هاآرتص: اسرائیل زمین‌های فلسطینیان را با سم‌پاشی تصاحب می‌کرد
کد خبر: 4149927
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

هاآرتص: اسرائیل زمین‌های فلسطینیان را با سم‌پاشی تصاحب می‌کرد

روزنامه عبری زبان هاآرتص خبر داد، اسناد فاش شده از اسرائیل نشان می‌دهد که این رژیم در دهه هشتاد برای تصاحب زمین‌های فلسطینیان و شهرک سازی‌ها در آنجا به حیله سم پاشی آنجا متوسل می‌شد.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، اسناد صهیونیستی که اخیراً از وضعیت محرمانه خارج شده است، روش‌های استفاده شده توسط رژیم اشغالگر را برای آواره کردن فلسطینی‌ها از بسیاری از مناطق خود نشان می‌دهد که مسمومیت زمین‌های کشاورزی آنها یک نمونه است.

روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی که عوفر ادیرت روزنامه نگار صهیونیست منتشر کرده آورده است: حتی پس از نیم قرن، خواندن پروتکل‌های فرماندهی منطقه کرانه باختری برای ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین، مرحله به مرحله، از برنامه‌ریزی تا اجرا احساس سختی بر جای می‌گذارد.

این روزنامه آورده است: در ابتدا برای غصب زمین‌های روستاییان فلسطینی به آنها گفته می‌شد که قرار است آن مناطق به محل آموزش‌ها و مانورهای ارتش اسرائیل تبدیل شود و خطرناک است، اما با اصرار مردم فلسطین برای کشاورزی در آن زمین‌ها نظامیان اسرائیلی ادوات کشاورزی و محصولاتشان را تخریب می‌کردند.

هاآرتص افزود: وقتی همه اینها جواب نداد، راه‌حل شدیدتر و بی‌رحمانه‌تری پیدا شد، اسرائیل با هواپیما ماده‌های شیمیایی سمی به روی زمین‌های فلسطینیان می‌پاشید، ماده‌ای که برای حیوانات کشنده و برای انسان نیز خطرناک بود.

هاآرتص افزود: اگرچه فاش شدن این روایت در سال 1972 برای مدت کوتاهی بازتاب‌های زیادی داشت، اما اسرائیل را از  متوسل شدن به آن برای ایجاد شهرک گیتیت در دره اردن در زمین‌های روستای عقربا فلسطین بازنداشت، به طوری که ارتش اسرائیل زمین‌های آنجا را هم مسموم کرد و حالا پس از 51 سال جزئیات کامل این اتفاق برملا می‌شود.

این روزنامه عنوان کرد که افشای این جزئیات به لطف پروژه جدید مرکز تاب در دانشگاه نیویورک انجام شده است و این پروژه تمام مطالب تاریخی مربوط به پروژه شهرک‌سازی‌های اسرائیل را جمع آوری و طبقه بندی کرده که از هم اکنون قابل مشاهده است و به لطف این پروژه هزاران پرونده بسته مربوط به تاریخ رژیم اشغالگر در معرض دید عموم قرار گرفت.

هاآرتص با بیان اینکه پرونده مستند مسمومیت زمین‌های عقربا در پرونده‌های ارتش اسرائیل محفوظ است، گفت: اولین سند در آن به تاریخ ژانویه 1972 برمی‌گردد که فرمانده منطقه مرکزی در آن زمان به گردان مستقر در دره اردن دستور داد تا اطمینان حاصل کند که زمین‌های این منطقه زیرکشت نیست و محصولات زراعی آنجا با فرستادن خودروها به آنجا تخریب کردند.

اسناد دیگری نیز حاکی از انجام عملیات سم‌پاشی رژیم صهیونیستی در همان سال در حدود 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی فلسطینیان و به دنبال آن سوزاندن محصولات کشاورزی آنها اعم از گندم، زیتون و مصادره زمین‌هایش بوده است.
شهرک‌های صهیونیست‌نشین به شهرک‌های غیرنظامی گفته می‌شود که صهیونیست‌ها در آنها ساکن هستند. رژیم صهیونیستی پس از پیروزی بر اعراب در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، برخلاف حقوق بین‌الملل دست به ایجاد این شهرک‌ها در اراضی اشغالی زد و تا به امروز به رغم اعتراض‌های داخلی و بین المللی به گسترش آن ادامه می‌دهد.

انتهای پیام
captcha