کد خبر: 4151035
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
مسلمی‌نائینی تأکید کرد:

بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در اجرای دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی در پنجاهمین گردهمایی معاونان آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی بر بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در طراحی و اجرای دوره‌های مختلف آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار تأکید کرد و گفت: تکریم و گفت‌وگو با سرمایه انسانی به‌عنوان موتور حرکت جهادی از رویکرد‌های اصلی جهاددانشگاهی است.

بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در اجرای دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، صبح چهارشنبه ۷ تیر در پنجاهمین گردهمایی معاونان آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در اصفهان با اشاره به تعابیر و بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد جهاددانشگاهی، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور به مجموعه ساختار‌هایی نیاز داشت تا آرمان‌ها و اهداف موردنظر ملت بزرگ ایران را پیگیری کند و محقق کند.

وی افزود: یکی از این اهداف، توسعه و پیشرفت سریع و مسئله‌محور علم و فناوری داخلی و تقویت خودکفایی در تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان با پیوست فرهنگ اسلامی ایرانی و در بستر مدیریت جهادی مولود انقلاب بود. 

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این هدف متعالی در بطن خود، نیرو‌های عظیم جوان و تحصیلکرده دانشگاهی متکی به سلاح ایمان و باور توانایی ملی را پروراند، افزود: جهاددانشگاهی از تأثیرگذارترین مراکزی است که پا در این عرصه گذاشت. 

 وی با اشاره به اینکه گمان اولیه درباره کارکرد‌های این نهاد انقلابی و ضرورت تشکیل آن با کارنامه درخشان‌اش در دوران دفاع مقدس و پس از آن تقویت شد، تصریح کرد: تا به امروز باوجود تأسیس و توسعه مجموعه‌های فعال دولتی در زمینه فناوری‌های حیاتی و کاربردی، ویژگی‌های ممتاز جهاددانشگاهی در موضوع رصد و تشخیص نیازمندی‌های کشور و طرح‌ریزی و اجرای طرح‌ها به مدد قدرت مدیریت جهادی موجب شده مسئولان عالی‌رتبه نظام، متخصصان و عموم ملت شریف ایران، امیدوارانه به رهاورد‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های فرهنگ، تحقیقات و فناوری، آموزش و کارآفرینی اعتماد داشته باشند.

مسلمی‌نائینی به تدوین برنامه تحول جهاددانشگاهی اشاره و تأکید کرد: بدیهی است باگذشت زمان و برحسب تغییرات محیطی و داخلی، مأموریت سازمان‌ها دچار تغییر و تحول می‌شود و اگر سازمان‌ها خود را با این تحولات و الزامات محیطی منطبق نکنند، از تأثیرگذاری آن‌ها کاسته شده و جایگاه خود را از دست خواهند داد. 

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی اگر به‌عنوان یکی از ستون‌های نظام علمی، فناوری، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور بخواهد در گام دوم انقلاب اسلامی و براساس رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب که در طول دهه‌های گذشته داشته‌اند، موفق عمل کند، بایستی با تغییر شرایط و الزامات علمی و فناوری در دنیا و کشور همراه شده و تلاش کند با بهره‌گیری از یک برنامه تحول مناسب و یکپارچه نقش و جایگاه خویش را مورد بازبینی قرار دهد.

رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر کاربرد هوش مصنوعی در برنامه‌های آموزشی جهاددانشگاهی، گفت: یکی از روش‌های مهم کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، از مهدکودک تا دانشگاه، در به‌کارگیری سطوح پیشرفته‌ای از یادگیری، شخصی‌سازی‌شده است. برخی از آن‌ها در حال حاضر با رشد تعداد برنامه‌ها، بازی‌ها و نرم‌افزار‌های یادگیری انطباقی عملی شده‌اند. این سیستم‌ها به نیاز‌های دانش‌آموز پاسخ می‌دهند، بر موضوعاتی خاص تأکید می‌کنند، مباحثی که یادگیرنده بر آن‌ها تسلط پیدا نکرده است را تکرار می‌کنند و به یادگیرنده کمک می‌کنند با سرعت خودش جلو برود.

وی همچنین بر بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در طراحی و اجرای دوره‌های مختلف آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار تأکید کرد و گفت: توجه به مسائل و نیاز‌های تخصصی حال و آینده در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی در طراحی و ایجاد رشته‌ها و دوره‌های آموزشی مقطع‌دار(به ویژه در سطوح تحصیلات تکمیلی) و کوتاه‌مدت، همکاری آموزشی - پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر داخل و خارج برای تبادل استاد و دانشجو، ترویج الگو‌های موفق و شاخص فردی، گروهی و عملکردی جهادی در محیط‌های آموزشی، تفکیک دفاتر تخصصی حوزه علوم انسانی و هنر به دلیل تمرکز بیشتر بر موضوعات هنری و استفاده از این ظرفیت مهم باید از رویکرد‌های جهاددانشگاهی باشد.

مسلمی‌نائینی در ادامه ساماندهی مرکزی آموزشی جهاددانشگاهی، بهره‌گیری نظام‌مند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه‌های تخصصی فعالیت جهاددانشگاهی(فرهنگی، تجاری‌سازی و پژوهش و فناوری) در تقویت و توسعه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، توسعه همکاری مؤثر با دستگاه‌ها و مراکز آموزشی، فرهنگی در سطوح استانی و ملی، متناسب‌سازی ساختار‌های واحد‌های جهاد با اهداف و برنامه‌های توسعه بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای، ارتقای کیفی برنامه‌های آموزشی مهارتی و تخصصی در تمامی ابعاد (اهداف، محتوا، برنامه درسی، نحوه‌ی اجرا و ...) را از دیگر رویکرد‌های مورد تأکید در جهاددانشگاهی برشمرد.

وی با اشاره به معرفت‌افزایی و ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌های مدیران، مدرسان و اعضای هیئت علمی با تاکید بر پرورش انسان‌های متقی، خودباور، خلاق و کارآفرین، افزود: ارتقای توانمندی کارآفرینانه دانش‌آموختگان دانشگاهی، حمایت از توسعه کمی و کیفی برنامه‌های آموزش مهارتی در مناطق کمتر برخوردار و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه آموزش‌های جهاد از رویکرد‌های دیگر جهاددانشگاهی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

رئیس جهاددانشگاهی خواستار ارتباط بیشتر مسئولان جهاددانشگاهی با بدنه این نهاد شد و گفت: تکریم و گفت‌وگو با سرمایه انسانی به‌عنوان موتور حرکت جهاد است.

یادآور می‌شود، در مراسم افتتاحیه پنجاهمین گردهمایی سراسری معاونان آموزش و کارآفرینی واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی که به میزبانی واحد اصفهان در حال برگزاری است، مسئولان استان اصفهان و نماینده قرارگاه مهارت آموزشی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح سخنرانی خواهند کرد.

از دیگر برنامه‌های روز نخست این گردهمایی دو روزه می‌توان به ارائه برنامه‌های آینده اداره کل اشتغال و کارآفرینی، تجربیات واحد کرمان (پروژه ایمیدرو)، برنامه‌های آینده دبیرخانه امور اعضای هیئت علمی و کمیسیون‌های دائمی، تجربیات مرکز اطلاعات علمی در حوزه تولید محتوا، برنامه‌های آینده اداره کل راهبری و نظارت راهبردی، تجربیات واحد صنعتی اصفهان در حوزه امور مدرسان، آموزش‌های پزشکی، گزارش پروژه Eight اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha