ریشه‌های اسلامی اسپانیا در موزه جدید مادرید روایت می‌شود
کد خبر: 4148139
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴

ریشه‌های اسلامی اسپانیا در موزه جدید مادرید روایت می‌شود

یک موزه جدید که در اواخر ماه میلادی جاری در پایتخت اسپانیا آغاز به کار می‌کند، تاریخچه دوران حکومت مسلمانان در این کشور را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، بخش مهمی از میراث اسلامی مادرید برای اولین بار در موزه جدیدی در پایتخت اسپانیا برای عموم بازدیدکنندگان روایت می‌شود.

یکی از جاذبه‌های  مهم مادرید منطقه‌ای موسوم به  Galeria de Colecciones Reales بخشی از دیوار مستحکم اصلی مادرید مربوط به دوره اموی  است.

در حالی که کشف این دیوار قرون وسطایی جدید نیست، استفاده از آن برای ساخت این موزه جدید نشان می‌دهد که پس از سال‌ها، پایتخت اسپانیا سرانجام آماده پذیرش گذشته اسلامی خود می‌شود.

این موزه با تکیه بر آخرین شواهد باستان‌شناسی، این روایت را (که مدت‌ها در محافل دانشگاهی به طور گسترده پذیرفته شده بود) تأیید می‌کند که امیر محمد اول کوردوبایی، مادرید را در قرن نهم تأسیس کرد.

آلوارو سولر، باستان‌شناس و متصدی این موزه می‌گوید: مادرید تنها پایتخت اروپایی با ریشه‌های اسلامی است. این واقعیت مدت‌هاست که حقیقتی ناخوشایند بوده است: وقتی فیلیپه دوم تصمیم گرفت در سال 1561 پایتخت خود را در  مادرید تأسیس کند، درگیر جنگ‌های مذهبی علیه ترک‌ها شد. او خود را با این پارادوکس دچار دید که قرار است پایتخت را در شهری مسلمان قرار دهد و اینگونه بود که فرآیند دستکاری تاریخ شهر آغاز شد.

موزه جدید مادرید

در طول ساخت این ساختمان در سال 1999، دیوار و سه برج به همراه بقایای یک دروازه کشف شد. این موزه در محل دیوار مستحکم اصلی درست در کنار کاخ سلطنتی مادرید ساخته شده است. این منطقه درست در قلب شهر واقع شده و سرشار از بقایای باستان‌شناسی است. باستان‌شناسان همچنین مصنوعات متعددی را از زمانی که مادرید به نام Maŷrīṭ شناخته می‌شد، کشف کردند.

به گفته دانیل گیل، استاد مطالعات عربی و اسلامی در دانشگاه کامپلوتنس مادرید، این دیوار در مقاطعی ارزشمند بوده و بسته به فضای سیاسی متروک شده است. 

نمایش آثار در موزه جدید بر اساس آخرین شواهد موجود است. در اتاق بزرگی که به بقایای یافت شده در محل اختصاص داده شده است، بازدیدکنندگان می‌توانند در مورد منشأ شهر به عنوان یکی از مجموعه قلعه‌هایی که برای محافظت از تولدو در برابر حملات مسیحیان ساخته شده است، مطالبی را بشنوند.

نمایش یک ویدئو، بازسازی سه بعدی از تاریخ مایریت (نام باستانی مادرید) را نشان می‌دهد و داستان پایتخت اسپانیا را بیان می‌کند که ریشه‌های آن را به عنوان یک پایگاه اسلامی برجسته می‌کند. این موزه که Galería de las Colecciones Reales نام دارد، توسط پادشاه و ملکه اسپانیا در 25 ژوئن (4 تیر 1402) افتتاح می‌شود و درهای خود را در روز  29 ژوئن (8 تیر 1402) به روی عموم باز می کند.

انتهای پیام
captcha