تأکید اسد بر بازنگری در منشور اتحادیه عرب/ فلسطین؛ مسئله محوری + فیلم
کد خبر: 4141796
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
در نشست جده مطرح شد؛

تأکید اسد بر بازنگری در منشور اتحادیه عرب/ فلسطین؛ مسئله محوری + فیلم

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بر لزوم حل و فصل بحران‌های منطقه تأکید و تصریح کرد: من خواهان توسعه و بازنگری در منشور اتحادیه عرب و اساس نامه آن هستم به‌گونه‌ای که با ملزومات زمانه همخوانی داشته باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، سی و دومین اجلاس سران عرب در جده امروز، ۲۹ اردیبهشت آغاز به کار کرد.

رئیس جمهور سوریه در سخنان خود در سی و دومین اجلاس سران عرب در جده در سخنانی اظهار داشت: صلح‌ها و گفت‌وگوهایی سازنده که میان کشورهای عرب انجام شده فرصتی تاریخی برای تنظیم مجدد امور فیمابین کشورهای عربی بدون دخالت خارجی است.

وی افزود: در سایه آشتی‌های بین کشورهای عربی و آشتی‌های عربی _ منطقه‌ای و بین‌المللی امیدها افزایش می‌یابد که این امر در اجلاس کنونی سران عرب تجلی یافته است.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره قضیه فلسطین تأکید کرد: مسئله فلسطین موضوع اصلی کشورهای عربی و مسلمانان جهان است؛ مسئله‌ای که در رأس اولویت‌های پادشاهی سعودی قرار دارد. مسئله فلسطین مسئله محوری جهان عرب است و ما با هم برای یافتن  راه‌حلی برای آن تلاش می‌کنیم.

قیس سعید: برادران ما هر روز در فلسطین شهید می‌دهند
قیس سعید، رئیس جمهور تونس هم گفت: برادران ما در فلسطین هر روز شهید و زخمی می‌دهند تا از یوغ اشغالگران رها شوند. جدای از آن هزاران آواره فلسطینی همچنان در اردوگاه‌ها به سر می‌برند و وقت آن رسیده که بشریت به این وضع پایان دهد.

وی افزود: از بازگشت سوریه به آغوش جهان عرب پس از خنثی شدن همه توطئه‌ها که با هدف تجزیه و فروپاشی آن انجام شد، خرسندیم. چالش‌هایی که ما با آن روبه‌رو هستیم زیاد است.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز در سخنرانی خود گفت: ما بر حق فلسطین برای سرزمین، حاکمیت و تشکیل کشورش با پایتختی قدس الشریف تاکید و از نزدیکی روابط عربستان و ایران در جهت امنیت و ثبات منطقه استقبال می‌کنیم.

تأکید اسد بر بازنگری در منشور اتحادیه عرب / فلسطین، مسئله محوری

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در این نشست ابتدا به مسئله فلسطین پرداخت و گفت: فلسطین مسئله اصلی ما است و ما برای فلسطینی‌ها تلاش می‌کنیم تا کشور خود را از طریق صلح عادلانه به دست آورند. راه‌حل دو دولتی تنها فرصت است و هر جایگزینی برای آن، منطقه را در مسیر درگیری مستمر قرار می‌دهد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر هم در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه قاهره به تلاش‌های خود برای تثبیت آتش‌بس در غزه ادامه می‌دهد، گفت: تکیه بر توانایی‌های خودمان برای حل مسائل مهم، امری ضروری شده است. 

محمود عباس: خواستار مداخله جامعه بین‌الملل برای پایان اشغال فلسطین هستیم

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به رئیس‌جمهور سوریه که به جمع برادران خود بازگشته است، گفت: ما به مبارزه برای مقابله با ظلم و تجاوزات اسرائیل و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک در همه مجامع جهانی ادامه خواهیم داد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در اجلاس اتحادیه عرب افزود: ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین و مقدسات فلسطین را محکوم می‌کنیم.
وی گفت: خواستار مداخله جامعه بین‌الملل برای پایان اشغال فلسطین هستیم و از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم از ملت فلسطین حمایت کرده و رژیم صهیونیستی را به سبب جنایاتش بازخواست و مجازات کند.

ایمن عبدالرحمن، نخست‌وزیر الجزائر نیز در این نشست گفت: ما از بازگرداندن کرسی عضوریت سوریه در اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم. جامعه جهانی باید حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین و مقدسات آن‌ها را تضمین کند.
وی گفت: از جامعه جهانی می‌خواهیم که به شهرک‌سازی‌های سیستماتیک اسرائیل پایان دهد. ما اقدامات جنایتکارانه توسط اشغالگران و انجام حملات مداوم به غزه را محکوم می‌کنیم.

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم در این اجلاس حضور یافت و از عربستان به خاطر نقش میانجی‌گری به منظور آزادی اسیران اوکراینی تشکر کرد و از ادامه نبرد برای بازپس‌گیری اراضی اوکراین سخن گفت.

بیانیه پایانی نشست سران عرب در جده 

سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب روز جمعه در شهر جده عربستان به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار و در پایان بیانیه‌ای توسط اعضای شرکت کننده صادر شد.
در این بیانیه بر اهمیت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به حل و فصل عادلانه موضوع فلسطین و همچنین بر توقف دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای عربی تأکید شده است.

سران عرب در این نشست همچنین از توافق عربستان و ایران و فعالسازی تفاهمنامه همکاری‌های امنیتی و اقتصادی میان دو کشور استقبال و بر افزایش تلاش‌ها برای حل و فصل عادلانه موضوع فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام تأکید کردند.
تأکید بر احترام به ارزش‌ها و فرهنگ دیگران و احترام به حاکمیت و استقلال کشورهای اسلامی و مخالفت با آنچه آن را تلاش برای تشکیل گروه‌های مسلح خارج از چارچوب نهادهای رسمی دانستند، از دیگر مفاد بیانیه پایانی سران عرب در جده بود.
حمایت از تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به منظور یافتن راه حل فراگیر بحران یمن و افزایش تلاش‌های عربی برای کمک به دمشق به منظور برون‌رفت از بحران این کشور و تأمین شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری از دیگر بندهای بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب بود.
شرکت‌کنندگان همچنین بر نقش عربستان در فراهم کردن شرایط مناسب برای تحقق رشد اقتصادی در منطقه تأکید کردند.

انتهای پیام
captcha