سخنان مرحوم فاطمی‌نیا درباره امام خمینی(ره) + صوت
کد خبر: 4146099
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵

سخنان مرحوم فاطمی‌نیا درباره امام خمینی(ره) + صوت

صحبت‌های ناب مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا درباره حضرت امام خمینی(ره) از طریق فضای مجازی شبکه رادیویی قرآن منتشر شده است.

مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا، علامه و محقق دینی

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن، صبحت‌های ناب و منتشره نشده از مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا، علامه و محقق دینی درباره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) از طریق فضای مجازی شبکه رادیویی قرآن منتشر شده است.

آیت‌الله فاطمی‌نیا، زمانی در مورد برخی بزرگانی که درک کرده بودند، نقل و خاطراتی داشتند و هنگامی که به بیان خاطرات از شخصیت عالیقدر حضرت امام خمینی(ره) رسیدند از ایشان درنهایت حق شناسی و با ادای احترامی خاصی به بیان خاطرات پرداختند.

متن این بیانات در ذیل آمده است:

«من، حاج حسین فاطمی از شاگردان میرزا جواد ملکی را در ۱۰۰ سالگی زیارت کردم. او می‌گفت «آقا میرزا جواد در من تصرفی کرد و من دیگر غیبت نکردم». حاج آقا سیدحسین فاطمی بعد از قیام امام خمینی(ره) یک کتاب در رد کارهای انقلابی امام نه در رد خود ایشان می‌نویسد. چه بسا او معتقد بود در عصر غیبت نباید اقداماتی این چنین کرد. افرادی که به دیدار ایشان می‌رفتند، می‌دیدند که در حال نگارش کتابی با مضمون مخالفت با امور انقلابی حاج آقا روح الله بودند، یک عارف درحال نگارش کتابی علیه عارف دیگری بود تا بگوید کار این آقا را نمی‌پسندم. افراد دیگری هم بودند که می‌گفتند این آقا را قبول داریم اما کارهایش را نمی‌پسندیم.

آقایی به نام «سنجیده» در قم یکی از راویان این ماجراست که می‌گوید «روزی به منزل حاج آقا حسین رفتم و دیدم کتاب را پاره کرده است و دور انداخته‌اند . از ایشان ماجرا را پرسیدم که گفتند «کتاب من به ۳۰۰ صفحه رسیده بود. در  خواب دیدم که حرم خانم‌ حضرت معصومه(س) را قرق کردند و می‌گفتند که امام زمان(عج)  در حال زیارت هستند و کسی نباید وارد شود.من التماس کردم و من را راه دادند.

حاج‌آقا حسین گفت «من وارد شدم و دیدم امام زمان(عج) در حرم هستند و حالتی دارند که گویی منتظر کسی هستند. یک دفعه حاج آقا روح‌الله آمد و امام زمان(س) تمام قد بلند شد و احترامش کردند. با او معانقه کردند و در حین معانقه انگار به من فرمودند «ایشان را رد می‌کنی؟ و حال آنکه ایشان موید از جانب ما است»». از خواب بیدار شدم دیدم عجب خطایی کردم و تمام کتاب را پاره کردم.

علامه آیت‌الله سید مرتضی عسکری بعد از رحلت امام خمینی(ره) تجلیل ویژه‌ای در یک کنگره بین‌المللی از ایشان داشت که این امر موجب شد برخی از افراد که با انگیزه ضدیت با نظام دور علامه عسکری جمع شده بودند از ایشان فاصله بگیرند.

آیت‌الله فاطمی‌نیا(ره) در جای دیگر گفته بود «آقا میرزا جواد تهرانی قدش خمیده بود و به حد رکوع رسیده بود و با امام ۱۸۰ درجه اختلاف مبنایی داشت اما حتی به جبهه هم رفت زیرا فهمید ایشان برای خدا قیام کرد. یک آدم حسابی و پاکیزه نمی‌تواند مخالف امام باشد، افراد مخالف یا پاکیزه نیستند یا غافل هستند که امیدواریم خدا هدایتشان کند».

این استاد اخلاق در جای دیگری گفته بود «مرحوم آیت الله العظمی بهاءالدینی می‌فرمود تمام انبیاء الهی به وجود امام خمینی(ره) مبتهج هستند».

کد

یادآور می‌شود، آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا در سال ۱۳۲۵ در تبریز به دنیا آمدند.  ایشان خطیب، استاد اخلاق، مورخ اسلامی و کتاب شناس  که در زمینه اخلاق و عرفان، حدیث و شعر و ادب عرب تحقیقات  تخصصی ارزشمندی انجام داده‌اند.

آغاز درس و بحث ایشان، نزد پدر، آیت‌الله سید اسماعیل اصفیائی بود که ایشان خود از علمای برجسته آذربایجان بودند. پس از طی سطوح، ایشان در همان سنین  نوجوانی محضر آیت‌الله میرزاجواد اقای سلطان القراء را درک کردند. مرحوم سلطان القراء که مرجعیت داشته و صاحب رساله عملیه بودند به واسطه دوستی نزدیکی که با آیت‌الله اصفیائی داشتند و همچنین استعداد و نبوغی که در این نوجوان یافته بودند‌، ادامه دروس ایشان را تا عالی‌ترین سطوح عهده‌دار شدند.

همچنین استاد فاطمی‌نیا طی سالیان متمادی از محضر اساتیدی همچون علامه طباطبایی، آیت‌الله الهی (برادر علامه طباطبایی)، آیت‌الله بهاءالدینی، آیت‌الله بهجت و دیگر بزرگان بهره برده و محضرشان را درک کرده بودند.

استاد فاطمی‌نیای کتاب شناس بزرگ معاصر ، خطیب توانا و استاد برجسته سخن بودند. ایشان از صاحب ‌ظران بزرگ علوم اسلامی‌ بودند که به تحقیق و پژوهش در این زمینه نیز اشتغال داشتند.از دیگر فعالیت‌های ایشان می‌توان به تدریس در مراکز علمی اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha