ارائه خدمات حقوقی رایگان به شهروندان
کد خبر: 4150767
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

ارائه خدمات حقوقی رایگان به شهروندان

تفاهم‌نامه مشترک ارائه خدمات حقوقی رایگان به شهروندان در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران امضا شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، تفاهم‌نامه مشترک معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضاییه به منظور ارائه خدمات حقوقی رایگان به شهروندان در  22 سرای محله شهر تهران با حضور محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مهدی اقراریان، عضو شورای اسلامی شهر تهران و حسن عبدلیان پور، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به امضا رسید.

محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این باره گفت: همرمان با هفته قوه قضاییه و در راستای ارائه خدمات آموزشی به گروه‌های مختلف جامعه و توانمندسازی شهروندان با آگاهی‌بخشی حقوقی و فرهنگ سازی و ارتقای دانش حقوقی آن‌ها، همچنین، رویکرد تعاملی با سازمان‌های فعال در حوزه حقوق شهروندی، امضای تفاهم نامه مشترک با مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضاییه به منظور ارائه خدمات حقوقی رایگان به شهروندان در سطح سراهای محله برای عموم شهروندان به مناسبت هفته قوه‌قضاییه در دستورکار قرار گرفت. 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع)، شهید بهشتی و ۷۲ نفر از یارانش افزود: این تفاهم‌نامه به نفع مردم خواهد بود و جزء وظایف ذاتی ماست که بتوانیم به مردم در موضوعات مختلف خدمت کنیم. 

توکلی‌زاده به بُعد تحول نرم‌افزاری شهر از برنامه‌های اصلی مدیریت شهری در این دوره اشاره کرد و افزود: چنین اقدامات مهمی بدون همکاری، هم‌افزایی، کار قرارگاهی و در کنار هم قرار گرفتن خادمان مردم در دستگاه‌های مختلف انجام نمی‌شود و موفقیت در چنین کارها می‌تواند ‌سرلوحه اقدامات آتی باشد. 

وی با بیان اینکه با امضای این تفاهم‌نامه کار در ۲۲ سرای محله آغاز می‌شود، عنوان کرد: ۳۵۲ سرای محله و خانه های زیر مجموعه این سراها رابطه وسیعی با مردم در سطح محلات برقرار کرده اند. یکی از خدماتی که در این سراها تقدیم مردم می شود حوزه آموزش شهروندی است با شعار رسیدن به شهروند متعالی خدمت رسانی می کند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امروز به دلایلی چون پیچیدگی‌های دنیای مدرن اگر دانش مردم بالا نرود، دچار مشکل می‌شوند و در پس آن آسیب خواهند دید افزود: یکی از مراکزی که می تواند به بالا بردن دانش شهروندان از آسیب دیدگی آنها جلوگیری کند، مرکز وکلا است و امیدواریم دایره همکاری‌ها و خدمت‌رسانی به مردم را به مرور گسترده‌تر کنیم تا کار به نفع مردم شهر به سرانجام برسد.  تعامل با دستگاه قضائی می‌تواند مشکلات جدی تهران در حوزه اجتماعی را مرتفع کند.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا در این نشست گفت: خدا را شاکریم که توفیقی دست داد تا در هفته قوه قضائیه، از طریق تعامل با مجموعه دستگاه قضائی، بتوانیم گامی در جهت ارائه خدمات بی منت به شهروندان تهرانی برداریم. 

اقراریان در ادامه با اشاره به سه مسئله مهم که مرکز وکلا می‌تواند در راستای آن‌ها در جهت ارتقا و آموزش شهروندان یاری‌رسان باشد افزود: مسئله اول مربوط به مباحث حقوقی است که یکی از رسالت‌های سه گانه است، نکته دوم، موضوع کارشناسی است که مردم را با چالش‌هایی مواجه کرده است که در این خصوص نیازمند راهنمایی هستند و مسئله سوم که متاسفانه یکی از مشکلات جدی شهر تهران در حوزه اجتماعی است، مربوط به حوزه خانواده‌ها است و مشاوره خانواده قوه قضائیه می‌تواند کمک و راهکاری باشد برای اینکه پرونده‌های طلاق را کاهش داده و شاهد شکل گیری صلح و سازش میان زوجین باشیم. 

حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ضمن تبریک هفته قوه قضاییه گفت: یکی از وظایفی که قانون‌گذار راجع به ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه بر عهده مرکز ما گذاشته است، حفظ و احیای حقوق عامه است. 

وی با بیان اینکه در شهری مانند تهران آمار طلاق تقریبا برابر با ازدواج است، تأکید کرد: یک عزم ملی، اقدام جدی و جهادی می خواهد تا در این راستا به‌ویژه در حوزه مشاوران خانواده رسیدگی شود. بر این اساس توافقنامه‌ای صورت گرفت تا در سراهای محله مشاوران حقوقی به مشکلات مردم رسیدگی کنند چراکه آگاهی مردم به قانون و نکات آن بسیار اندک است.

انتهای پیام
captcha