بررسی سلوک عملی امام خمینی(ره) از «آقا روح‌ الله» تا «لله»
کد خبر: 4146402
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵
در نشست نقد و بررسی مجموعه سه‌جلدی «حیات روح خدا» مطرح شد؛

بررسی سلوک عملی امام خمینی(ره) از «آقا روح‌ الله» تا «لله»

نویسنده کتاب «حاج آقا روح الله» با اشاره به اینکه مجموعه سه جلدی «حیات روح خدا» سعی دارد سلوک عملی امام خمینی(ره) را بررسی کند، گفت: جلد اول این مجموعه با عنوان «آقا روح الله» به دوران طلبگی امام خمینی(ره)، جلد دوم آن با عنوان «حاج آقا روح‌الله» به روایت دوران استادی و میان سالی امام و جلد سوم کتاب نیز با عنوان «لله» به نظریات خاص و مواضع سیاسی متفاوت ایشان نسبت به آیت‌الله بروجردی می‌پردازد.

نشست نقد و بررسی کتاب «حاج آقا روح الله، بررسی دوران استادی امام خمینی در بستر تاریخ»به گزارش ایکنا از قم، نشست نقد و بررسی کتاب «حاج آقا روح الله، بررسی دوران استادی امام خمینی در بستر تاریخ» به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با مشارکت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع)، انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل و خانه مطبوعات استان و با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای و اعضای کتابخانه‌های عمومی روز گذشته، 17 خردادماه در محل سالن جلسات کتابخانه مرکزی قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم ضمن تسلیت مجدد رحلت امام خمینی(ره) گفت: مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود در مراسم سالروز رحلت امام خمینی(ره)، در تعبیر زیبایی، ایشان را «امام ایمان و امید» دانستند و امیدواریم با تکیه بر منویات مقام معظم رهبری و تمسک به کتاب، در حوزه فرهنگ و هنر مروج سیره و روش امام خمینی(ره) باشیم.

در ادامه، حجت‌الاسلام حمیدرضا باقری، نویسنده کتاب «حاج آقا روح الله» با اشاره به علت نامگذاری این مجموعه بیان کرد: جلد اول این مجموعه با عنوان «آقا روح الله» به دوران طلبگی امام خمینی(ره) اشاره دارد و در آن دوران ایشان را بیشتر با نام «آقا روح الله» خطاب می‌کردند و این جلد از کتاب نیز با توجه به اینکه به روایت دوران استادی و میان سالی امام می‌پردازد و در آن زمان ایشان به سفر حج نیز رفته بودند، «حاج آقا روح الله» نامگذاری شده است.

وی در ادامه با اشاره به انتشار جلد سوم کتاب در آینده‌ای نزدیک افزود: جلد سوم کتاب نیز آماده انتشار است و به زودی با عنوان «لله» منتشر می‌شود که این عنوان نیز به این دلیل انتخاب شده است که کتاب به بازه‌ای از زندگی امام خمینی(ره) می‌پردازد که در آن زمان ایشان نظریات خاص و مواضع سیاسی متفاوتی نسبت به آیت‌الله بروجردی داشتند و با توجه به این اختلافات به وجود آمده، ایشان سکوت و خضوع پیشه می‌کنند و عنوان کتاب به همین موضوع اشاره دارد.

باقری درباره علت نگارش این کتاب گفت: در مورد دوران رهبری و فعالیت‌ها و سخنان امام خمینی(ره) پس از انقلاب، مطالب بسیاری نوشته و گفته شده است اما پیرامون بازه قبل از رهبری و دوران جوانی امام کمتر پرداخته شده است و این کتاب در این سه جلد تلاش دارد تا این خلأ را به‌ویژه برای نوجوانان و جوانان علاقه‌مند برطرف کند.

وی ویژگی برجسته کتاب را توجه به ظرف صدور مطالب گفته شده توسط امام خمینی(ره) در مقاطع مختلف دانست و افزود: در بسیاری از کتاب‌ها، جوانان سخنان امام خمینی(ره) را می‌خوانند و می‌شوند اما در بسیاری از موارد نکته مهم این است که این سخنان در چه زمان و مقطعی گفته شده است و به اصطلاح «ظرف صدور» آن چه بوده است تا مخاطب با علت و شرایط ابراز این سخنان توسط امام خمینی بیشتر آشنا شده و درک بهتری از آن داشته باشد.

مکتب و گفتمان امام خمینی(ره)؛ نرم افزار گام دوم انقلاب

در ادامه این نشست، مصطفی عیدی، پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: بیست و دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۷، مقام معظم رهبری در سخنانی از خیز دوباره انقلاب به وسیله گام دوم انقلاب سخن گفتند و این راه را نیازمند ابزار و برنامه دانستند که به گفته ایشان نرم افزار گام دوم انقلاب که شتاب‌دهنده و تحول‌آفرین است، مکتب و گفتمان امام خمینی(ره) است که اگر درست فهمیده نشود، ما را از راه راست دور می‌کند.

وی تصریح کرد: گفتمان و مکتب امام خمینی به‌وسیله سه رکن فهم و درک می‌شود، رکن اول، مشی گفتاری امام خمینی است که می‌توان آن را با مطالعه کتب مجموعه صفحیه امام درک کرد، رکن دوم، حیات علمی امام یا اندیشه‌های علمی، فکری و نظری ایشان است که از کتب علمی و نظری ایشان استخراج می‌شود و سومین و مهم‌ترین رکن، سلوک عملی امام خمینی(ره) است که تحقق اندیشه‌های نظری و گفتاری ایشان را دربر دارد و این کتاب و به‌طور کلی مجموعه سه جلدی «حیات روح خدا» سعی دارد سلوک عملی امام خمینی(ره) را بررسی کند که از این بابت اهمیت زیادی دارد.

عیدی اظهار کرد: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از کتاب توسط پژوهشگران و جوانان شده است و این موضوع شاید به این دلیل است که کتاب سعی کرده امام خمینی(ره) را منقطع از حوادث، تاریخ و جریان‌های سیاسی نشان ندهد و همه جوانب مختلف زندگی امام را به خوبی ارائه کرده است.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست، تعدادی از اعضای حاضر در نشست، به پرسش و پاسخ پیرامون کتاب و زندگی امام خمینی (ره) پرداختند. همچنین در پایان از حجت‌الاسلام باقری، نویسنده و مصطفی عیدی، منتقد تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha