دوره آموزشی «آشنایی با جنگ نرم و راه‌های مقابله با آن» در خرم‎آباد برگزار شد
کد خبر: 4143173
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
از سوی مؤسسه جهاد تبیین لرستان؛

دوره آموزشی «آشنایی با جنگ نرم و راه‌های مقابله با آن» در خرم‎آباد برگزار شد

به همت مؤسسه جهاد تبیین و سوادرسانه‌ای استان لرستان دوره آموزشی تکمیلی «آشنایی با جنگ نرم و راه‌های مقابله با آن» با حضور امیرعلی‎حیدر امیری، تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا در خرم‎آباد برگزار شد.

امیرعلیحیدر امیری، مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای استان لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، به همت مؤسسه جهاد تبیین و سوادرسانه‌ای استان لرستان دوره آموزشی تکمیلی «آشنایی با جنگ نرم و راه‌های مقابله با آن» امروز، سوم خردادماه در خرم‎آباد برگزار شد.

این دوره آموزشی با هدف آشنایی اقشار مختلف مردم با توطئه‌های دشمنان در زمینه جنگ نرم و توانمندسازی نیروهای انقلابی اعم از طلاب، فرهنگیان، نیروهای نظامی و انتظامی در مؤسسه جهاد تبیین و سوادرسانه‌ای استان لرستان برگزار شد.

امیرعلی‎حیدر امیری، مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای استان لرستان در این دوره آموزشی با بیان اینکه امروز دشمن به جهت شکست خوردن در جنگ سخت علیه ایران به جنگ نرم روی آورده است، گفت: دشمن با انواع ترفندها سعی در اغفال و گمراه کردن نسل جوان جامعه دارد.

وی افزود: دشمن در این راستا با بهره‌گیری از فضای رسانه‌های دیداری و شنیداری در قالب فیلم، رمان و داستان به جعل واقعیت‌ها و تحریف تاریخ ایران و تغییر ذائقه مردم اقدام کرده و با ارائه یک‌سری داده‌های دروغ در قالب جنگ‌های شناختی و ترکیبی به‌دنبال عملیاتی کردن توطئه‌های خود علیه کشور و ملت ایران است.


درباره «جنگ نرم» در دانشنامه ایکنا بیشتر بخوانید!


این مدرس سواد رسانه‌ای به بیان پاره‌ای از راه‌های شناخت ترفندهای دشمن در جنگ نرم پرداخت و اضافه کرد: جنگ نرم به هر گونه اقدام روانی و تبلیغاتی گفته می‌شود که هدف آن جامعه یا گروه است و عمده تفاوت آن با جنگ سخت(نظامی)، عدم درگیری و استفاده از سلاح‌های نظامی است.

امیری با یادآوری اینکه در جنگ نرم از سلاح‌های تبلیغاتی، اعتقادی استفاده می‌شود، ادامه داد: به تعبیر دیگر جنگ نرم استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و ابزار‌های مربوط به آن است، به‌منظور تاثیرگذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه‌هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی می‌شود، است.

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا اضافه کرد: جنگ نرم مسئله‌ نوینی نبوده و از سبقه‌ تاریخی برخوردار است، بدان صورت که در ابتدا چهره‌ ساده‌ای داشته یعنی به صورت شایعه‌پراکنی، دروغ و اهانت بوده، اما با گذشت زمان و تحولات و پیچیدگی‌های روزافزون اجتماعی، این رویکرد نیز پیشرفت نموده و از پیچیدگی، ظرافت و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار گشته است.

مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سوادرسانه‌ای لرستان به اهداف دشمن از جنگ نرم اشاره کرد و گفت: استحاله فرهنگی و سیاسی به منظور ناکارآمد جلوه دادن نظام، ایجاد رعب و وحشت از مسائلی همچون فقر، جنگ یا قدرت خارجی سرکوبگر، اختلاف‌افکنی در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام‌های نظامی و سیاسی کشور، ترویج روحیه یاس و ناامیدی به جای نشاط اجتماعی و احساس بالندگی از پیشرفت‌های کشور، بی‌تفاوت کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور، کاهش روحیه و کارآیی، تقویت نارضایتی‌های ملت، تلاش برای بحرانی و حاد نشان دادن اوضاع کشور از راه ارائه اخبار نادرست و نیز تحلیل‌های نادرست و اغراق‌آمیز بخشی از اهداف دشمن در جنگ نرم است.

این افسر ارشد جنگ نرم در معرفی راه‌های مقابله با جنگ نرم دشمن، سواد رسانه‌ای را یک ضرورت برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن دانست و اظهار کرد: سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از دیدگاه‌هایی است که ما در برخوردهای رسانه‌ای خود به‌منظور تفسیر معنایی پیام‌های دریافتی به‌طور فعالانه از آنها بهره می‌گیریم و در یک کلام می‎توان گفت هدف سواد رسانه‌ای این است که به مردم یاد دهد متفکر باشند و در برابر پیام‌های رسانه‌ای فکر کنند و در قبال رفتار تولیدکنندگان پیام‌های رسانه‌ای موضعی نقادانه در پیش بگیرند.

وی با بیان اینکه دو نوع رسانه فردی و جمعی داریم، اظهار کرد: رسانه‌های جمعی خود به نوشتاری یا مکتوب از قبیل کتاب، روزنامه، مجله تقسیم می‎شوند و رسانه‌های دیداری یا تصویری نیز شامل تلویزیون، سینما و رسانه‌های شنیداری ـ تصویری شامل رادیو، پادکست است و رسانه‌های مجازی شامل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتالی یا الکترونیکی نیز شامل موبایل، تلفن همراه هوشمند، sms ،mms، بلوتوث است و علاوه بر  این منبر، خطابه، سخنرانی، شایعه‌پراکنی نیز جزء رسانه‌های شفاهی و بیلبوردها و  بنرها نیز جزء رسانه‌های خیابانی یا تبلیغات شهری قرار دارند که برای استفاده بهتر از این رسانه‌ها باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم.

امیرعلی‌حیدر امیری در حاشیه این دوره آموزشی در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با فعالیت‌های مؤسسه جهاد تبیین و سوادرسانه‌ای لرستان، گفت: این مؤسسه در زمینه آسیب‌شناسی مشکلات جامعه در زمینه تبدیل تهدیدها به فرصت، توانمدسازی نیروهای انقلابی، تهیه فیلم، کلیپ، انیمیشن در جهت آشنا کردن مردم با توطئه‌ها و ترفندهای دشمن، فرهنگ‌سازی عمومی جامعه، بررسی، تحلیل و تفسیر شعارهای سال مقام معظم رهبری فعالیت دارد.

وی به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در این مؤسسه جهاد تبیین اشاره کرد و افزود: تاکنون کارگاه‌هایی از جمله «جهاد تبیین در نهج‌البلاغه» با تدریس حجت‌الاسلام حسین روزبهانی، رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان، «آموزش تحلیل سیاسی» با تدریس روح‌الله لک‌علی‌آبادی، «سواد رسانه‌ای» با تدریس امین جعفری، «یهود شناسی» و «کاهش جمعیت و تبعات آن» با تدریس حجت‌الاسلام محمد علی‌نیا، «آموزش فن بیان» و «جنگ نرم» با تدریس امیرعلی‎حیدر امیری، «ساختار نظامی ـ امنیتی اسرائیل» با تدریس امیر چاوشی در مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای استان برگزار شده که با استقبال خوبی از سوی نیروهای انقلابی مواجه بوده است.

مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان اضافه کرد: از سوی مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان در سطح مدارس، مساجد و محلات نیز جلسات سخنرانی با موضوعات روز برگزار می‏‌شود.

انتهای پیام
captcha