مالزی: اجازه چاپ قرآن با الفبای غیرعربی را نمی‌دهیم
کد خبر: 4143273
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳

مالزی: اجازه چاپ قرآن با الفبای غیرعربی را نمی‌دهیم

دولت مالزی گفت که چاپ قرآن کریم با الفبای غیرعربی و غیرمنطبق با کتابت قرآنی در این کشور غیرقانونی است و اجازه این کار را نمی‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، شمس الانور نصره، معاون وزیر کشور مالزی گفت که دولت مالزی اجازه چاپ و انتشار قرآن کریم را به شکل رونویسی تحت اللفظی از آن با الفبای رومی یا به زبان‌ها و حروفی غیر از عربی در این کشور نخواهد داد.

نصره گفت: این موضوع در قانون چاپ متون قرآنی در سال 1986 میلادی (قانون شماره 326) مصر به وضوح توضیح داده شده است.

این مقام مالزیایی گفت: در چاپ قرآن کریم فقط باید از متن اصلی آن به زبان عربی استفاده شود و این امر به صراحت مورد تأکید وزارتخانه کشور مالزی است.

وی افزود: این وزارتخانه همچنین به مصوبه بیست و چهارمین کمیته مطالعاتی شورای ملی امور اسلامی مالزی در تاریخ 5 و 6 ژوئن 1989 اشاره می‌کند که بر اساس آن چاپ و انتشار هر بخشی از قرآن به زبان غیر عربی یا بدون رعایت نظم کتابت قرآنی ممنوع است.

مجتمع انتشاراتی «نشر القرآن» به عنوان بزرگترین مرکز و بنیاد کتابت و نشر قرآن در شرق آسیا و دومین مرکز بزرگ انتشاراتی (پس از مجمع چاپ قرآن ملک فهد در مدینه) در جهان محسوب می‌شود که عاشقان قرآن و هنر قرآنی را از اقصی نقاط جهان به سمت خود جذب می‌کند.

بنیاد نشر قرآن مالزی ظرفیت تولید سالانه ۳ میلیون نسخه قرآن را دارد و در حال حاضر سالی یک میلیون نسخه قرآن تولید می‌کند. ترجمه‌های قرآن کریم به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، چینی، بهاسا، تایی و روسی نیز در این مجتمع منتشر شده است.
در این مرکز علاوه بر چاپ قرآن بومی مالزی که با استفاده از خط جاوی و تذهیب ایرانی به سبک و سیاق مالایی طراحی شده است، قرآن به هشت زبان رایج در جنوب شرق آسیا با به کارگیری نشان‌ها و رنگ‌های خاص کشور‌های هدف، طراحی و منتشر می‌شود.
انتهای پیام
captcha