ضرورت فرصت‌آفرینی از هوش مصنوعی در عرصه فرهنگ
کد خبر: 4150475
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
وزیر ارشاد:

ضرورت فرصت‌آفرینی از هوش مصنوعی در عرصه فرهنگ

وزیر ارشاد در همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا» گفت: تحولات اخیر در حوزه هوش مصنوعی، نظام سنتی حکمرانی فرهنگی ما را به شدت دچار چالش کرده است، از این رو می‌توانیم با ورود به موقع به حوزه هوش مصنوعی آن را به فرصت تبدیل کنیم.

نظام سنتی حکمرانی فرهنگی ما را دچار چالش کرده استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا» به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با مشارکت معاونت مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دوشنبه پنجم تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

اسماعیلی در این همایش، موضوع هوش مصنوعی را نقطه عطف و تحول مهم در تمام حوزه‌های بشری خواند و گفت: هوش مصنوعی به عنوان انقلاب جدید، همانند انقلاب صنعتی و ارتباطی است که دامنه تأثیرگذاری آن در تمام حوزه‌های بشری گسترده است.

وی افزود: روزانه اخبار متنوعی در حوزه هوش مصنوعی منتشر می‌شود و در این راستا نگرانی‌هایی هم وجود دارد که باید در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه آن را مطالبه کنیم. پیشتر روزنامه‌ها بخش مهمی از اطلاعات مردم را تشکیل می‌دادند و تیراژ روزنامه‌ها تا ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار می‌رسید و برخی از مردم برای آگهی روزنامه‌ها از آن‌ها استفاده می‌کردند، اما امروز تیراژ برخی از روزنامه‌ها به زیر ۲ تا سه هزار رسیده است و پیمایش‌های روزنامه‌ها زیر ۲ درصد است. یعنی مرجعیت از نظام رسانه‌ای مکتوب به نظام رسانه‌های دیجیتال تغییر کرده و صدا و سیما به دلیل حجم بالای رقبای داخلی و خارجی در حوزه رسانه و تولید محتوا در حال از دست دادن مرجعیت خود است.

اسماعیلی در ادامه به اختلافات در حوزه نظارت بر شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و گفت: شبکه نمایش خانگی بخش قابل توجهی از اوقات فراغت مردم را تشکیل می‌دهد و در سال‌های اخیر که بر سر نظارت بر تصویر بین وزارت ارشاد و صدا و سیما اختلاف به وجود آمده است، اپ‌های معمولی هم در حال پخش فیلم هستند. با این اوضاع، آیا می‌شود به روش سابق تنظیم‌گری کرد؟ ما در رابطه با فیلم‌هایی که در سالن‌های سینما نمایش داده می‌شود، نظارت جدی داریم، اما بر فیلم‌هایی که در گوشی‌های موبایل پخش می‌شود، هیچ نظارتی وجود ندارد و نمی‌دانیم در این زمینه چه کنیم؟

وی با بیان اینکه تحولات اخیر، نظام سنتی حکمرانی فرهنگی ما را به شدت دچار چالش کرده است، بیان کرد: آیا باید تنظیم‌گری را رها کرد یا با شیوه دیگر نظارت و تنظیم‌گری را اعمال کرد. البته این سؤال‌ها در حالی مطرح است که هنوز هوش مصنوعی به حوزه‌های مختلف ورود جدی نداشته است و در آینده نزدیک با چالش‌های جدیدی مواجه خواهیم بود. اما به هر حال نمی‌توان منفعل بود و باید به این سؤال‌ها پاسخ داد.

وزیر ارشاد تأکید کرد: اندیشمندان و متخصصان این حوزه فارغ از تعلقات فردی و سیاسی در این زمینه ورود کنند و مسئولان نیز باید همانطور ارزیابی کنند. در حوزه فناوری هوش مصنوعی، این فرصت وجود دارد که ورود کرده و آن را طراحی کنیم، چراکه در برخی دانش‌ها فاصله زیادی داریم، اما در دانش‌های جدید به دلیل ورود قبلی، این فاصله اندک است. در واقع اگر هوش مصنوعی با طراحی دقیق انجام و سند آن تدوین شود، می‌توان در این زمینه توفیقاتی به دست آورد. البته نخبگان دانشگاهی و جوان نیز باید سندی درباره الزامات تنظیم کنند تا به تصویب برسد.

اسماعیلی با تأکید بر تعامل و هم‌افزایی همه متخصصان و اندیشمندان حوزه هوش مصنوعی گفت: جدی نگرفتن حوزه هوش مصنوعی، تمام حیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما را دچار چالش خواهد کرد، اما می‌توانیم با ورود به موقع آن را به فرصت تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: ما از ایده‌ها و پیشنهاد‌های نخبگان در حوزه تنظیم‌گری هوش مصنوعی و ... استقبال و از پژوهش‌های جدید در این زمینه حمایت می‌کنیم تا بتوانیم با فراخوان همکاری جوانان خلاق و متخصصان این حوزه هسته مطالعاتی و عملیاتی قوی راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام
captcha