2 کشته در تظاهرات ضد تخریب مساجد در اتیوپی
کد خبر: 4143733
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

2 کشته در تظاهرات ضد تخریب مساجد در اتیوپی

حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات علیه تخریب مساجد در پایتخت اتیوپی دو کشته از بین معترضان برجای گذاشت.

تظاهرات علیه تخریب مساجد در پایتخت اتیوپی

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ده‌ها نفر از شهروندان مسلمان در شهر آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی دیروز جمعه، 5 خرداد بعد از برپایی نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و علیه تخریب تعدادی از مساجد این شهر تظاهرات کردند.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که تظاهرات‌کنندگان علیه دولت اتیوپی و ابرپروژه آن برای ساخت مرکزی بزرگ در اطراف پایتخت شعار سر دادند و خواستار توقف ساخت مساجد به بهانه اجرای این پروژه شدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی که برای مقابله با تظاهرات به نزدیکی مسجد هجوم آورده بودند با مقاومت شرکت‌کنندگان در تظاهرات و پرتاب سنگ روبرو شدند که در نتیجه آن نیروهای امنیتی هم اقدام به شلیک تیر و گاز اشک‌آور کرده و دو نفر از معترضان را زخمی کردند.

منابع محلی می‌گویند که دو شهروند زخمی در بیمارستان جان باختند و شماری دیگر از تظاهرات‌کنندگان و نیروهای پلیس هم زخمی شدند.

شورای عالی امور اسلامی در آدیس آبابا هم این حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات‌کنندگان را غیرقانونی و غیرانسانی خواند و گفت که این شهروندان مسلمان برای دفاع مسالمت‌آمیز از حقوق خود به خیابان آمده بودند.

دولت اتیوپی از سال گذشته طرحی جنجالی را برای الحاق شش شهرک در غرب پایتخت کلید زد و از چند ماه پیش نیز شروع به تخریب ساختمان‌ها، خانه‌ها و مساجدی کرده که به تعبیر آنها غیرقانونی ساخته شده است.

مخالفان این پروژه را محکوم و تبعیض‌آمیز می‌خوانند و تأکید دارند که تخریب مساجد بر اساس معیارهای قومیتی علیه افرادی است که به گروه قومی اورومو تعلق ندارند.

اتیوپی دارای اکثریت مسیحی، به ویژه ارتدوکس است، اما مسلمانان تقریباً در یک سوم این کشور اکثریت را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
captcha