طالبان فعالیت سازمان‌های سوئدی در افغانستان را ممنوع اعلام کرد
کد خبر: 4154266
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

طالبان فعالیت سازمان‌های سوئدی در افغانستان را ممنوع اعلام کرد

سخنگوی طالبان اعلام کرد امارت اسلامی افغانستان، دستور توقف فعالیت‌های سوئد در افغانستان را صادر کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از اهانت به قرآن و توهین به اعتقادات مسلمانان، امارت اسلامی افغانستان دستور توقف تمامی فعالیت‌های سوئد در افغانستان را صادر می‌کند.

طالبان مشخص نکرده است که فعالیت‌های چه نهادها یا سازمان‌های سوئدی با این دستور ممنوع می‌شود اما برخی منابع اعلام کردند احتمالاً فعالیت سازمان‌های غیردولتی سوئدی در افغانستان از جمله کمیته سوئد برای افغانستان که هزاران نیروی کمکی در امور سلامت، تحصیل و توسعه شهری دارد متوقف می‌شود. این سازمان سوئدی هنوز واکنشی به این دستور طالبان نشان نداده است.

گفتنی است، یک فرد عراقی‌تبار به نام سلوان مومیکا در روز عید قربان در استکهلم، پایتخت سوئد در مقابل مسجد جامع این شهر با حفاظت پلیس، کتاب مقدس قرآن کریم را به آتش کشید. این فرد تحت حفاظت گسترده پلیس به مقابل مسجد جامع استکهلم واقع در مدبورگارپلاتسن آمد و علی‌رغم اعتراض مسلمانان، قرآن کریم را به زمین انداخت و با توهین به دین اسلام آن را آتش زد.

این اقدام شنیع با محکومیت‌های گسترده کشورهای عربی و اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی روبه‌رو شد. عراق خواستار تحویل مومیکا برای محاکمه شده است.

همچنین در پی آتش زدن یک نسخه از قرآن در سوئد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است امروز پیش‌نویس قطعنامه‌‏ای را درباره نفرت‌‏پراکنی مذهبی  مورد بحث و بررسی قرار دهد.

در پیش‌نویس این قطعنامه که پاکستان به نمایندگی از ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی ارائه کرده است، سوزاندن یک نسخه از قرآن در ماه گذشته در استکهلم «خصمانه، بی‌‏احترامی و اقدامی کاملاً تحریک‏‌آمیز» توصیف شده است که باعث نفرت‌‏پراکنی و نقض حقوق بشر می‌‏شود.

انتهای پیام
captcha