نمایشگاه «مساجد قطر از دیروز تا امروز» افتتاح شد
کد خبر: 4149677
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

نمایشگاه «مساجد قطر از دیروز تا امروز» افتتاح شد

نمایشگاه مساجد قطر با هدف معرفی تاریخچه، معماری و اطلاعات مربوط به مساجد این کشور در موزه هنر اسلامی دوحه افتتاح شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الشرق، نمایشگاه «مساجد در قطر از دیروز تا امروز» روز گذشته در موزه هنر اسلامی دوحه و با حضور جمعی از مسئولین از جمله وزیر امور شهرداری‌ها، وزیر دادگستری و وزیر محیط زیست این کشور افتتاح شد.

این نمایشگاه به اهمیت مساجد و تاریخ آن در قطر طی صد سال اخیر پرداخته است و بازدیدکنندگان خود را به سفری به مساجد قطر از قدیمی‌ترین تا جدیدترین آنها که با معماری‌های روز ساخته شده است، می‌برد.

جولیا غونیلا، مدیر موزه هنر اسلامی قطر می‌گوید: ما ساکنان کشور قطر و کسانی که در تابستان به این کشور سفر می‌کنند را دعوت می‌کنیم از این نمایشگاه دیدن کنند تا با تنوع مساجد در قطر، سبک معماری و ارتباط آن با محیط زیست آشنا شوند و شباهت‌ها و تفاوت‌های مساجد قدیمی را با مساجد قرن بیست و یکم مرور کنند.

وی افزود: در راستای تعهد موزه‌های قطر به حفظ، احیاء و برجسته‌سازی هویت معماری باستانی این  کشور، تیم مرمت موزه‌های قطر با مشارکت فعال در مرمت و حفظ آثار به یک جنبه مهم از چشم‌انداز ملی 2030 قطر کمک کردند. 

از جمله مساجدی که تصاویر و ماکت قبل و بعد از مرمت آنها در نمایشگاه مساجد قطر به نمایش گذاشته شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مسجد الرويس (1915)، مسجد بن عید در شهر دوحه (1935)، مسجد زکریت واقع در منطقه زکریت (1940)، مسجد العامری در منطقه الجمالیه (1940), مسجد البحر در منطقه ابوظلوف (19430)، مسجد عین سنان (1940)، مسجد النعمان(1946)، مسجد فویرط (1950)، و مسجد البصیر (1960) است.

سالم المری، نائب رئیس موزه هنر اسلامی قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی قطر گفت که این نمایشگاه به چهار بخش تقسیم می‌شود: بخش اول به تاریخچه مختصری از مساجد می‌پردازد، بخش دوم حاوی تصاویر و اطلاعاتی در مورد مساجد کشور قطر در قرن بیستم است. در بخش سوم، نام امامان جماعت و مؤذنان قدیمی قطر را در خود دارد و در بخش چهارم، مساجد امروزی قطر مانند مسجد امام محمد بن عبدالوهاب، مسجد (المدینة التعلیمیة) شهر معارف و مسجد کاتارا معرفی شده است.

المری افزود: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، معرفی نقش مهم مساجد در جامعه قطری است که فضاهای دینی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزشی برای علوم قرآنی برای تمامی سنین بوده است.

وی افزود: اولین مسجد در کشور قطر در منطقه مروب پیدا شد که قدمت آن به دوران عباسیان می‌رسد.

انتهای پیام
captcha