خودخواهی مهم‌ترین نقطه ضعف در زندگی است
کد خبر: 4141377
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
حجت‌الاسلام فاضلی:

خودخواهی مهم‌ترین نقطه ضعف در زندگی است

استاد حوزه علمیه در رابطه با نواقص زندگی دنیایی گفت: مهم‌ترین نقطه ضعف این نوع زندگی این است که نمی‌توانیم خودخواهی را کنترل کنیم، زیرا خودخواهی در جوهره زندگی وجود دارد و نمی‌توان آن را حذف کرد.

حجت الاسلام علی فاضلی، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی فاضلی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز، 27 اردیبهشت در سلسه نشست‌های معرفتی در مسجد دانشگاه تبریز، با بیان اینکه امام صادق(ع) فرمودند: انسان دارای چهار نوع زندگی که شامل زندگی نباتی، حیوانی، دنیایی و آخرتی است، گفت: در این جلسه به دو زندگی دنیایی و آخرتی که خداوند در اختیار انسان قرار داده تا انتخاب بکند، می‌پردازیم.

فاضلی ادامه داد:‌ در قرآن کریم چندین بار در مورد اختیاری بودن انتخاب این دو زندگی اشاره شده است اما باید به چندین مورد که در انتخاب نوع زندگی مهم هستند ازجمله دارا مندی هشت شاخصه قدرتمندی (قبلاً مطرح کرده‌ام) شایستگی انسان و ... دقت صورت گیرد.

وی در تعریف دو نوع زندگی بیان شده، اظهار کرد: زندگی دنیایی و آخرتی تقریباً در ادبیات، علوم فقهی و فلسفی و اخیراً در روانشناسی پذیرفته شده است مثلاً در ادبیات با عنوان زندگی حیوانی و انسانی اما در قرآن کریم، زندگی دنیایی و آخرتی تعبیر می‌‌شود. یکی از ایرادات انتخاب زندگی دنیایی این است که بدون حکمت و اندیشه انتخاب می‌شود در این باب علامه جعفری در ابتدای کتاب «حیات و معقول» از زبان یک روانشناس فرانسوی آماری را بیان می‌کند، در یک تحقیقی از صد نفر علت‌های انتخاب شغلشان سوال می‌شود و نتیجه می‌گیرند هیچ حکمتی پشت انگیزه آن‌ها نبوده است به طور مثال پرستاری به علت علاقه‌مندی به لباس پرستاری این شغل را انتخاب می‌کند و نجاری به علت شغل پدری به این شغل روی می‌آورد. هیچ‌کدام از نفرات به هدف والا در انتخاب شغل خود توجهی نداشتند که همه اینها نشان از انتخاب زندگی دنیایی است.

فاضلی در رابطه با نواقص زندگی دنیایی، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین نقطه ضعف این نوع زندگی این است که نمی‌توانیم خودخواهی را کنترل کنیم،زیرا خودخواهی در جوهره زندگی وجود دارد و نمی‌توان آن را حذف کرد. در مورد نقطه ضعف دوم می‌توان به نژادپرستی اشاره کرد. نقطه ضعف سوم نیز ناامنی است که جلسه بعد بیشتر در باب آن صحبت خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha