نگهبانی از زبان فارسی و توسعه آن وظیفه ماست
کد خبر: 4140656
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ:

نگهبانی از زبان فارسی و توسعه آن وظیفه ماست

فرشاد مهدی‌پور گفت: مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه نگهبانی و پاسداری و توسعه زبان و ادبیات فارسی را همواره عهده‌دار است.

فرشاد مهدی پوربه گزارش ایکنا؛ همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و آئین رونمایی از نشان قند پارسی در راستای پاسداشت زبان فارسی، امروز شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت‌های دیپلماتیک مستقر در تهران در تالار رودکی برگزار شد.

فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی عنوان کرد: گرامیداشت سالروزی که به نام حکیم فردوسی و بزرگداشت زبان فارسی امروز و در اینجا به نام قند پارسی برگزار می‌شود، یک امر تشریفاتی یا نکوداشت یک امر روزمره نیست. زبان هر قومی جهان آن قوم و ملت است و جهان ما ایرانیان به زبان فارسی گره خورده است.

مهدی‌پور در ادامه با تأکید بر اینکه زبان فارسی در جغرافیای سیاسی کنونی ایران محدود نیست، افزود: بسیاری  از کشورها و همسایگان ما و دوستداران زبان فارسی در سراسر جهان به این زبان وفادار و علاقه‌مندند.
مهدی‌پور در ادامه گفت: شاید بزرگ‌ترین و اثرگذارترین چهره‌ای که در ایران امروز برای نکوداشت و بزرگداشت زبان فارسی در تکاپو و تلاش بوده و آنچه امروز می‌بینیم ماحصل این تلاش‌ها است، شخص رهبر انقلاب است. در کلام ایشان بارها و شاید بیش از صد بار به فردوسی پرداخته شده است. بقای مقبره فردوسی در ایران هم وابسته به این شخص است.

وی ادامه داد: رهبری در تمام گزاره‌های مستقیم و غیرمستقیم کلامی که در منصوص و غیرمنصوص به کار می‌برد، مرتباً زبان فارسی را نشانه‌گذاری می‌کنند و به اعتقاد ایشان زبان فارسی و فردوسی، نقش مهمی در انسجام، وحدت و اتحاد در ایران داشته و خواهد داشت.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: به ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه پاسداشت زبان فارسی را برای ظرفیت‌هایی که می‌توانند کنار همدیگر هم‌افزایی ایجاد کنند، برای سلامت زبان فارسی و لزوم مراقبت از آسیب‌ها، بهره‌گیری از اختیارات قانونی برای مقابله با به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، تدوین سازوکارهای اجرایی برای این امر و نهایتا پاسداشت زبان فارسی در همه اضلاع شکل گرفته و فعال است.

مهدی‌پور با اشاره به اینکه برنامه امروز به ابتکار همکاران ما در دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده، عنوان کرد: این برنامه از حیث رونمایی نشان قند پارسی و دو اقدام مشابه دیگر یعنی «خوبان پارسی‌گو»‌ و «زبان مادری» که ملهم از بیانات مقام معظم رهبری در حفظ و پاسداشت از زبان فارسی است و بنا داریم همچون گذشته این پویایی و نگهبانی زبان فارسی را در کشور توسعه دهیم.

انتهای پیام
captcha