درخواست شورای امنیت برای توقف جنایات اسرائیل در کرانه باختری
کد خبر: 4150976
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

درخواست شورای امنیت برای توقف جنایات اسرائیل در کرانه باختری

شورای امنیت در بیانیه‌ای خواستار توقف اقدامات خشونت‌بار اسرائیل در کرانه باختری شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از العربی الجدید، شورای امنیت در بیانیه‌ای که به اتفاق آرا توسط ۱۵ عضو آن صادر شد، از کشتار غیرنظامیان در کرانه باختری ابراز تأسف کرد. در این بیانیه با ابراز تأسف از کشته شدن غیرنظامیان در کرانه باختری اشغالی، از همه طرف‌ها خواسته شده از  اقدامات یکجانبه که می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند خودداری کنند.

لانا نسیبه، سفیر امارات، که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه ژوئن برعهده دارد، گفت: اعضای شورای امنیت گام‌های جدیدی را برای بازگرداندن آرامش دائمی و اجازه دادن به کاهش تنش ترغیب می‌کنند و از همه طرف‌ها می‌خواهند که از اقدامات یکجانبه‌ای که می‌تواند به تنش دامن بزند، اجتناب کنند. وی افزود: اعضای شورا برای کاهش تنش و اجتناب از تشدید جدید خواستار خویشتنداری هستند.

این شورا همچنین بر وظایف و تعهدات مقامات اسرائیلی و فلسطینی در مبارزه و محکومیت تروریسم در همه اشکال آن، مطابق با قوانین بین‌المللی تأکید کرد. شورای امنیت در بیانیه خود تأکید کرد اینکه مسئولین اعمال خشونت‌آمیز به خاطر جنایات خود پاسخگو باشند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین تور وینسلند، فرستاده دبیرکل سازمان ملل در فرایند صلح خاورمیانه افزایش خشونت در سراسر اراضی اشغالی، شمال و مرکز کرانه باختری در سایه توسعه شهرک‌سازی‌ها را نگران‌کننده توصیف کرد و افزود: این امر در صورت عدم اتخاذ اقدامات قاطعانه، منجر به بروز تلفات بیشتر و خطر تشدید تنش می‌شود.

وینسلند در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع اراضی اشغالی فلسطین، با ابراز نگرانی از وخامت روابط بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت: تشدید خشونت‌های مربوط به شهرک‌سازی‌ها و تحولات مربوط به آن، بسیار نگران‌کننده است. وی در عین حال از تماس مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی‌ها به مناسبت عید قربان استقبال کرد.

وی درباره تعامل مسئولان اسرائیلی با خشونت شهرک‌نشینان گفت: برخی از این مسئولان ابراز نگرانی کرده و برخی نیز اظهارات بسیار نگران‌کننده بر زبان آوردند.

این مقام سازمان ملل با اشاره به ساخت بیش از 5 هزار واحد مسکونی در کرانه باختری که چند روز پیش اعلام شد، گفت: اسرائیل در شهرک‌سازی‌های خود به بندهای قطعنامه 2332 شورای امنیت پایبند نیست، ما نسبت به توسعه مستمر این شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی نگرانیم، این امر موجب تغذیه خشونت و مانعی در مسیر رسیدن فلسطینی‌ها به اراضی‌شان و تهدیدی برای امکان برپایی کشور فلسطینی در آینده می‌شود.

وینسلند تأکید کرد: شهرک‌سازی‌ها نقض آشکار قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل به شمار می‌رود و اسرائیل باید عملیات شهرک‌سازی و ویران کردن منازل فلسطینی‌ها را متوقف کند.

انتهای پیام
captcha