مکه مکرمه و مدینه منوره، دو پایتخت و مرکز اصلی مذهبی و فرهنگی جهان اسلام است که همه طوائف و مذاهب اسلامی برای تثبیت موقعیت و مشروع نشان دادن مذهب و مرام خود میکوشند در آن دو شهر مقدس برای خود پیشینهای جستوجو کنند. در این میان تاکنون درباره سوابق تشیع در حجاز و خدماتی که شیعیان عموماً و ایرانیان خصوصاً به حرمین مکرمین داشتهاند پژوهشی انجام نشده بود؛ تا اینکه حجتالاسلام والمسلمین حسین واثقی، نویسنده و پژوهشگر، با واقف شدن به این خلأ و نیاز به تألیف مجموعه کتابهای «ذخائر الحرمین شریفین» اقدام کرد. تاکنون 16 جلد از این کتاب به چاپ رسیده و چهار جلد دیگر آن در دست چاپ است.
حجتالاسلام والمسلمین واثقی برای معرفی جزئیات هرچه بیشتر خدمات و نقشی که شیعیان و ایرانیان در مکه و مدینه داشتهاند، یادداشتی را با محوریت خلاصه موسوعه 20 جلدی ذخائرالحرمین الشریفین در اختیار ایکنا قرار داده است که به صورت روزانه برای مخاطبان منتشر میشود.
1- موضوع این سلسله ابتکاری و جدید است و به منظور پر کردن خلأها و کمبودها به آن پرداخته شده است.
2- چون در این زمینه تاکنون هیچ کاری انجام نشده است در منابع و مصادر چاپی مواد قابل توجهی برای اینگونه موضوعات یافت نمیشود. به همین سبب عمده مواد و مصالح این سلسله از کتب خطی فراهم آمده است، و این بر صعوبت کار چند برابر افزوده است.
3- به دلیل آنکه عمده منابع این کتاب، نسخههای خطی است و برای عموم دسترسی به آنها آسان نیست، سعی شده اغلاط چاپی و یا علمی بدان راه نیابد، تا از این کتاب به کتابهای دیگر منتقل نشود.
4- این سلسله به زبان عربی تألیف شده تا مخاطب بیشتری داشته باشد، و سوابق تشیع در حجاز بر همگان معلوم شود.
5- در آخر هر کتاب، یک یا دو صفحه چکیده کتاب به زبان انگلیسی چاپ شده، تا کسانی که در کشورهای غیراسلامی زندگی میکنند و زبان عربی نمیدانند از عناوین موضوعات آگاه شوند.
6- مستند هر مطلب در آن ذکر شده تا اهل تحقیق بتوانند به مصدر هر کلام مراجعه کنند و نیز راه برای پژوهشهای بعدی هموار باشد.
7- در آخر هر جلد ـ به جز اول و دوم- انواع نمایهها آمده است تا مراجعه موردی محققین برای یافتن آنچه در نظر دارند به آسانی و سرعت انجام پذیرد.
این سه کتاب تألیف نویسنده معاصر اهل مدینه، استاد عبدالرحیم حربی است که اصلاح، ویرایش و در 432 صفحه چاپ شده است.
جلد دوم: بَهجَه الجُلَساء فی تَعریف الخَمسَه أَهلِ الکِساء نام دارد، منظومهای بلند و شیرین، روان و دلنشین است در قالب اُرجوزه، در فضائل پنجتن آلعبا است.
این کتاب سروده خضر بن عطاءالله موصلی مکی (د 1007هـ) در سال 996 هجری قمری و در مکه معظمه است كه به سلطان مکه تقدیم کرده است. من آن را از روی نسخه اصل - همان نسخهای که شاعر به شریف مکه هدیه کرده ـ تحقیق و اعرابگذاری کرده و با یک مقدّمه نسبتاً طولانی در 176 صفحه به چاپ رساندهام. شیخ آقابزرگ تهرانی، این شاعر را شیعه دوازده امامی میداند.
جلد سوم: التُراثُ المکّی نام دارد که حاوی اسناد حضور علمی شیعیان در مکه معظمه و به تعبیر دقیقتر معرفی آثار علمی حوزه علمیه شیعه در مکه است. این اثر كه در 664 صفحه به چاپ رسید و كتاب فصل وزارت ارشاد و كتاب برگزیده كنفرانس بزرگداشت آیتالله العظمی نجفی مرعشی شد، حاوی این موضوعات است:
الف) خبر یا متن صد اجازه روائی که علمای شیعه در مکه معظمه برای طلاب و فضلا نوشتهاند.
ب) معرفی 330 نسخه خطی شیعی که در مکه و طائف كتابت شده است.
ج) معرفی 120 تألیف شیعی در مکه.
د) قرائت و مقابله کتابهای حدیثی و فقهی شیعه در مکه. کاری که در آن زمان رائج بوده و متأسفانه اکنون مهجور شده است.
هـ) تملک و خرید و فروش نسخههای خطی شیعه در مکه، و موضوعات جانبی دیگر.
در پایان 80 صفحه تصویر رنگی از انجامههای نسخههای خطی مکی و نمونه خط علمای شیعه در مکه که روی کاغذ گلاسه چاپ شده است. همانطور که ملاحظه میشود منابع این کتاب قطور، تماماً نسخههای خطی است که نشانه اهمیت و سختی کار است.
این کتاب به مناسبت آنکه سال 2013 میلادی مدینه منوره پایتخت فرهنگی جهان اسلام اعلام شده، در دو جلد به چاپ رسید و كتاب سال حوزه علمیه شناخته شد و در مراسم مسعای قلم نیز برگزیده شد.
به عنوان حسن مطلع و بدرقه کتاب، اول هر دو جلد، تصویری رنگی از تابلوی گرانبهای سنگنوشته ﴿بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ﴾ آمده با معرفی تاریخچه آن، و استخراج آنچه در حاشیه آن نوشته شده است. این سنگنوشته بینظیر به ابعاد 380 سانتیمتر طول، 133 سانتیمتر عرض، ضخامت 35 سانتیمتر، و وزن حدود سه تُن، توسط خطاط و حجار شهیر میرزا محمدعلی سنگلاخ خراسانی (در گذشته 1294هـ ق) تهیّه و حکاکی شده، وی در طول هشت سال و با صرف 658 کیسه پول نقد آن را آماده کرده تا ببرد و در روضهالنبی در مدینه منوره نصب کند، اما سلطان عثمانی به وی اجازه نداد و به ناچار آن را به تبریز آورد و اکنون در موزه تبریز نگهداری میشود.
محتوای این کتاب دو جلدی بدین قرار است:
1- شرح حال سید محمد بن حسن بن شدقم (د 1008 هـ ق) از علمای شیعه مدینه.
2- سؤالات فقهی سید محمد بن حسن بن شدقم، و پاسخ آنها از سوی صاحبالمدارک.
3- شرح حال سیدعلی بن حسن بن شدقم (د حدود 1034هـ ق) از علمای شیعه مدینه.
4- چند دسته سؤالات سید علی بن حسن بن شدقم، و پاسخ آنها توسط صاحبالمدارک.
5- شرح حال سید محمد بن جویبر مدنی از علمای شیعه مدینه.
6- سؤالات سید محمد بن جویبر مدنی، و پاسخ آنها توسط صاحبالمعالم شیخ حسن عاملی.
7- سؤالات سید محمد بن حسن بن شدقم مدنی، و پاسخ آنها توسط صاحبالمعالم.
8- شش دسته سؤالات سید علی بن حسن بن شدقم، و پاسخ آنها توسط صاحبالمعالم.
9- ایرادهای سیدعلی بن حسن بن شدقم بر پاسخهای صاحبالمعالم.
10- نامه سید علی بن حسن بن شدقم، به سید نورالدین برادر پدری صاحبالمدارک و برادر مادری صاحبالمعالم.
11- نامه سید علی بن حسن بن شدقم، به شیخ محمد پسر صاحبالمعالم.
12- شرح حال شیخ محمد بن أحمد بن خاتون عاملی مکی.
13- پرسشهای سید علی بن حسن بن شدقم، و پاسخهای شیخ محمد بن أحمد بن خاتون عاملی مکّی، و اشکالات سیّد علی بر پاسخها.
14- مقالهای درباره آیهالإفک، تألیف سید علی بن حسن بن شدقم.
15- رساله اعتقادات، تألیف سید علی بن حسن بن شدقم.
16- مقالهای درباره واجب نبودن طواف نساء در عمره تمتع، از سید علی بن حسن بن شدقم.
17- مقالهای درباره واجب بودن حضور شاهد به هنگام طلاق، از علی بن حسن بن شدقم.
18- مقالهای درباره آشنایی دو شاهد بر طلاق با طلاقدهنده و مطلَّقه، از شیخ عبدالنبی جزائری.
19- پرسشهای سید علی بن حسن بن شدقم، و پاسخ علمای اهل سنّت و زیدیه.
20- رساله الشهاب الثاقب فی تخطئه الیزیدی الناصب، در ردّ بر کسانی که از لعن یزید ممانعت میکردهاند، تألیف سید علی بن حسن بن شدقم.
21- پرسشهای سید علی بن حسن بن شدقم، و پاسخهای شیخ محمد فرزند صاحبالمعالم.
تا اینجا آنچه ذکر کردیم در جلد اول المدنیّات آمده است، و اما آنچه در جلد دوم المدنیات آمده، بدین قرار است:
22- فرستادن پردههای مستعمل مقبره پیامبر اکرم به مراقد أئمه اطهار در عراق.
23- شش سؤال از سوی سید علی بن حسن بن شدقم، و پاسخ آنها از سوی شیخ محمد بهاءالدین عاملی.
24- پرسشهای دیگر سید علی بن حسن بن شدقم، از شیخ محمد بهاءالدین عاملی، که بدون جواب مانده است.
25- رسالهای درباره تطبیق اوزان عرفی مدینه در اوائل قرن 11 هـ با اوزان شرعی، تألیف سید علی بن حسن بن شدقم.
26- پرسشهای سید محمد بن علی بن طرّاد مدنی، و پاسخ آنها از سوی شهید ثانی.
27- پرسشهای فقهی شیخ حسین بن ربیعه مدنی، و پاسخ شهید ثانی به آنها.
28- شرح حال سید حسن بن شدقم مدنی (د998هـ).
29- پرسشهای فقهی سید حسن بن شدقم مدنی، و پاسخ آنها از سوی شیخ حسین بن عبدالصمد عاملی.
30- معرفی میراث علمی شیعی در مدینه شامل: اجازات، تألیفات، نسخههای رونویسی شده در مدینه، مقابله کتابها و تملّکات نسخههای شیعی.
31- اشعاری در مدح پیامبر اکرم و ائمه بقیع.
32- مناظره سید مهنّا مدنی با ابراهیم ابنالحسام درباره احترام سادات.
33- شرح حال سید مهنّا بن سنان مدنی قاضی رسمی و شیعی مدینه.
34- اشعار ابراهیم بن أبیالغیث مشهور به ابنالحسام العاملی در نکوهش بعضی از سادات فاسق.
35- اشعار سید مهنّا مدنی درباره احترام همه سادات، و ردّ بر اشعار ابنالحسام.
36- رساله کشفالیقین فی مودّه المتّقین و شنآن الفاسقین از ابنالحسام عاملی در توضیح نظرش درباره احترام سادات.
37- رساله الإیضاح و التبیین بفضل ربّ العالمین علی عباده المطیعین و المذنبین، از سید مهنّا مدنی در انتقاد از رساله ابنالحسام.
38- شرح حال شیخ أحمد بن عبدالکریم بن سالم مشهور به ابنالجلال الحمصی.
39- معرفی بعضی از روستاها و مزارع اطراف مدینه که مربوط به ائمه: بوده است مانند: عُرَیض، صریا، سایه، عنابه.
40- قبض رسید هدیه سلطان حسین بایقرا برای حرم نبوی که یک جلد قرآن نفیس و أشیاء دیگر بوده است.
41- اسناد موقوفات در ایران برای مکه مکرمه و مدینه منوّره.
42- نامه من به مرکز بحوثالمدینه، درباره معرّفی نسخه خطّی مفقود از آخر کتاب التحفه اللطیفه سخاوی.
43- رساله هدایه الصدیق إلی حکایه الحریق، تألیف فضل الله بن روزبهان خنجی اصفهـانی (د925هـ ق) درباره آتشسوزی مسجدالنبی در سال 886 هـ ق.
44- فهرست قرآنهای خطی که در سال 1308 هـ ق در کتابخانه حرم نبوی موجود بوده است.
45- گزارش کاملی از خوشبو کنندهای که سلطان حسین صفوی در سال 1118 هـ ق برای حرم نبوی ارسال کرد و سرقت شد. با این مشخّصات: وزن حدود 15 کیلو، کروی شکل، قالب آن از طلای ناب، درون عنبر خالص، صدها جواهر گرانبها روی آن نصب شده بود.
46- چاپ فاکسی میلیه رنگی از رساله أمّهات النبی تألیف محمد بن حبیب بغدادی.
47- آخرین فصل کتاب، معلومات جدیدی است که مکمّل کتاب التراث المکّی است.
انتهای پیام