نبود مدرسه علوم دینی منسجم؛ آسیب جدی حوزه تبلیغ در کردستان
کد خبر: 4143863
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

نبود مدرسه علوم دینی منسجم؛ آسیب جدی حوزه تبلیغ در کردستان

امام جمعه دهگلان گفت: نبود مدرسه علوم دینی منسجم، ضعف لجنه و شورای عالی افتاء و روحانیت و ضعف ارتباط‌گیری با سایر علما سبب تفرق‌آرا و اختلافات بسیاری در حوزه تبلیغ دین شده است.

عبدالسلام محمدی، امام جمعه شهرستان دهگلان

ماموستا عبدالسلام محمدی، امام جمعه شهرستان دهگلان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، به مشکلات و آسیب‌های حوزه تبلیغ دین استان کردستان اشاره کرد و گفت: وجود احزاب و نحله‌های دینی که بعضاً مخالف و ضدیت و تکفیر بین آنها وجود دارد، سبب ایجاد تفرقه در این استان شده که هر گروه و نحله برای خود سبک و شیوه ای اختیار کرده و حتی در بحث اعلام عیدین و روئیت هلال هم نمی‌توانند مدیریت درست و صحیح دینی و شرعی داشته باشند.

وی افزود: قضاوت‌های عجولانه و به دور از رعایت تقوا نسبت به همدیگر و عدم قبول فضل و علم همدیگر و حسادت و حرص از آفات اخلاقی و سلوکی است که متأسفانه شاهد آن بین تعدادی از علما و روحانیون منطقه هستیم.

امام جمعه دهگلان بیان کرد: نبود مدرسه علوم دینی منسجم، ضعف لجنه و شورای عالی افتاء و روحانیت و ضعف ارتباط‌گیری این شورا با سایر علما سبب تفرق آراء و اختلافات بسیاری شده است.

وی با اشاره به اینکه کمبود تعداد مبلغان از علما و روحانیون و وجود بیشتر از هزار مسجد بدون امام جماعت از آسیب‌های تبلیغی در استان کردستان می‌باشد، گفت: مدارس و حجره‌های علوم دینی کردستان بر منهج و میانه‌روی نبوده و هر گروه و نحله بر اعتقادات و سلیقه‌های خود برای تدریس و تربیت طلاب اقدام می‌کند که این یک آسیب بزرگ خواهد بود.

ماموستا محمدی در پایان یادآور شد: با توجه به مشکلات موجود در حوزه دینی و تبلیغی در استان کردستان پیشنهاد و راهکار این است که با ایجاد معهد علوم دینی منسجم و مدیریت صحیح مدارس علوم دینی و ضرورت تدریس (فقه الازمه_ نحوه بیان اعتراضات و مطالبات) و نهادینه و مدیریت کردن شیوه‌های بیان مطالبات از طریق قانونی و فقهی از ایجاد تندروی و روشن شدن آتش اغتشاش و ناآرامی جلوگیری شود. 

ملیحه سیفی

انتهای پیام
captcha