کد خبر: 4139796
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶

«کلینیک نشر» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

آزمایشگاه کتاب در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با دو خدمت جدید یعنی ارائه میزهای مشاوره «کلینیک نشر» و برگزاری رویداد «نمایشگاه دوست‌داشتنی من» برای صنعت نشر حضور متفاوتی خواهد داشت.

آزمایشگاه کتاب با «کلینیک نشر» به نمایشگاه کتاب می‌آید

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌عمومی آزمایشگاه کتاب، امسال آزمایشگاه کتاب در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با دو خدمت جدید یعنی ارائه میزهای مشاوره «کلینیک نشر» و برگزاری رویداد «نمایشگاه دوست‌داشتنی من» برای صنعت نشر حضور متفاوتی خواهد داشت.

آزمایشگاه کتاب به عنوان مرکز تحقیق ‌و توسعه صنعت نشر کشور در سال 1401 و همزمان با سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با هدف ارتقاء دانشی صنعت نشر شکل گرفت. در حقیقت آزمایشگاه کتاب محلی برای بازبینی، بازسازی، بازاندیشی، توسعه و ارتقاء دانشی اکوسیستم نشر کشور و پلتفرمی برای پاسخگویی به نیازهای دانشی این صنعت است.

میزهای مشاوره «کلینیک کتاب»

براساس این گزارش، کلینیک کتاب یک مرکز مشاوره رایگان برای ناشران است که با توجه به نیازها و خلأهای شناسایی‌شده، به آن‌ها خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

هدف این مرکز ارائه خدمات حمایتی برای کمک به رشد، توانمندسازی و توسعه فعالیت ناشران به‌ویژه ناشران نوپا است.

فعالیت‌های کلینیک کتاب در دو سطح راه‌اندازی، برای ناشران کوچک یا شهرستانی که امکان دسترسی به تسهیلات ناشران تهرانی را ندارند و سطح توسعه برای توسعه ناشران بالغی که در مسیر توسعه خود و خدماتشان دچار مسائل و مشکلاتی شده‌اند، خواهد بود.

این کلینیک، به‌نوعی پلتفرمی برای پاسخ‌گویی به نیازهای بازیگران این صنعت است. به این صورت که ذی‌نفعان مختلف زیست‌بوم نشر و کتاب بر اساس یک یا چند نیاز، وارد کلینیک شده و از طریق ارتباط‌گرفتن با متخصصان مختلف، موانع ورود آن‌ها به این عرصه کاهش داده شده و توان رقابت‌پذیری‌‌شان افزایش خواهد یافت.

آزمایشگاه کتاب با «کلینیک نشر» به نمایشگاه کتاب می‌آید

«مشاوره برندینگ»، «مشاوره بازاریابی دیجیتال»، «مشاوره روابط‌عمومی و ارتباط با مشتریان»، «مشاوره تبلیغات»، «مشاوره سایت و شبکه‌های اجتماعی» از جمله موضوعات مشاوره در کلینیک مشاوره است. علاقه‌مندان به این حوزه، می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و درخواست نوبت مشاوره به Book-lab.ketab.ir مراجعه کنند.

رویداد ایده‌پردازی جمعی «نمایشگاه دوست‌داشتنی من»

نمایشگاه‌های کتاب بزرگ‌ترین رسانه‌های مروج کتاب هستند که در تمامی کشورها به اشکال مختلف برگزار می‌شوند. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز بزرگ‌ترین گردهمایی فرهنگی کشور و آوردگاه تمامی اقشار جامعه در تمامی سطوح علمی و فرهنگی است. این پتانسیل و ظرفیت باعث می‌شود تا فارغ از تأثیرات و تحول‌آفرینی‌اش، ماهیت نمایشگاه به صورت مستقل نیز دارای اهمیت ویژه‌ای باشد که باید حتماً مورد توجه سیاست‌گذاران و مدیران نمایشگاه باشد.

از طرف دیگر، عموم مردم به‌عنوان مخاطبان اصلی صنعت نشر و نمایشگاه کتاب، نقش انکارناپذیری در رونق این بازار فرهنگی دارند که از آنان ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای اعلام نظر و ایده‌پردازی می‌سازد.

این دو جنبه بالقوه نمایشگاه فرصت مغتنمی را برای برگزاری رویداد «نمایشگاه دوست داشتنی‌من» پدید می‌آورد. این رویداد به نوعی یک فرایند جمع‌سپاری و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حل مسائل نمایشگاه کتاب و دریافت ایده برای آینده آن است.

این رویداد می‌تواند هم منتج به جمع‌آوری یک بانک اطلاعاتی از مسائل و ایده‌های بهبود نمایشگاه در راستای سیاست نوگرایانه و تحولی خانه کتاب شود و هم کارکردی ترویجی در معرفی ظرفیت عظیم نمایشگاه کتاب داشته باشد.

فراخوان این رویداد همزمان با آغاز به‌کار نمایشگاه شروع می‌شود و تا 15 خردادماه ادامه دارد و در این بازه زمانی در تلاش است تا از فرصت درگیری ذهنی افراد با مسائل و چالش‌های نمایشگاه، استفاده کند.

پس از پایان‌یافتن نمایشگاه، فرایند پالایش ایده‌ها آغاز شده و ایده‌های نوآورانه ایده‌پردازانی که قابلیت اجرایی داشته باشند در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات راهبری و منتورینگ، ارتقاء یافته و تبدیل به طرح‌هایی عملیاتی خواهند شد.

آزمایشگاه کتاب با «کلینیک نشر» به نمایشگاه کتاب می‌آید

این طرح‌ها در قالب بوم‌های پرورش ایده آماده شده و در اختتامیه رویداد، توسط ایده‌پردازان در حضور مسئولان و کارشناسان متخصص به‌عنوان داور ارائه خواهند شد و نهایتاً ایده‌های برتر جایزه دریافت خواهند نمود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت ایده می‌توانند به درگاه اینترنتی Book-lab.ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha