قیام 15 خرداد الگویی جدید از مبارزه علیه ظلم را به تصویر کشید
کد خبر: 4145829
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
حجت‌الاسلام صابری اراکی:

قیام 15 خرداد الگویی جدید از مبارزه علیه ظلم را به تصویر کشید

خطیب برجسته کشورمان 15 خرداد سال 42 را سند افتخار مردم ایران در برابر سلطه‌جویی رژیم طاغوت و ستمگران امریکایی دانست و گفت: رشد سیاسی روحانیت و توده مردم، پیوند بیشتر روحانیت با مردم به ویژه دانشجویان، الگو قرار دادن مذهب برای مبارزه از جمله دستاوردهای قیام است.

حجت الاسلام محمدحسین صابری اراکی

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب کشوری، در خصوص ضرورت توجه به قیام 15 خرداد پس از گذشت 60 سال، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، بیان کرد: مردم ایران وقایع فاجعه‌بار و روزهای سخت را فراموش نخواهند کرد. جرقه پیروزی انقلاب از خرداد سال 42 زده شد و اتفاقات پی‌در‌پی باعث شد تا نهضت پیروزی شکل گیرد.

وی قیام 15 خرداد سال 42 را یکی از نقاط عطف پیروزی انقلاب برشمرد و ادامه داد: امام خمینی(ره) در طول 15 سال توانست طرحی نو برای جریان‌سازی اسلام و قرآن در جامعه پیش روی مردم بگذارد و به واسطه همین طرح تحولی بزرگی را نه تنها در ایران، بلکه در سایر نقاط جهان خلق کند.

صابری‌اراکی با تأکید براینکه روحیه و خلق و خوی مردم ایران با پذیرش ستم و زیربار یوغ ستمکاران رفتن سازگار نیست، اضافه کرد: پس از عقد لایحه کاپیتولاسیون بین ایران و امریکا مردم قیام کرده و نسبت به عقد این قرارداد واکنش نشان دادند؛ چراکه با وجود این امر امریکایی‌ها به دنبال هرگونه جنایت و جرم در محاکم قضایی ایران محاکمه نشده و حضور در دادگاهی کاملاً ظاهری و فرمالیته به کشورشان سفر می‌کردند و وجود این مهم زمینه اعتراض مردم را فراهم و باعث قیام شد.

وی بیان کرد: پس از عقد لایحه کاپیتولاسیون، امام راحل اعلامیه‌هایی را با لحن میهن دوستانه و دوری از فرهنگ غرب و امریکایی منتشر و تمام مردم ایران به ویژه جوانان در هر جایگاه شغلی و تحصیلی که هستند را مورد خطاب قرار داده و آنان را به قیام علیه رژیم ستم‌شاهی، سیاست‌های فرهنگی شاه و قرارداد منعقد شده دعوت کرد. قیام صورت گرفته از سوی مردم مورد خشم دولت امریکا قرار گرفت و آن را قیامی مرتجعانه توصیف کردند.

خطیب برجسته کشورمان با اشاره به اینکه داشتن روحیه خودباوری یکی از ویژگی‌های مردم ایران است و به واسطه همین نگاه و تکیه بر دانش، راهنمایی و فتاوای امام خمینی(ره) انقلاب به پیروزی رسید، اضافه کرد: امام راحل داشتن سیاست‌های معارضه‌جویانه با جامعه روحانیت را ناقض استقلال کشور دانسته و با تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع) نهضت مردمی که منتج به پیروزی اسلام شد را تشکیل دادند.

صابری‌اراکی 15 خرداد سال 42 را سند افتخار مردم ایران در برابر سلطه‌جویی رژیم طاغوت و ستمگران امریکایی برشمرد و با بیان اینکه این روز به واسطه شهادت شمار بسیاری از مردم و جامعه روحانیت تا همیشه از سوی امام راحل عزای عمومی اعلام شده است، گفت: امام با پشتوانه مردمی ایران را از هرگونه وابستگی نجات داد و حکومتی منطبق با ارزش‌ها و آرمان‌های قرآنی و اسلامی تشکیل داد و به جهان نیز عرضه کرد.

پیام 15 خرداد

خطیب برجسته کشورمان با اشاره به اینکه بخشی از پیام و دستاورد قیام 15 خرداد، رشد سیاسی روحانیت و توده مردم، پیوند بیشتر روحانیت با مردم به ویژه دانشجویان، الگو قرار دادن مذهب برای مبارزه، پیروزی در بهمن سال 57 است، افزود: باور عمیق توده‌های مردم به مبارزه با ناهنجاری‌ها و انحطاط‌های فکری و اخلاقی نظام طاغوت باعث خلق قیام شد و خوشبختانه با گذشت 6 دهه این پیام‌ها هنوز هم کارگشاست و نمونه‌های متعدد آن را در جبهه مقاومت و دفاع مقدس شاهدیم.

وی با بیان این مطلب که حمایت مردم از امام راحل و تبعیت محض از ایشان باعث ماندگاری قیام 15 خرداد شد، مردم از دهه 40 با تحولات روحی مواجه شدند و همین تحولات در نهایت پس از 15 سال ثمر داد. مردم ایران در طول این سال‌ها روزهای سختی را پشت سر گذاردند، اما به امام و مقتدای خویش و رهنمون‌های ایشان دلگرم بودند و همین دلگرمی اجازه ناامیدی نداد و به پیروزی منتج شد.

صابری‌اراکی نسل امروز را به تبعیت از ولی‌فقیه توصیه کرد و از آنان خواست تا فریب دشمنان را نخورند؛ چراکه دشمنان اسلام و انقلاب با ترفندهای مختلف قصد دارند نوجوان و جوان امروز را از آرمان‌های انقلاب دور نگه دارند و وظیفه همه اندیشمندان و دانشمندان حوزه و دانشگاه است تا جلوی این کار را بگیرند. در کنار این دو مرکز آموزشی ورود نخبگان علمی، هنرمندان و آموزش و پرورش نیز ضروری است.

۱۵ خرداد، روزی تاریخ‌ساز

صابری‌اراکی 15 خرداد را روزی مهم و تاریخ‌ساز در تاریخ انقلاب برشمرد و ادامه داد: این روز در واقع تقابل جبهه انقلابیون با جبهه طاغوت و طاغوتیان است. از این روز به بعد انقلابیون و مدافعان ارزش‌ها با هدایت امام راحل به نبرد با جبهه کفر برخاسته و جریانی انقلابی با تکیه بر آموزه‌های قرآنی خلق کردند. قیام 15 خرداد زنگ خطری برای دشمنان بود؛ از این رو عوامل امریکایی، انگلیسی و ... اهدافشان را با جدیت بیشتر دنبال کردند. هرچه آنان بیشتر پیش می‌رفتند نیروهای انقلابی بر اعتراض‌های خود بیشتر اصرار داشتند و در این راه از شهادت هیچ ترسی نداشتند.

وی با بیان این مطلب که پس از گذشت 60 سال هنوز هم مردم قم، تهران، تبریز و ورامین قیام این روز را گرامی داشته و به یاد شهدای آن روز کفن می‌پوشند که این مهم نشان از وفاداری آنان به نظام و انقلاب دارد، اضافه کرد: قیام 15 خرداد، جریانی مذهبی است و هیچ حزب یا گروه غیر اسلامی در این قیام حضور نداشت و پس از گذشت 6 دهه مردم ایران وفاداری خود را در عرصه‌های مختلف ثابت کردند.

صابری‌اراکی در پایان ضرورت ورود هنرمندان در عرصه‌های مختلف برای بازخوانی اتفاقات و رویدادهای سرنوشت‌ساز انقلاب را خوستار شد و افزود: انقلاب با رهبری فردی آگاه، مدبر، خردمند و فرزانه همچون مقام معظم رهبری با اقتدار پیش می‌رود و در طول تمام این سال‌ها آزمایش‌های متعدی را نیز با موفقیت و سربلندی پشت سر گذارده است. نوجوانان و جوانان امروز باید با این رویدادها و ابعاد مختلف آن آشنا باشند.

انتهای پیام
captcha