کتاب ژرم‌پلاسم فندق ایران منتشر شد
کد خبر: 4144919
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
به‌همت انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل؛

کتاب ژرم‌پلاسم فندق ایران منتشر شد

انتشارت جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب «ژرم پلاسم فندق ایران: خصوصیات فیتوشیمیایی و تنوع ژنتیکی» را با رویکردی به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی منتشر کرد.

کتاب ژرم پلاسم فندق ایران منتشر شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، این کتاب توسط مهران اوچی اردبیلی، عضو هیات علمی جهاددانشگاهی اردبیل، حسن نورافکن و ناصر محبعلی‌پور، اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، حسنعلی نقدی‌بادی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و اردشیر قادری، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی به‌رشته تحریر درآمده است.

در این کتاب آمده است: تنوع اقلیمی، گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی از ویژگی‌های بارز کشور ایران است. وجود بیش از از ۸۰۰۰ گونه گیاهی کشور، ایران را به یکی از مهم‌ترین مراکز ذخیره ژنتیکی گیاهان در جهان تبدیل کرده است. جنگل‌های وحشی و خودروی فندق نیز در ایران به عنوان یکی از اولین منشا‌های پیدایش و تکوین فندق در جهان، به‌صورت پراکنده و در نواحی شمال و شمال غرب ایران گسترش یافته‌اند.

فندق از محصولات مهمی است که در سطح وسیعی در ایران کشت می‌شود. فندق تولیدی در ایران از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به‌دلیل وی‍ژگی‌های خاص آن از نظر روش‌های کشت، سازگاری به شرایط محیطی و در مصرف آجیلی دارای اهمیت است. هم‌چنین وجود ماده ضد سرطانی تاکسول به‌همراه سایر مواد موثره، از جمله فنل، اسید‌های چرب، آنتی‌اکسیدان‌ها و ...، فندق را تبدیل به یک محصول مهم غذایی کرده است.

کتاب «ژرم پلاسم فندق ایران»، ۱۲۶ صفحه‌ای و در ۶ فصل گردآوری شده است و به قیمت ۸۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام
captcha