آغاز فرایند شکل‌گیری مساجد تخصصی قرآنی در تهران
کد خبر: 4150501
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
امین توکلی‌زاده خبر داد:

آغاز فرایند شکل‌گیری مساجد تخصصی قرآنی در تهران

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مساجد تخصصی حوزه قرآن در تهران راه‌اندازی و ایجاد می‌کنیم، گفت: براساس این طرح مسجد قرارگاه همه جریان‌های فعال فرهنگی و نهاد‌های دینی که در این حوزه مسئولیت دارند خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش «سفیران قرآنی آرمان» صبح امروز دوشنبه، پنجم تیرماه در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

امین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن عرض تسلیت شهادت امام باقر(ع) و ایام مسلمیه گفت: آن چیزی که در مدیریت شهری در این دوره تحت عنوان تحول نرم‌افزای شهر تعریف شده است، یکی از محور‌های اصلی طرح تحول شهر تهران است که از سوی شهردار محترم تهران ارائه شده است.

وی افزود: بخشی از این طرح قطعا در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید محقق شود که آن هم بر عهده ما گذاشته شده است. به همت برادران عزیزمان در شورای عالی قرآن و مرکز دینی شهرداری تهران ما نقش محلات را در این مدت تعریف کردیم. قطعا در ادبیات رایج این دوره مدیریت شهری بحث مسجدمحوری با بسامد بیشتری شنیده شده است، ولی آنجایی که باید مصادق و عینیت پیدا کند الان در حال رخ دادن است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: حمایت‌هایی که در این موضوع صورت گرفت و اتفاقاتی که در حوزه زیر ساخت رخ داد قابل توجه است، اما آن چیزی که در حوزه عملیات و میدان طراحی شده و تحت عنوان عملیات شهید آرمان در حال رخ دادن است، برگرفته از تمامی طرح‌هایی است که در ادوار گذشته برگزار شده است. عزیزان ما برای طراحی به اقتضای روز و روزآمد بودن و باز طراحی آن تاکید کردند.

توکلی‌زاده با اشاره به اینکه این طرح سعی می‌کند هرآنچه کارگروهی است که باعث تقویت ارتباط اجتماعی با بن مایه دینی است را در درون خودش جای دهد، گفت: یعنی اگر بحث فرهنگ اهل بیت‌(ع) است، بهترین کار گروهی هیئت شود و یا اگر کار جهادی است، گروه جهادی را باید در خودش داشته باشد و در مورد کار قرآنی هم همین‌گونه است یعنی بتواند کار‌های گروهی و کار‌هایی که می‌تواند پیوند اجتماعی بین تیم را برقرار می‌کند مد نظر داشته باشد؛ لذا ماتریسی بین کار محلات، مراکز دینی، شورای عالی قرآن و جشنواره آرمان شکل گرفت.

وی اظهار کرد: عزیزان ما میدان را فراهم می‌کنند و مربی‌ها فعال شده و جلسات قرآنی شکل می‌گیرد و در جشنواره آرمان به رقابت می‌پردازند و آنجا استعدادیابی شده و از استعداد‌ها حمایت می‌شود و نقش شتاب‌دهنده‌ای این جشنواره شکل می‌گیرد. همت بزرگی در این مدت انجام شد و مقرر شد تا مربیان خوبی در حوزه علمیه به ما کمک کنند و هماهنگی خوبی با امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی پدید آمد و با اوقاف و امور خیریه، سپاه و بسیج و... تعامل برقرار شد و همه این‌ها هم‌افزا شدند تا این طرح جلو برود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید مساجد تخصصی حوزه قرآن را در تهران راه‌اندازی و ایجاد کنیم، گفت: مساجد ما باید پیشران در حوزه قرآنی باشند و این بیان مقام معظم رهبری است که در سال‌های گذشته تاکید کردند و از همان موقع دوستان پای کار آمده‌اند و امروز باید به این نقطه برسیم که مساجد تخصصی در حوزه قرآن شکل بگیرد و به ضورت متمرکز شورای عالی قرآنی ما از آن‌ها حمایت کند و از لحاظ مالی و مربی پشتیبانی اتفاق بیفتد و ما در هر محله یک مسجد تخصصی داشته باشیم.

توکلی‌زاده حضور بانوان در این جمع و این حرکت را غنیمت شمرد و گفت: حضور شما طبق سابقه کار‌های محلی یک امتیاز است، مخاطب ما هم مخاطب جوان است و تمرکز ما بر روی مخاطبان جوان و حوزه نوجوانی است. این مقدمه‌ای برای یک کار بزرگتر است که به همت مدارس منتخبی که با مساجد هم‌افزا می‌شوند، در ابتدای مهر کارشان دنبال خواهد شد. این حرکت هم با پشتیبانی مساجدی به عنوان مساجد پیشران تقویت خواهد شد. باتوجه به اهمیت این موضوع که قرار است بار تحول قرآنی شهر را به دوش بکشد افراد باید با دقت انتخاب شوند، صلاحیت آن‌ها بررسی شود، امکان وقت‌گذاری داشته باشند و کار تخصصی قرآنی که یک کار بنیادی است را بتوانند جلو ببرند.

وی با اشاره به جشنواره قرآنی آرمان گفت: این جشنواره حوزه استعداد‌شناسی ما را تکمیل و یک بانک اطلاعاتی برای ما فراهم می‌کند و به ما می‌گوید چه کسانی می‌توانند در مساجد در حوزه قرآنی فعال‌تر شوند. بدون یک کار هم‌افزا این کار از آب و گل در نمی‌آید و این موارد تبدیل به جریان نمی‌شود. سعی ما این است که این‌ها را تبدیل به جریان کنیم. این یک کار قرارگاهی است که همه سازمان‌ها و نهاد‌های شهرداری را پای کار بیاوریم و بعد از آن سازمان‌ها و نهاد‌های موظف این حوزه را هم پای کار بیاوریم و در نهایت مهمترین چرخه و ضلع آن یعنی تشکل‌ها و سازمان‌های مردمی را پیدا کنیم که در ۳۵۲ محله و مسجدی که می‌خواهند پیشران این موضوع بشوند، دنبال کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: این موضوع مهمترین وظیفه شورای عالی قرآن شهرداری تهران است و این مقدمه کار ما است. بعد از آن تازه می‌فهمیم که باید از کجا شروع کنیم. براساس همین طرح مسجد قرارگاه همه جریان‌های فعال فرهنگی و نهاد‌های دینی که در این حوزه مسئولیت دارند می‌شود. البته این موضوع در گذشته بوده، ولی نسبت به آن غفلت کردیم و امروز دوباره به آن بازگشته‌ایم و با تقویت آن سرای محلات، فرهنگسرا‌ها و افراد را به مسجد متصل کنیم و کسانی را که برای خود یک هویت دینی و ملی قائل هستند به این جریان گره بزنیم.

یادآور می‌شود همایش «سفیران قرآنی آرمان» با هدف گردهمایی مسئولان خانه‌های قرآن و عترت و موسسات قرآنی مردمی محلات ۳۵۳گانه شهر تهران و آئین رونمایی از طرح تابستانی آرمان با حضور علیرضا نادعلی سخنگو و نائب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، حجت الاسلام علیرضا شیرنژاد، مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، مهدی سیفی، رئیس شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران و مسئولان خانه‌های قرآن و عترت و موسسات قرآنی مردمی محلات ۳۵۳گانه شهر تهران برگزار شد.

انتهای پیام
captcha