راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در استان‌ها همزمان با دهه کرامت
کد خبر: 4142699
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
انجم‌شعاع خبر داد:

راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در استان‌ها همزمان با دهه کرامت

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: طی توافق امروز با کمیته امداد امام خمینی(ره) مقرر شد تا پایان دهه کرامت، تمام مراکز نیکوکاری تخصصصی قرآن در تمامی استان‌ها راه‌اندازی شود و اعلام رسمی راه‌اندازی قطعی این مراکز در استان‌ها در سالروز ولادت امام رضا(ع) انجام می‌شود.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

به گزارش ایکنا، نشست رسانه‌ای اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با موضوع «راه‌‌اندازی مرکز نیکوکاری تخصصی قرآنی» با حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل این اتحادیه امروز، اول خردادماه، ساعت 14:30 در بستر فضای مجازی برگزار شد.

وی ضمن تبریک ایام دهه کرامت، گفت: در جمهوری اسلامی ایران، برخلاف سایر کشورهای اسلامی، ساختارهای قرآنی خیلی متکی به اعتبارات پایدار مردمی نیست. در برخی از کشورهای اسلامی، کارهای قرآنی متکی به تبرعات و یا امر زکات است که در آن کشورها بر پایه همین اعتبارات، کارهای بزرگ قرآنی ـ مردمی انجام شده و انجام می‌شود البته به استثنای چند کشور چون عربستان و یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس که از اعتبارات نفت در امر قرآن هزینه می‌کنند.

انجم‌شعاع اضافه کرد: سال‌هاست که مؤسسات قرآنی در کشورمان با اتکای به توانمندی مدیران مؤسسات (که خود از ایجادکنندگان مؤسسات هستند) در مناطق، شهرستا‌ن‌ها، استان‌ها و حتی با گستره ملی و بین‌المللی شکل گرفته‌اند و اقدام به کارهای ارزشمندی کرده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه البته فعالیت برخی از مؤسسات بزرگ قرآنی مبتنی بر منابعی از موقوفات مردمی است که فعالیت‌های خود را بر این اساس توسعه داده‌اند، گفت: بخش دیگر از مؤسسات قرآنی که از این نعمت بهره‌مند نیستند، فعالیت‌های خود را به حمایت‌های بخش دولت متکی کرده‌اند، موضوعی که در نوسانات برنامه‌های دولت‌ها و نیز نوسانات بحث‌های اعتباری و سیاسی ‌دولت‌ها دستخوش تغییراتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه وقف قرآنی و گسترش این فرهنگ در جامعه می‌تواند بخشی از مشکلات این مسیر را هموار کند، اضافه کرد: متأسفانه در کشور ما فرهنگ وقف قرآنی در مظلومیت قرار گرفته است، موضوعی که در برخی از گزارش‌های آماری سازمان اوقاف و امور خیریه به کمتر از 2 درصد و در برخی دیگر به کمتر از 1 درصد اشاره کرده است. البته بخش قابل توجهی از موقوفات قرآنی نیات خاص دارد که باید صرفاً هزینه آن نیت شود.

انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه موقوفات قرآنی کشور قابل توجه نیست به همین دلیل توسعه برنامه‌های قرآنی در بسیاری از موارد، متوقف به حمایت‌های مردمی شده است، اظهار کرد: خوشبختانه با پیشگامی دوستان در کمیته امداد امام خمینی(ره) و پذیرش درخواست اتحادیه مبنی بر اینکه فرایند و مراحلی برای این کار پیش‌بینی شود، این بستر مهیا شد تا به مانند مراکز نیکوکاری که طی سنوات اخیر برای حل مشکلات معیشتی افراد کم برخوردار و کم درآمد، تأسیس و راه‌اندازی شد تا حلقه واسطی بین خیرین و نیازهای افراد کم برخوردار و بی بضاعت به صورت مردمی بودند، مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن راه‌اندازی شود تا ارتباط خیرین و متبرعان در حوزه قرآن برقرار شود.

وی با تأکید بر اینکه با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) با اصل موضوع راه‌اندازی مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن در تمامی استان‌ها موافقت شد، افزود: به طوری که مسئولان مربوطه در کمیته امداد، کمتر از 24 ساعت با صدور مجوزهای لازم راه‌اندازی «مرکز ملی نیکوکاری تخصصی قرآن» را تأیید کردند و موضوع به اتحادیه کشوری ابلاغ شد و هماهنگی‌های لازم و جدی نیز در جلسه مشترک مدیران اتحادیه استان‌ها و مرکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز، اول خردادماه انجام شد تا این مرکز تخصصی در هر استان با نام اتحادیه شکل گیرد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن وعترت با اشاره به اینکه اتحادیه کشوری در این فرایند دریافت کمک‌های مؤمنانه و خیرین و متبرعات فقط به عنوان نقش ستادی عمل می‌کند، افزود: استان‌ها با راهنمای کمیته امداد، اقدام به افتتاح حساب‌ مربوطه می‌کنند که صرفاً حق برداشت از این حساب در خدمت اتحادیه استانی است.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد تا هیئت مدیره و اجرایی این مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن با حضور 5 تا 8 نفر متناسب با آیین‌نامه هر استان و وسعت و جمعیت هر استان تشکیل شود، بیان کرد: طی توافق جدی امروز با کمیته امداد امام خمینی(ره) مقرر شد تا پایان دهه کرامت تمام مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در تمامی استان‌ها راه‌اندازی شود و اعلام رسمی راه‌اندازی قطعی این مراکز در استان‌ها در سالروز ولادت امام رضا(ع) انجام می‌شود.  

انجم‌شعاع با اشاره به عزم ملی و جدی کمیته امداد امام خمینی(ره) در انجام این امر به عنوان کار ارزشمند و ماندگار، اضافه کرد: اتفاق مبارک دیگر اختصاص کدهای واریزی وجه در اختیار متبرعان و خیرین براساس توانایی و با انتخاب فرد براساس اولویت‌های خیرین در حوزه آموزش عمومی، تخصصی، امر حفظ قرآن در اجزاء مختلف و کمک به خرید تجهیزات آموزشی و قرآنی در مناطق محروم و عزم برای توسعه فرهنگ قرآنی است.

وی ادامه داد: عملاً اتحادیه کشوری در سایه این کار ارزشمند که با همراهی کمیته امداد انجام گرفت، شاهد خواهد بود بخش قابل توجهی از انجمن خیرین استان‌ها در اتحادیه‌ها شکل ‌گیرد و در مراحل بعدی توافق صورت گرفته، در صورت اجرای موفقیت‌آمیز، این کار طی شش ماه آینده در سطح شهرستان توسعه داده خواهد شد تا هسته‌هایی را در شهرستان‌ها ایجاد و منابع را قطره قطره جمع کنیم و دریایی از الطاف بیکران الهی از طریق کمک‌های مؤمنانه خیرین در اختیار مجموعه‌های مردمی قرار گیرد.

انجم‌شعاع اضافه کرد: نکته مهم در دریافت اعتبارات این است که مشکلات بحث‌های مالیاتی، تنظیم اظهارنامه مالیاتی و تهیه دفاتر قانونی در دریافت این وجوهات و تبرعات نیست. این سامانه در اختیار عزیزان است و ثبت عملکرد به معنای دفاتر قانونی است و نیازمند زحمات بعدی و مجدد نیست، چنانکه تصویر روشنی در تمام سامانه‌ها در اختیار اصحاب رسانه و خیرین قرار می‌گیرد که هزینه‌های دریافتی به چه شکل در خدمت قرآن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی در ادامه از همراهی و مشارکت لاله افتخاری به عنوان مشاور بخش بانوان کمیته امداد امام خمینی(ره) خبر داد.

انجم‌شعاع در پایان گریزی به وضعیت بیمه‌ای 27 هزار معلم و مدیر مؤسسات قرآنی (که 99 درصد مدیران، همان معلمان قرآن هستند) اشاره کرد و گفت: با همکاری خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال‌های گذشته 14 هزار نفر از معلمان، عضو صندوق هنر شدند که بیش از 6 هزار نفر از بیمه فعالان قرآنی بهره‌مند شدند. اما به جهت اینکه صندوق هنرمندان باید از طرف دولت مورد حمایت قرار گیرد، محدودیت‌هایی داشته و دارد به طوری که باید در اعتبارات سنواتی، اعتباری از سوی دولت در اختیارشان قرار گیرد تا بتوانند اقدام به توسعه کمی و کیفی کنند و سطح خدماتشان را افزایش دهند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری با اشاره به پیگیری‌هایی که برای عضویت معلمان و مدیران مؤسسات قرآنی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر انجام گرفته است، اضافه کرد: قریب به 6 هزار نفر(5 هزار و 950 نفر) عضو صندوق هستند که 3 هزار و 868 نفر بیمه شده‌اند و قابل کتمان نیست. همچنین طی تعاملات از امتیاز عنوان دیگری به عنوان بیمه مشاغل فصلی بهره‌مند شده‌ایم که امیدواریم تعداد اعضا تا پایان سال به 10 تا 11 هزار نفر برسد.

انتهای پیام
captcha