کانون مساجد یزد سهمی از اعتبارات استانی ندارد
کد خبر: 4141968
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸

کانون مساجد یزد سهمی از اعتبارات استانی ندارد

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان یزد با اشاره به اینکه این نهاد سهمی از اعتبارات استانی ندارد گفت: با توجه به اهمیت اجرای برنامه‌های مختلف در مساجد، نیاز داریم اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شود تا مساجد پویاتر شود.

نشست خبری کانون های مساجد یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محسن رستگاری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد، امروز، 30 اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به عضویت 60 هزار نفر در کانون‌های مساجد استان گفت: هم اکنون 859 کانون فرهنگی و هنری در جوار مسجد فعالیت دارد که از این تعداد، 368 کانون در شهرستان یزد مستقر و مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به تصویب فعالیت کانون‌های مساجد در سال 97 در شورای انقلاب فرهنگی افزود: خوشبختانه در این سال‌ها اقدامات مؤثری انجام شده و هدف این است مسجد به تراز واقعی خود نزدیک شود و کارکردهای مسجد احیا شود و در واقع عاملی برای جذب جوانان و نوجوانان باشد.

رستگاری با اشاره به برنامه‌های دهه کرامت اظهار کرد: دهه کرامت از فردا، یکشنبه آغاز و تا دهم خردادماه ادامه دارد که استان یزد میزبان خدام حرم رضوی و حرم حضرت معصومه(س) خواهد بود و لذا برنامه‌های مختلفی با حضور خدام در سطح استان اجرایی خواهد شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان یزد، حضور خدام در شهرستان‌های استان، روستاها، زندان، بیمارستان، حضور در برنامه‌های هیئات مذهبی، مجموعه‌های مردمی و صدا و سیما را از جمله برنامه‌های این دهه اعلام کرد و گفت: برنامه‌های این دهه با هدف گرامیداشت ولادت کریمه اهل بیت و روز دختر، روز تجلیل از امامزادگان، میلاد امام رضا(ع) و .... برگزار می‌شود.

وی؛ بازگویی نکات متعالی و مفاهیم ارزشمند دینی، ایجاد نشاط عمومی در سطح جامعه، تبیین اصل ولایتمداری و حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی و زنده نگه‌داشتن این دستاوردها، ایجاد فضای معنوی و ترویج و نشر فرهنگ رضوی و سیره ائمه، ایجاد یکپارچگی بین نهادها و دستگاه‌های عضو شورا و ... را از دیگر اهداف این برنامه‌ها برشمرد.

رستگاری شعار محوری این دهه را «خدمت کریمانه، همدلی و امیدآفرینی» برشمرد و از برگزاری جشن بزرگ روز دختر با عنوان «دختران باطراوات» با حضور 700 نفر از نوجوانان در محل دانشکده حضرت رقیه(س) یزد خبر داد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد با اشاره به اجرای طرح ملی «مساجد پایگاه قرآنی» که برگرفته از فرمایش رهبر معظم انقلاب است، بیان کرد: «تلاوت نور» یکی از طرح‌های ماندگار در این زمینه است که اجرای آن از مجموعه کانون‌های مساجد آغاز و تاکنون با استقبال خوبی همراه بوده است .

وی ادامه داد: در قالب این طرح برگزاری کرسی‌های تلاوت به صورت هفتگی در مساجد را خواهیم داشت که بعد از اقامه نماز، یک صفحه قرآن کریم قرائت می‌شود و سقف این برنامه نیز حداکثر یک ساعت مشخص شده است، البته در کنار آن برنامه‌هایی پیشنهادی ارائه شده ولی الزامی بر اجرای آن نیست که مباحث تفسیری، مفاهیم قرآن، و ... از آن جمله است.

رستگاری با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی «مدهامتان» نیز گفت: این مسابقات برای شانزدهمین سال است که در کانون مساجد اجرایی می‌شود و در قالب این مسابقات نخبگان قرآنی استان شناسایی و با توجه به اینکه برترین‌ها سهمیه مسابقات اوقاف را دارند، شاهد ارتقای بچه‌های مسجد هستیم.

وی ادامه داد: این مسابقات در رده‌های سنی کودکان زیر هفت سال، نوجوانان 7 تا 16 سال و جوانان 17 تا 30 سال در رشته‌های قرائت تحقیق،  قرائت تقلیدی،  قرائت ترتیل، مفاهیم، معارف اهل بیت، اذان، حفظ کل، حفظ جزء 30، مکبری و قرائت نماز برگزار می‌شود که مرحله استانی به صورت بارگذاری آثار و سپس داوری انجام خواهد شد و برترین‌ها به مرحله کشوری که به صورت حضوری برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

رستگاری ثبت‌نام و ارسال آثار را تا 30 تیرماه اعلام کرد که علاقه‌مندان می‌توانند تا مهلت ذکر شده از طریق سامانه بچه‌های مسجد نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد با اشاره به اجرای طرح «طراوت» برای سومین سال متوالی گفت: این طرح با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در تابستان آغاز می‌شود و به مدت یک سال ادامه دارد و نوجوانان و جوانان از ویژه برنامه‌های این طرح در قالب 10 رشته بهره‌مند خواهند شد.

وی ادامه داد: طرح طراوت در 6 مرحله و 50 مسجد شهر یزد اجرایی می‌شود و بیش از 10 درصد  دانش آموزان شهر یزد از برنامه‌های این طرح بهره‌مند شده‌اند. 

رستگاری بیان کرد: درخواست داریم مسئولان استان به این مجموعه بیشتر توجه کنند چرا که این نهاد سهمی از اعتبارات استانی ندارد و به جز طرح طراوت که با همکاری شهرداری یزد در حال برگزاری است، از حمایت دیگری برخوردار نیست و با توجه به اهمیت فعالیت در کانون‌های مساجد و جذب نوجوانان و جوانان به برنامه‌های فرهنگی، نیاز داریم اعتبارات مناسبی برای شبکه مساجد در نظر گرفته شود تا مساجد پویاتر شود و جذب جوانان را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha