تفکر مهدوی بر مبنای امیدآفرینی استوار است
کد خبر: 4141731
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹

تفکر مهدوی بر مبنای امیدآفرینی استوار است

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد‌کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه در اعتقادات اصیل شیعی «مهدویت» به عنوان یک جریان فکری بر مبنای امیدآفرینی مطرح است، گفت: امیدآفرینی با خودفریبی متفاوت است.

انتظار فرج

حجت‌الاسلام والمسلمین ولی‌الله مصائبی‌، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد‌کشاورزی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به تکالیف فردی و اجتماهی انسان پیش از ظهور، گفت: مهدویت یکی از مفاهیم ریشه‌دار اسلام به ویژه مذهب تشیع است لذا شیعیان جهان و کسانی که منتظران واقعی حضرت ولی‌عصر(عج) هستند باید در دوران غیبت، خود را نسبت به وظایف و تکالیف متعدد فردی، اجتماعی و فرهنگی متعهد کنند.

وی ادامه داد: اگرچه وجود منجی برای تحقق یک جامعه آرمانی در تمامی ادیان قابل توجه بوده و به آن تأکید شده است؛ اما خاستگاه مهدویت در بین منجیان به لحاظ سیره انبیا و امامان معصوم (ع) از جایگاه ویژه و والایی برخوردار است و حتی سایر ادیان را نیز به تأمل واداشته است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد‌کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: از آنجا که فطرت انسان به دنبال کمال‌گرایی و آرمان‌گرایی بوده و همیشه خواستار جامعه‌ای در سایه تحقق عدالت است، بدون آماده‌سازی جامعه و آمادگی فردی نمی‌توان زمینه‌ ظهور منجی را فراهم کرد و تنها از این طریق است که تمدن نوین اسلامی به منصه‌ ظهور خواهد رسید.

وی افزود: برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی ۲ عنصر اساسی مورد نظر است؛ «تولید فکر» و «پرورش انسان»؛ اگر این ۲ را به مثابه عوامل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در یک سیستم کل در نظر بگیریم در این صورت با تمرکز بر فرهنگ و تمدن در عصر ظهور می‌توانیم یک جامعه منتظر را ترسیم کنیم.

انتظار ظاهری، بی‌حاصل است

مصائبی در تشریح «ویژگی فردی» منتظران ظهور، گفت: انتظار به معنی چشم به راه بودن و منتظر کسی شدن است، بنابراین فرد منتظر به کسی گفته می‌شود که به وجود منجی معتقد بوده و اعتقاد به ظهور او دارد و چشم‌ به راه برپا شدن انقلابی جهانی و اصلاح و همسوسازی رفتارها، گفتارها و پندارها بر مبنای عنصر مهدویت است.

وی ادامه داد: منتظر؛ علاوه بر تزکیه نفس و اتکا بر باورهای اسلامی، از وضع موجود راضی نبوده و در تلاش برای تغییر و ایجاد شرایطی مساعد در راستای ظهور منجی عالم بشریت قدم برمی‌دارد بر همین اساس اگر منتظران با وضعیت خود آشنا باشند اما به وظایف خود عمل نکنند انتظار ظاهری آن‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت.

این مبلغ دینی ضمن پرداختن به «ویژگی اجتماعی» منتظران ظهور، بیان کرد: لازم است منتظران ظهور با پیوند‌های فکری و عقیدتی زمینه‌سازی ظهور را فراهم سازند؛ در چنین شرایطی انسانی که برحسب اقتضائات فطری و روحی خود در تحقق برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کرده است این بار در راه مبارزه با ظالم، حمایت از مظلوم، پاکسازی محیط از هرگونه شر و بدی، نفی تبعیض و زمینه‌سازی حکومت و نظام عادلانه اقدام کرده و جامعه را از هرگونه کفر، طاغوت، و مظاهر علنی ظلم و فساد پاک می‌کند.

تحقق فرهنگ منتظران ظهور

وی در ادامه به «ویژگی فرهنگی» منتظران ظهور پرداخت و اظهار کرد: در جامعه‌ منتظر ظهور، عوامل دینی و انگیزه‌های عقیدتی خاستگاه فرهنگ آن جامعه است؛ لازم به ذکر است که هرگاه اصول و مبانی دین مبین اسلام از حاشیه‌های زندگی فردی و اجتماعی فراتر رفته و به متن زندگی افراد وارد شده و بر روند‌ها و فرآیندهای اجتماعی غالب شود، هویت خود را باز خواهد یافت؛ در این صورت دین می‌تواند نقش خود را به عنوان عالی‌ترین خاستگاه فرهنگ مهدویت و منتظران ظهور عملیاتی کند.

این مسئول افزود: تحقق فرهنگ منتظران ظهور در پرتو «تعلیم و تربیت صحیح» میسر می‌شود؛ زیرا تعلیم و تربیت یکی از مهمترین راه‌های جامعه‌پذیری و فرهنگ‌سازی است و آموزش و پرورش هم از نهادهای مهمی است که می‌تواند با مهارت‌آموزی و انتقال دانش‌مهدویت؛ فرهنگ انتظار را در جامعه اسلامی نهادینه کند و در این میان از نقش و ظرفیت رسانه‌ها برای این فرهنگ‌سازی نباید غافل شد.

وی بیان کرد: در اعتقادات اصیل شیعی «مهدویت» به عنوان یک جریان فکری بر مبنای امیدآفرینی مطرح است. امیدآفرینی با خود فریبی متفاوت است؛ امیدآفرینی یک رویکرد روان درمانی است که با استفاده از مفاهیم دینی «ترسیم هدف زندگی»، «برنامه‌ریزی هدفمند» و «افزایش‌توانمندی‌های جامعه» را به دنبال دارد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد‌کشاورزی استان قزوین در پایان گفت: امید آفرینی در فرهنگ مهدویت یعنی توانمندسازی فردی و اجتماعی، مقابله با افسردگی و اضطراب، افزایش عزت‌نفس و  باورمداری که انسان را چه در زندگی فردی و چه در قبال اجتماع و جامعه مسئولیت‌پذیر می‌کند.

انتهای پیام
captcha