همه چیز آنها را بگیریم ما باید دیپلمات تربیت کنیم. ما تبادل علمی با تمام کشورها را مقدم میدانیم و برای آن ارزش قائل هستیم و این از رسالتهای دانشگاهها است که توانایی این کار را داشته باشند.
عیناللهی ادامه داد: در راستای دیپلماسی علمی در کربلا، اولین شعبه دانشگاه علوم پزشکی کشور راهاندازی شد که تمام مخارج آن را عتبه حسینی هزینه کرد و ما فقط نیروی انسانی و هیئت علمی به این دانشگاه اعزام میکنیم که تجربه خوب و ارزآوری است و هر دانشگاهی که میتواند چنین اقدامی را انجام دهد ما از آن استقبال میکنیم.
دسترسی به اطلاعات علمی ضعیف شده است
وی همچنین گفت: دسترسی پایدار به منابع علمی مسئله مهمی است. برای این مهم ما از آیتالله خسروپناه نیز درخواست کردهایم. دسترسی به اطلاعات مقداری ضعیف شده است ولی اگر دانشمند به منابع دسترسی نداشته باشد نمیتوان پیشرفت کند ما در وزارت بهداشت این مسئله را یک کار اصلی میدانیم.
وزیر بهداشت با تأکید براینکه باید از علم، تولید ثروت کرد، گفت: در یکی از بهترین دانشکدههای داروسازی کشور یک دارو تولید نمیشود و این درد بزرگی است. ما از دانش و علم دانشگاه باید برای رفع مشکلات استفاده کنیم. بنابراین وقتی مقام معظم رهبری میگویند افزایش تولید باید این مسئله را عملیاتی کنیم. ما وقتی دانشمند و تجهیزات داریم چرا باید دارو را وارد کنیم.
انتهای پیام