سیداحمد میرعلایی، تهیهکننده سینما و مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره بینالمللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» در گفتوگو با ایکنا درباره نقش و کارکرد جشنوارههای موضوعی اظهار کرد: موضوع فرهنگ یکی از مهمترین مسائل کشور است. رهبر معظم انقلاب هر ساله وقتی در سخنان نوروزی روی نکتهای تأکید دارند، حتماً به بخش فرهنگی آن مسئله نیز اشاره میکنند. گواه بارز این ادعا نگاه به فرهنگ در برنامه پنج ساله هفتم است چراکه به صورت ویژه به فرهنگ توجه شده است.
وی افزود: جریانسازی فرهنگی جشنواره هایی نظیر فیلم «ایثار» امری ساده و سهل نیست که بخواهیم با چند توصیه به آن بپردازیم اما به طور کلی مهمترین اصل در موفقیت یک رویداد سینمایی این است که بدانیم هدفمان از برگزاری آن اتفاق چیست و در پی به دست آوردن چه امری هستیم؛ آیا صرفاً میخواهیم یک رویداد سینمایی به صورت نمایشی برگزار کنیم یا درصدد رسیدن به نقطه و آرمان خاص هستیم.
مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی تأکید کرد: برخی از جشنوارهها نه تنها کارکرد و تأثیرات مثبتی ندارند بلکه بازخورد منفی نیز در جامعه هنری ایجاد میکنند. این قبیل برنامههای هنری متأسفانه تعدادشان کم نیست هرچند عموم آنها بعد از چند دوره برگزاری متوقف میشوند. نکته بعدی اینکه برای رسیدن به آرمان و هدفی مشخص باید جشنواره هدف و سیاستگذاری داشته باشد وگرنه بدون این داشته، مطمئن باشید هیچگاه شاهد اتفاقی خاص در جشنواره نخواهیم بود.
وی به موضوع فیلمهای سخیف طنز و رده نخست فروش آنها اشاره و بیان کرد: ذائقه پروری یک بحث جدی و مهم در سینماست که دستیابی به آن به بسیاری از عوامل فرهنگی، سنتی، تربیتی، اخلاقی و اجتماعی منوط است. در این حوزه تلویزیون نقش اصلی را ایفا میکند چون سینما خارج از خانه است اما تلویزیون در همه خانهها وجود دارد. تلویزیون رسالتی مهم بر دوش دارد؛ آن هم اینکه به مخاطب صرفاً به عنوان یک مصرف کننده نگاه نکرده و جدا از شرط سرگرمی، نقش فرهنگسازی خود را به درستی باور داشته باشد.
این تهیهکننده سینما اضافه کرد: متأسفانه برخی مواقع مدیران تلویزیون آماری ارائه میکنند که جای افسوس دارد اما آنها از آن با افتخار حرف میزنند. برای مثال از موفقیت یک برنامه کم ارزش به عنوان آمار خوب بیننده نام میبرند در حالی که باید از خود سوال کنند چرا چنین برنامهای که از ارزشهای فرهنگی بری است تا به این اندازه مخاطب را به سمت خود میکشاند.
وی با بیان اینکه چرا باید برخی شبکههای معاند فارسی زبان سریالهای ایرانی را پخش کنند، گفت: اگر به آثاری که از شبکههای معاند فارسی زبان خارج از کشور پخش میشود دقت کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از سریالهای آنها آثاری هستند که از مفاهیم ارزشمند تهی هستند والا آیا تا به حال دیدهاید این شبکهها سریال یا فیلمی دینی و انقلابی پخش کنند. این امر نشان میدهد ما در امر ذائقهسازی موفق نبودهایم. در نهایت این عدم موفقیت ما در پرورش مخاطب باعث شده سینما نیز تحت تأثیر قرار گرفته و تنها در آن کارهای گیشه با استقبال مواجه شود. همین فضای کلی روی جشنوارههای موضوعی هم تأثیرات منفی خود را گذاشته است.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو درباره برگزیدگان جشنوارههای موضوعی نیز چنین توضیح داد: اهدای جایزه به برگزیدگان جشنوارههای موضوعی نباید صرفاً اقدامی تشویقی باشد که با اهدای جایزه پایان یابد بلکه باید جایزه و تشویق به نحوی باشد که فیلمساز به ادامه آن راه تشویق شود. یکی از این اقدامات، حمایت از تولیدات بعدی برگزیدگان است. یعنی فردی که در جشنواره ایثار به عنوان برگزیده انتخاب شده به نوعی ساخت کار بعدیاش تضمین شود.
وی در پایان تأکید کرد: توصیهای به هیئت داوران و برگزارکنندگان جشنواره دارم آن هم اینکه نحوه انتخاب برگزیدهها باید به گونهای باشد که مسیر خاص برای فیلمسازان جوان شکل گیرد چون برخی مواقع با انتخابهای نادرست فیلمسازان را به مسیر غلط هدایت میکنیم؛ اما اگر هیئت داوران کار خود را به خوبی انجام دهد، مطمئنم انگیزه برای تولیدات با کیفیتتر در دورههای بعدی فراهم خواهد آمد.
یادآوری میشود، نخستین جشنواره بینالمللی فیلم و فیلمنامه ایثار ۲۹ اردیبهشت الی ۳ خرداد به همت معاونت فرهنگی و آموزشی اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد با حضور هنرمندان سینما و تلویزیون در حال برگزاری است.
انتهای پیام