کد خبر: 4147183
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷

گام جدی‌ ایران برای مجموعه‌سازی لباس محرم، اربعین و شعبانیه

دبیر کمیته اجرایی رویداد دیدار با اشاره به ارائه اولین کالکشن لباس محرم و اربعین از سوی ایران در این رویداد و برنامه‌ریزی برای طراحی مجموعه شعبانیه، گفت: طراحی فصل مد مربوط به مناسبت‌های مذهبی در دستور کار است.

گام جدی‌ در مجموعه‌سازی لباس محرم، اربعین و شعبانیهبه گزارش ایکنا، با آغاز حضور گسترده مردم از نقاط مختلف جهان به ویژ‌ه ایران در مراسم پیاده‌روی اربعین، مسئله تهیه لباس و ملزومات مناسب این سفر به عنوان یک نیاز مهم از سوی زائران به ویژه زائران مسلمانی که از کشورهای غیر اسلامی به این مراسم می‌آمدند، مطرح شد.

نیازی که با توجه به ظرفیت‌های بزرگ ایران از جمله نزدیکی به عراق، اگر مورد توجه قرار می‌گرفت و برنامه‌ریزی درستی برای طراحی، تولید و عرضه پوشاک مخصوص اربعین انجام می‌شد، در کنار تمام تأثیرات خدماتی و فرهنگی می‌توانست چرخ تولید کشور را بچرخاند و نیاز بیش از چهار میلیون ایرانی و هزاران زائر غیر ایرانی اربعین را تأمین کند، اما با عدم برنامه‌ریزی صحیح، این نیاز مورد غفلت قرار گرفت.

البته طی سال‌های اخیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تلاش کرد با برپایی رویدادهای مربوط به لباس اربعین طراحان و تولیدکنندگان را گرد هم آورده و در این حوزه فعال کند اما با برنامه‌ریزی‌های غلط عملاً رویدادهای پوشاک اربعینی بی‌نتیجه ماند.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در حوزه برگزاری رویدادهای پوشاک محرم و اربعین صورت می‌گرفت، انتخاب زمان برگزاری این رویدادها بود. فصل مد در جهان مثلاً تابستان حداقل یک فصل قبل از فرا رسیدن تابستان برگزار می‌شود و طراحان عملاً در انتهای زمستان و وایل بهار طرح‌های مربوط به تابستان را ارائه می‌کنند در ادامه تولید‌کنندگان دست به تولید طرح‌ها می‌زنند و قبل از آغاز فصل تابستان لباس‌های تابستانه در فروشگاه‌‌ها عرضه می‌شود؛ اما در کمال تعجب طرح‌های لباس مربوط به اربعین دقیقاً چند روز قبل از اربعین در رویدادهای پوشاک اربعین ارائه می‌شد و عملاً نه تولید کننده انگیزه و دلیلی برای خرید طرح‌ها داشت و می‌توانست طرح‌ها را تولید کند و نه مردمی که از مدت‌‌ها قبل خود را برای پیاده‌روی اربعین آماده کرده بودند، دلیلی برای مشاهده و خرید تولیدات داشتند.

اردیبهشت ماه سال جاری «اولین رویداد حوزه طراحی و تولید لباس مبتنی بر زنجیره ارزش پوشاک ویژه طراحی و تولید لباس محرم و اربعین(دیدار)» در حالی اعلام فراخوان کرد که مسئولان آن اعلام کردند اوایل تیر ماه یعنی یک ماه مانده به ماه محرم و دو ماه مانده به ماه صفر رویداد برگزار و طرح‌ها به تولیدکنندگان عرضه خواهدشد، یعنی زمان‌بندی به نحوی که فرصت مناسبی برای تولید کننده و طراح فراهم می‌آید.

در خصوص سایر جزئیات این رویداد مهدیه هاشم‌زاده، دبیر کمیته اجرایی رویداد دیدار، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: درست است که موضوع این رویداد اربعین است اما مقرر شده از یک ماه قبل از محرم برگزار شود تا اگر کسی خواست از طرح‌های ارائه شده سفارش انبوه بدهد و طرح‌های ارائه شده را به صورت عمده تولید و عرضه کند، فرصت برای تولید و عرضه محصول به بازار محرم و در ادامه اربعین وجود داشته باشد به همین دلیل یک ماه قبل از محرم این رویداد برگزار می‌شود.  

گام جدی‌ در مجموعه‌سازی لباس محرم، اربعین و شعبانیه

وی تصریح کرد: برای اولین بار طراحان، طرح‌‌هایی را ارائه خواهند کرد که تولید‌کنندگان می‌توانند آنها را انتخاب و برای بازار محرم و اربعین تولید کنند.

هاشم‌زاده با تأکید بر اینکه کاربردی بودن طرح‌های ارائه شده در این رویداد یکی از مباحث مورد توجه بوده است، گفت: لباس اربعین ویژگی‌های خاص خود را دارد و باید این ویژگی‌ها از جمله داشتن جیب‌های بزرگ، سبک و راحت بودن، استفاده از پارچه مناسب مناطق گرم، چروک نشدن لباس، امکان استفاده راحت از کوله‌پشتی همراه با لباس و ... مورد توجه قرار گیرد که تمام این موارد به طراحان ارائه شده و خوشبختانه در این رویداد هم طراحان شرکت کرده‌اند و هم تولید‌کنندگانی که خودشان طراح داشته و در این حوزه فعالیت می‌کنند در حال ارائه محصول به رویداد دیدار هستند.

ارائه اولین کالکشن لباس محرم و اربعین در ایران

وی آخرین فرصت ارسال اثر به جشنواره دیدار را 25 خرداد ماه اعلام کرد و گفت: پس از دریافت آثار طی یک هفته آثار دریافتی کارشناسی و عکاسی می‌شوند. همچنین آثار در قالب مجله و به عنوان اولین کالکشن لباس محرم و اربعین در ایران ارائه خواهد شد. مطالب این مجله به زبان انگلیسی نیز عرضه می‌شود تا در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.

هاشم‌زاده ادامه داد: سوم تا پنجم تیر ماه نیز رویداد نمایشی برگزار خواهد شد و هر لباس در قالب‌ مانکن و سایر قالب‌ها ارائه می‌شود و ذی‌نفعانی که تمایل دارند با طراحان و تولید کنندگان ارتباط و همکاری داشته باشند می‌توانند از نمایشگاه دیدن کرده و به صورت مستقیم با طراح و تولید کننده ارتباط برقرار کنند؛ با این کار واسطه‌ها نیز حذف می‌شود.

دبیر کمیته اجرایی رویداد دیدار از دریافت بیش از 50 اثر در دبیرخانه رویداد خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که تا آخر هفته حدود 300 اثر دیگر دریافت کنیم. این رویداد دو بخش را در نظر گرفته است که یک بخش «طرح فروشی» است. در این بخش طراحان طرح‌های خود را ارائه می‌کنند و تولیدکنندگان می‌توانند این طرح‌ها را خریداری و با طراحان همکاران داشته باشند. بخش دوم تولیدکنندگانی هستند که امکان تولید انبوه را دارند و می‌توانند با ارتباطی که با فروشگاه‌‌دارها برقرار می‌کنند سفارش تولید انبوه طرح‌ها را دریافت کنند.

دبیر کمیته اجرایی رویداد دیدار تصریح کرد: با این فعالیت‌ها حلقه‌های ارتباطی تولیدکنندگان و طراحان به هم متصل می‌شود و از طرف دیگر برنامه‌ریزی تأمین پارچه نیز صورت گرفته تا اگر تولید‌کننده‌ای سفارش انبوه گرفت از طریق لینک‌های ارتباطی که ما در اختیار آنها قرار می‌دهیم بتواند پارچه مورد نیاز خود را تأمین کند.

طراحی فصل مد برای مناسبت‌های مذهبی

وی در پاسخ به اینکه با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی کشور آیا نباید فصل مد مربوط به مناسبت‌های مختلف مذهبی در کشور داشته باشیم؟ گفت: اگر به زنجیره ارزش پوشاک نگاه کنیم بخش طراحی شامل فعالیت‌های بالادستی این زنجیره است و موارد مختلفی را شامل می‌شود که کلکسیون‌سازی و کالکشن ‌سازی لباس‌ها در مناسبت‌های مختلف است.

هاشم‌زاده با اشاره به اینکه علی‌رغم وجود اعیاد مختلف در ماه شعبان، در کشورمان رویدادهای پوشاک و کالکشن شعبانیه را نداریم در حالی که در سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی رویداد ماه رمضان به عنوان یک رویداد لباس مربوط به عید برگزار می‌شود، گفت: رویدادی که اکنون در حال برگزاری آن هستیم کالکشن محرم و اربعین است که برندهای مختلفی در آن شرکت کردند و ما در حال تهیه اولین مجله کالکشن محرم و اربعین ایران هستیم اما در نظر داریم در رویدادهای بعدی طراحی لباس صنعت هتل‌داری، طراحی لباس نوجوان، کالکشن نوروز، کالکشن لباس ورزشی و کالکشن شعبانیه را نیز انجام دهیم.

وی اظهار کرد: لباس‌ها به ویژه لباس‌های ورزشی باید به صورت استاندارد طراحی شود. باید تلاش کنیم فرهنگ و داستان‌سازی بر روی لباس‌ها پیاده شود و لباس‌ها هویت داشته باشند. هدف ما این است که مجموعه‌های مختلف ارائه کنیم و طراح، تولید کننده و کف بازار را به هم متصل کنیم.

هاشم‌زاده اضافه کرد: رویداد دیدار به صورت رقابتی است و در رویدادهای بعدی که باز هم با عنوان رویداد دیدار برگزار خواهند شد، بخش عرضه مستقیم محصول را خواهیم داشت و از طراح و تولیدکننده می‌خواهیم که به صورت انبوه طرح‌ها را تولید و به صورت مستقیم به مشتری نهایی عرضه کنند. بسترهای فروش مختلف نیز پیش‌بینی شده تا در اختیار طراح و تولیدکننده قرار داده شود.

وی در پایان گفت: در رویداد دیدار مربوط به محرم و اربعین محوریت طراحی و تولید لباس و عروسک‌های اسلامی است. عروسک‌های اسلامی نیز در رویداد به دلیل لباس‌هایی که بر تن عروسک‌ها پوشانده می‌شود مورد توجه قرار گرفته است اما در رویدادهای عرضه، کوله‌پشتی، کفش و هر آنچه برای زائران اربعین مورد نیاز است ارائه خواهد شد. حتی در این خصوص بسته‌های فرهنگی و هدیه‌هایی که مردم ایران برای مردم عراق می‌برند از جمله بسته‌های هدیه، خدمات گردشگری، سیم‌کارت‌های عراقی و ... نیز دیده شده است.

انتهای پیام
captcha