رویکرد مجلس یازدهم اصلاح قوانین ناکارآمد به جای تکثر قانونگذاری است
کد خبر: 4144454
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
شریفیان در گفت‌وگو با ایکنا:

رویکرد مجلس یازدهم اصلاح قوانین ناکارآمد به جای تکثر قانونگذاری است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مجلس یازدهم به منظور چابک‌سازی قوانین دست به اصلاح برخی قوانین پیشین زده است؛ یعنی به جای اینکه قوانین جدیدی را تصویب کند و تکثر قوانین را شدت بخشد با اصلاح به دنبال کارآمدسازی قوانین قبلی است.

مهدی شریفیان

مهدی شریفیان، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم و عضو کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره دیدار اخیر نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه ایشان به وکلای ملت پیرامون توجه به طرح و لوایح نیمه‌کاره و دیگر قوانین گفت: ایشان مجلس یازدهم را مجلس انقلابی عنوان کردند و این موجب دلگرمی و خشنودی نمایندگان ملت است که در وضعیت هجمه بیگانگان، همواره ایشان از مجلس یازدهم پشتیبانی و حمایت می‌کنند و همین موضوع سبب شده تا در ماه‌های پایانی عمر مجلس یازدهم با گام‌های استوارتر پیش برویم.

وی افزود: مجلس یازدهم قوانین خوب و کارآمدی را به تصویب رسانده که بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره را تحت تأثیر خود قرار داده است که به عنوان مثال قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و قانون جوانی جمعیت را می‌توان اشاره کرد. همواره بنای این مجلس همکاری با دولت بوده و اگر تذکری به دولت داده از سر دلسوزی و اصلاح امور بوده است، لذا مجلس یازدهم مجلس برادری و همکاری با دولت و تقویت‌کننده روحیه و انسجام ملی بوده است.

این نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با ارائه برنامه هفتم توسعه، وظیفه مجلس یازدهم سنگین‌تر شده زیرا این مجلس قرار است در سال آخر سند مهمی را بررسی و به تصویب برساند که قرار است پنج سال بخش‌های مختلف مدیریتی و سیاستگذاری را هدایت و راهبری کند، لذا بیشتر تمرکز نمایندگان ملت رفع ضعف‌های برنامه پیشنهادی دولت است و اینکه برنامه هفتم را به بهترین شکل ممکن به تصویب برساند.

اهتمام مجلس برای اتمام بررسی طرح‌ها و لوایح نیمه‌کاره

شریفیان بیان کرد: از سوی دیگر لوایح و طرح‌های پیشنهادی هم وجود دارند که رهبر معظم انقلاب نسبت به اتمام بررسی آنها در مجلس توصیه‌هایی را داشته‌اند. مجلس یازدهم همواره تلاش کرده لوایح و طرح‌ها را به سرعت بررسی و به اتمام برساند و به همین دلیل در رابطه با برخی طرح‌ها و لوایح به صورت دو شیفت هم کار کرده است. تمام تلاش ما این است تا قبل از پایان عمر این دوره از مجلس طرح‌ها و لوایح نیمه‌کاره را بررسی و به اتمام برسانیم تا باری بر دوش مجلس دوازدهم نباشد و مجلس دوازدهم با تمرکز و اشراف بیشتری نسبت به موضوعات مختلف به ویژه وظایف نظارتی و قانونگذاری عمل کند.

وی با بیان اینکه در توصیه‌های رهبر معظم انقلاب شأن قانونگذاری مجلس از شأن نظارتی آن مهمتر توصیف شده است، گفت: بنا به گفته ایشان قانونگذاری یعنی ریل‌گذاری که مسیر حرکت دیگر قوا را مشخص می‌کند. این توصیه همیشه در دستور کار مجلس یازدهم قرار داشته و قرار خواهد داشت و ما معتقدیم بدون قانونگذاری دقیق و صحیح و کارآمد نمی‌توان به اهداف ترسیم‌شده دست پیدا کرد و همین مسئله سبب شده در مجلس قوانینی را که قابلیت اجرایی‌ شدن دارند و باری اضافه به دولت و دستگاه‌ها تحمیل نمی‌کنند به تصویب برسانیم. 

ضرورت چابک‌سازی قوانین

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان تأکید کرد: این مجلس به منظور چابک‌سازی قوانین دست به اصلاح برخی قوانین پیشین زده است؛ یعنی به جای اینکه قوانین جدیدی را تصویب کند و تکثر قوانین را شدت بخشد با اصلاح به دنبال کارآمدسازی قوانین قبلی است. به طور کلی مجلس یازدهم تا آنجایی که تلاش کرده تسهیل‌کننده و تسریع‌کننده بوده و در کنار دیگر قوا به دنبال رفع مشکلات و اصلاح امور برآمده است و به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب این مجلس را مجلس انقلابی عنوان می‌کنند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha