«خیزش ۱۰ میلیونی حافظان»؛ از ایده تا اجرا
کد خبر: 4139607
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
ایکنا گزارش می‌دهد

«خیزش ۱۰ میلیونی حافظان»؛ از ایده تا اجرا

اولین مرحله از سلسله مسابقات «خیزش ۱۰ میلیونی حافظان» با حضور بیش از ۲۸۰ حافظ در اراک برگزار شد. این رویداد قرآنی از جمله طرح‌های خودجوشی است که از سوی بانوان فرهنگی و قرآنی در قالب برنامه‌ای ۶ ماهه انجام شده است.

بنر خیزش 10 میلیونی حافظان

ایده برگزاری سلسله مسابقات «خیزش ۱۰ میلیونی حافظان» از جمله طرح‌های خودجوشی است که از سوی بانوان فرهنگی و قرآنی اراک کلید خورد و با برگزاری مرحله مقدماتی در اسفند سال گذشته کار خود را با حضور 110 نفر از بانوان آغاز کرد. استقبال بانوان از این طرح باعث شد تا طراحان ایده خود را با جدیت بیشتر پیش برند تا اینکه این رویداد قرآنی در قالب طرحی 6 ماهه آماده شد.

حضور بانوان بدون محدودیت سنی زمینه شرکت مادربزرگ‌های حافظ به همراه نوه‌های خود را فراهم کرد و علاوه بر رقابت لحظات شیرین و ماندگاری را برای جامعه هدف آفرید. طرح یاد شده در رشته‌های حفظ ۱۰ صفحه، ۲ جزء، ۵ جزء،  ۱۰جزء، ۱۵ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل با مشارکت بیش از 280 حافظ اراکی در دارالقرآن بقیةالله(عج) اراک برگزار شد. به همین مناسبت گزارش ایکنای استان مرکزی، از برگزاری این طرح تقدیم مخاطبان می‌شود:

عذرا بیات، حافظ کل قرآن، مسئول کانون فرهنگی تبلیغی «کوثر» اراک، با اشاره به آغاز فعالیت قرآنی خود در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی و تجوید از سال 76، ادامه داد: از اوایل دهه 80 آموزش روخوانی، حفظ و سایر رشته‌ها ویژه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در این مرکز انجام می‌شود.

بیات در تشریح اجرای طرح «خیزش ۱۰ میلیونی حافظان» گفت: اجرای طرح‌های اثرگذار و پربازده در استان در راستای عمل به منویات رهبری مبتنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن ضروری است، البته دستگاه‌ها، نهادها و ادارات در این حوزه وارد شدند، اما اهداف آن‌طور که باید محقق نشد، امید است با آغاز این طرح نورامیدی برای تربیت 10 میلیون حافظ روشن شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر تعدادی از بانوان حافظ به دلایل مختلف در سطوح 5 جزء، 10 جزء و .. متوقف شده و از ادامه مسیر منصرف شده بودند، شروع کار برای این افراد به مراتب نسبت به نوجوانی که تازه در این وادی قرار می‌گیرد سخت‌تر است، اجرای این طرح روزنه‌های امید و پیشرفت را در دل آنان روشن کرد تا جایی‌ که شاهد حضور مادربزرگ به همراه عروس و نوه‌‌اش در این طرح هستیم.

بیات تصریح کرد: اجرای این طرح به خیزش دوباره بانوان قرآنی کمک می‌کند؛ چراکه قرار نیست رقابتی پراسترس تجربه شود. هدف ما این است که در گام اول افرادی که از این رشته فاصله گرفتند وارد و حفظ را از سرگیرند و در گام دوم افراد جدید جذب شوند. حافظانی که به دلایل مختلف از حفظ فاصله گرفتند می‌توانند با مرور حتی 10 صفحه در این طرح شرکت کرده و هر ماه به محفوظات خود بیفزایند. توقف و سکون در طرح معنایی ندارد.

آموزش در ترویج فرهنگ قرآنی حرف اول را می‌زند

وی با بیان اینکه هدف فقط برگزاری آزمون و مسابقات نیست و در آینده به سمت آموزش پیش خواهیم رفت، ادامه داد: هدف اولیه از اجرا تشویق و ایجاد انگیزه و سرشماری از حافظان بود که خوشبختانه با اقبال خوبی مواجه شد. آموزش در ترویج فرهنگ قرآنی حرف اول را می‌زند، اگر در این حوزه وارد شویم قطعاً می‌توان با قدرت بیشتر و نیروهای متخصص‌تر در حوزه تبلیغ و ترویج نیز وارد شد.

بیات با بیان اینکه فضای قرآنی باید از فضای استاد و شاگرد خارج و به فضای دوستانه تبدیل شود، اضافه کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که دورهمی دوستانه و شاد با محوریت قرآن در پارک بانوان داشته باشیم تا سایر بانوان با این قشر از جامعه و روحیات آنان بیشتر آشنا شده و بدانند فضای قرآن، فضایی سخت و خشک نیست. بانوان قرآنی نه تنها بانوانی افسرده و گرفته نیستند، بلکه آنان شادی و نشاط خود را در قالب‌های تعریف شده بروز می‌دهند.

وی با بیان اینکه طرح یاد شده کاملاً خودجوش بوده و تمام هزینه‌ها شخصی است، اظهار کرد: برای تأمین هزینه‌ها از ادارات و دستگاه‌ها حتی دستگاه‌های قرآنی کمکی دریافت نشده است؛ چراکه دریافت کمک از آنان در قالب بروکراسی‌های اداری انجام می‌شود شاید به توسعه کار خلل وارد کند. بنا داریم برای پیشبرد اهداف از ظرفیت خیرین استفاده شود و برای ورود مردم باید اعتمادسازی کرد.

وی با اشاره به استقبال خوب بانوان اراکی از اجرای طرح، اضافه کرد: پس از ثبت‌نام‌های به عمل آمده متوجه ظرفیت خوب استان در زمینه حفظ شدیم و امیدست در دوره‌های بعد این طرح در تمام شهرستان‌ها برگزار شود. برنامه‌هایی برای گسترش طرح وجود دارد که امیدست به مرحله اجرا درآید.

بانوان محلی برای ارائه محفوظات ندارند

لیلا مسافر، حافظ کل قرآن و شرکت‌کننده در این مسابقات، ضرورت توجه به مباحث و دوره‌های آمادگی ویژه بانوان قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: بانوان محلی برای ارائه محفوظات ندارند و همین عامل باعث بی‌انگیزه شدن آنان می‌شود. طرح «خیزش ۱۰ میلیونی حافظان» از جمله طرح‌های است که اگر ادامه‌دار باشد می‌تواند به رشد بانوان حافظ منتج شود.

وی یکی از مزیت‌های این طرح را کاهش استرس و رفع نقاط ضعف بانوان در حوزه حفظ دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبری سال‌ها به تربیت 10 میلیون حافظ اشاره فرمودند و لبیک به فرمان ایشان ضروری است و هریک از ما به ویژه حافظان و مسئولان قرآنی در اجرا سهم بیشتری دارند.

مسافر استقبال بانوان از طرح را مطلوب توصیف کرد و در خصوص مشکلات بانوان در حوزه قرآن گفت: در مقابل اینکه رشته‌های غیرقرآنی از اهمیت بیشتری بین مردم و مسئولان برخوردارند، جامعه قرآنی از این اهمیت محروم‌اند و این کم‌اهمیتی را در مسابقات و میزان جوایز درنظر گرفته شده می‌توان به وضوح دید.

ضرورت اجرای طرح همگام با آموزش

فهیمه جفرسته، حافظ کل و داور طرح قرآنی «خیزش ۱۰ میلیونی حافظان»، با اشاره به سابقه تجربه چنین برنامه‌هایی در «جام حافظان»، ادامه داد: در این طرح در گام اول تقویت حسن حفظ ملاک است و می‌تواند زمینه افزایش انگیزه آنان را تقویت کند. در این مرحله حفاظ استرس صوت  لحن و تجوید را نداشته و روی تقویت حفظ تمرکز دارند.

وی ضرورت تداوم این طرح را متذکر شد و افزود: حافظان خود بر این باور هستند که این طرح باعث شده که مرور خود را از سرگرفته و بار دیگر در این عرصه وارد شوند. خوشبختانه این دوره 6 ماهه بوده و قرار بر این است که حفاظ در هر ماه بر محفوظات خود بیفزایند.

جفرسته با بیان اینکه در کنار اجرا باید به آموزش هم فکر کرد، اضافه کرد: خوشبختانه استان و اراک اساتید خوبی در رشته حفظ دارد که می‌تواند در آموزش نیز عوامل اجرای طرح را حمایت کنند. گروه‌بندی حفاظ و ارائه برنامه دقیق و منظم از سوی اساتید می‌تواند به رشد آنان کمک کند.

این حافظ کل گفت: این طرح می‌تواند به کسب تجربه، رشد و تقویت محفوظات حافظ کمک کند. حضور حفاظ در فضای مسابقات باعث می‌شود که فضای مسابقات مهم‌تر در اذهان آنان تداعی شود و آنان را برای رویدادهای سخت قرآنی همچون اوقاف آماده کند.

انتقال تجربیات قرآنی در جمع‌های دوستانه

سحر جلالوندی، حافظ کل قرآن و داور طرح قرآنی «خیزش ۱۰ میلیونی حافظان»، با اشاره به استقبال خوب بانوان حافظ از طرح، اضافه کرد: طرح زمینه مرور جدی‌تر و انگیزه بیشتر برای حرکت در مسیر را فراهم کرد. برگزاری این مسابقات به صورت پیوسته به تقویت انگیزه و رشد دانش حفاظ بسیار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه بانوان از خودجوش بودن طرح اظهار رضایت بیشتری داشتند، ادامه داد: همین عامل انگیزه آنان را برای رقابت دوستانه فراهم کرده بود؛ چراکه طرح و برنامه‌ها فقط ابزاری برای رشد هستند و قرار گرفتن بانوان در جمع‌های دوستانه باعث انتقال تجربیات می‌شود.

جلالوندی تمرین مداوم را عامل موفقیت در هرکاری دانست و بیان کرد: حفاظ در طول روز چند ساعت مرور کرده و از اساتید برای ارتقا استفاده کنند. متأسفانه تعدادی از حفاظ به دلایل مختلف از مرور فاصله گرفتند و همین فاصله باعث فراموشی می‌شود. مرور، مباحثه و بهره‌گیری از اساتید مجرب به ماندگاری محفوظات منتج می‌شود.

اولین مرحله از طرح قرآنی «خیزش ۱۰ میلیونی حافظان» در اراک با مشارکت بسیار خوب بانوان حافظ برگزار شد. حضور بانوان قرآنی در کنار هم جوانه‌های امید را در زنده می‌کند و بار دیگر باورمان شد که با دست خالی و با استفاده از ظرفیت مردمی می‌توان دست به کارهای خارق‌العاده زد. امید است مسئولان حتی طرح‌های خودجوش و مردمی را به حال خود رها نکرده و با حمایت‌های معنوی آنان را همراهی کنند.

انتهای پیام
captcha