مردمی‌سازی اقتصاد یعنی فرمانبری مسئولان از مردم/ مردم نباید آواره اتاق‌ها و طبقات باشند + صوت
کد خبر: 4139084
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

مردمی‌سازی اقتصاد یعنی فرمانبری مسئولان از مردم/ مردم نباید آواره اتاق‌ها و طبقات باشند + صوت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم گفت: مردمی‌سازی اقتصاد یعنی اینکه مسئولان نگاه بالا به پایین نداشته باشند و فرمانبر مردم باشند.

معصومه آقاپور علیشاهی

معصومه آقاپور علیشاهی، کارشناس اقتصادی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در راستای مردمی‌سازی اقتصاد و تحقق شعار سال باید به ظرفیت‌های نهفته در بخش خصوصی بیش از پیش توجه شود، گفت: اینکه از مشارکت مردم در اقتصاد سخن گفته می‌شود، منظور اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی است.

وی هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه را در مردمی‌سازی اقتصاد مفید و مؤثر دانست و در این رابطه افزود: الحمدالله بعد از آغاز سال جدید این اقدام مهم انجام شده و شاهد هستیم که بخش قابل توجهی از نقدینگی‌های سرگردان و در دست مردم به سمت بازار سرمایه سوق داده شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم ادامه داد: مشارکت مردم در بازار سرمایه می‌تواند نقدینگی موجود در کشور و در اختیار مردم را به سمت تولید هدایت سازد.

مسئولان فرمانبر مردم باشند

آقاپور علیشاهی تأکید کرد: به نظر من دولت با همه امکاناتی که در اختیار دارد باید در خدمت مردم باشد و ضروری است جای مسئولان و مردم جابجا شود، یعنی مسئولان باید فرمانبر مردم باشند و همه بروکراسی‌ها حذف شوند. بروکراسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و تصمیم‌سازی‌هایی که بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی صورت می‌پذیرد به شعار سال آسیب وارد می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی ارباب رجوعی به ارگانی مراجعه می‌کند باید جهت را عکس نگاه کنیم، یعنی مسئول، کارمند و کارشناس حتماً در خدمت ارباب رجوع باشند تا مشکل او را حل کنند و همچنین در نظر بگیرند اگر مردم و ارباب رجوعی نبود آنها هم نبودند و نیازی به وجودشان احساس نمی‌شد. ما باید این را در جامعه به فرهنگ تبدیل کنیم و تکریم مردم ارزش تلقی شود. در اقتصاد مردمی مسئولان باید به دنبال مردم بدوند نه اینکه مردم در جست‌وجوی مسئولی باشند تا اینکه مشکلشان را رفع کنند.  

مردم همچنان آواره اتاق‌ها و طبقات

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از عدم اجرای کامل سازوکار دولت الکترونیک گفت: این همه از دولت الکترونیک سخن گفتند و بر گسترش و همه‌گیری آن تأکید کردند، اما خروجی آن کجاست؟ به نظر من باید این خروجی‌ها شکل بگیرد. اگر ما بتوانیم این فرهنگ را در کشور جا بیندازیم خیلی اثرگذار خواهد بود اما متأسفانه این‌طور نیست و همچنان امضاهای طلایی جایگاه خود را حفظ کرده و هنوز مردم آواره طبقات و اتاق‌ها هستند و دولت الکترونیک هم بسیار کمرنگ در جامعه به ایفای نقش می‌پردازد.

به گفته آقاپور علیشاهی، مسئول باید بداند اگر مردم نبودند، جایگاه و میز او هیچ ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی مسئولان از بالا به پایین به مردم نگاه می‌کنند، درصورتی‌که باید عکس آن اتفاق بیفتد. برای درمان این موضوع لازم است در تمام مباحث تصمیم‌گیری بخش خصوصی و مردم حضور داشته باشند.

کارشناس اقتصادی با اشاره به کمرنگ شدن جایگاه جهانی نفت در اقتصاد تا سال 2030 گفت: براساس تحلیل‌ها و باورهایی که وجود دارد تا 2030 ارزش نفت به صفر خواهد رسید و هرچقدر هم مقاومت شود نهایتاً تا هفت، هشت سال جواب خواهد داد و بعد از آن دیگر نفتمان را نمی‌خرند و آن موقع با مشکل مواجه می‌شویم و لذا برای جلوگیری از این مشکل و کاهش تبعات اقتصادی آن باید برروی ظرفیت‌های بخش خصوصی و بخش مردمی اقتصاد به صورت ویژه کار شود.

آقاپور علیشاهی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد همراه هر مسئولی، چند تاجر و فعال بخش خصوصی به سفرهای خارجی بروند، گفت: متأسفانه وقتی فلان مسئول یا فلان هیئت به کشوری سفر می‌کنند، معمولاً فعالان اقتصادی بخش خصوصی آنها را همراهی نمی‌کنند، درصورتی که باید چند تاجر و بازرگان در این سفر همراه مسئولان باشند. همچنین پیش از اینکه مسئولان کشورمان با مسئولان کشور میزبان مذاکره کنند باید اتاق‌های بازرگانی دو طرف به مذاکره بپردازند، یعنی ابتدا اینها با هم مذاکره کنند و سپس طبق محورهای خروجی این مذاکرات، مسئولان دو کشور مذاکره انجام دهند نه اینکه مسئولان با هم مذاکره داشته باشند و سپس به بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دستور دهند چه کاری انجام دهند! به نظر من این اتفاقاتی که دارد رخ می‌دهد از سر عدم آگاهی است و از دانش فنی کافی در این زمینه برخوردار نیستند.

ضرورت ارتباط سازنده و بدون واسطه میان بخش خصوصی و دولت

وی پیوند و ارتباط سازنده میان فعالان اقتصادی با وزرا را حیاتی دانست و در این رابطه عنوان کرد: باید تاجر، فعال اقتصادی و اعضای اتاق‌های بازرگانی بتوانند بدون واسطه و با کمترین بروکراسی اداری با وزرای مربوطه ارتباط برقرار کنند. در اصل اگر چنین اتفاقی رخ دهد وزیر از این طریق به مشکلات بخش گمرکی و مجوزها پی خواهد برد. نه اینکه دو وزیر با هم بنشینند تفاهم‌نامه امضا کنند که اصلاً قابلیت اجرایی ندارد.

کارشناس اقتصادی گفت: مذاکرات باید مبتنی بر اقدام و عمل باشد و برروی کاغذ باقی نماند. از این پیمان‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها بسیار امضا شده که اکثراً هم عملیاتی نشده‌اند.

وی بیان کرد: برخی از مسئولان دلسوز هستند که واقعاً می‌خواهند کار کنند و حتی قراردادهایی را به امضا می‌رسانند ولی در این میان یک عامل باعث شده تلاش او سرانجام مثبتی به دنبال نداشته باشد و آن هم نبود آگاهی کافی از پروژه‌ها و نیازهای اساسی کشور است و به همین دلیل در داخل و خارج کشور دچار مشکل می‌شوند. به نظر من ضرورت دارد دیدگاه‌ها تغییر کنند و کسانی که دست‌اندرکار واقعی کشور هستند وارد کار شوند؛ یعنی اگر قرار است مذاکره‌ای شود باید پیمانکارانی که می‌خواهند در پروژه مشارکت داشته باشند پای میز مذاکره بنشینند و آنها را وارد جزئیات کرد. به عبارت بهتر دو پیمانکار باید با هم قرارداد منعقد کنند نه دو وزیر و این مباحث اهمیت دارند.

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم بهترین شیوه تأمین مالی در سال مهار تورم و رشد تولید و همچنین مردمی‌سازی اقتصاد را استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه دانست و در این رابطه تأکید کرد: در سال جدید فضای حاکم بر بازار سرمایه خیلی بهتر از قبل شده و اگر اعتماد مردم به بازار سرمایه جلب شود، می‌توان امیدوار بود که بورس بتواند به خوبی وظیفه تأمین مالی را انجام دهد. به نظر من باید این اعتماد ادامه‌دار باشد و لازم است بدانیم بازار سرمایه فقط برای تولید و توسعه تولید در بخش‌های خصولتی و خصوصی کارایی دارد و همچنین اگر بازار سرمایه ایران رشد پیدا کند در آینده خواهیم توانست آن را به بورس‌جهانی پیوند بزنیم.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha