به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبری، معاون ارتباطات و بینالملل جامعةالمصطفی العالمیه امروز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در دومین روز از اجلاس سه روزه مدیران و نمایندگیهای جامعةالمصطفی در داخل و خارج از کشور با بیان اینکه نقشآفرینی در فضای شتابنده تغییرات محیطی جهان نیازمند حرکت در لبه فنّاوریهای آموزشی است، اظهار کرد: گزارشهای مدیران دانشگاه مجازی نشاندهنده حرکت رو به رشد خانواده بزرگ جامعةالمصطفی را دربردارد، چرا که هر گوشهای از خانواده بزرگ المصطفی به نتایج ارزشمندی دست یابد، دیگر مجموعهها نیز از نتایج آن بهرهمند خواهند شد.
وی بر اهمیت فضای مجازی در بازتعریف حضور در عرصه بینالملل تأکید کرد و افزود: در همین راستا تاکنون موجهای مختلفی را در برابر پدیده نوظهور فضای مجازی پشت سر گذاشتهایم، لذا بیتفاوتی نشأت گرفته از حیرت و سردرگمی ازجمله نخستین مواجههها با فضای مجازی میباشد.
معاون بینالملل جامعةالمصطفی به دیجیتال کردن دستنوشتهها و کتب چاپی بهعنوان موج دیگری از رویارویی با فضای مجازی و پیشتازی حوزههای علمیه در این امر اشاره کرد و ادامه داد: حوزههای علمیه در موج دوم رویارویی با فنّاوریهای نوین، مواجههای حکیمانه و اخلاقی با پدیده فضای مجازی داشتند.
حجتالاسلام قنبری، ایجاد و شکلگیری سایتهای مبتنی بر فضای ابری و ارائه محتواها و محصولات علمی و معرفتی از بستر فضای سایبر و اینترنت را از دیگر امواج مواجهه با فضای مجازی توصیف کرد و گفت: ایجاد فضای تعاملی میان مخاطبان و ادمین از دیگر رویههای شکلگیری فضای جدید سایبری در عرصه بینالملل است. در ادامه فضای مجازی به صورت کاربرمحور اداره شد و کاربران نقش پویایی را در اداره فضاها و ایجاد شبکهها و گروههای اجتماعی بر عهده گرفتند.
وی بیان کرد: شکلگیری واقعیتهای مجازی و واقعیت افزوده در سالهای اخیر، عرصه جدیدی را پیش روی زیستبوم مجازی ایجاد و امروز انسانهای پرشماری ساعتها، عمر خود را در این فضا تعریف کردهاند، لذا جهتدهی به ارتباطات ذهنی نسلها ازجمله آثار شکلگیری فضای واقعیت است.
استاد جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: بحث AR از دیگر موضوعاتی است که بشر امروزی علاوه بر زیست مجازی، امورات خود را به هوش مصنوعی تنفیذ کرده و این ماشین مقوله تفکر، محاسبه و تحلیل را بر عهده گرفته است.
وی با بیان اینکه جوانان امروزی ساعتها عمر خود را به چت و گفتوگو به ماشین و هوش مصنوعی اختصاص میدهند، اظهار کرد: گسترش فنّاوریهای نوین ارتباط جمعی که برای دورسازی انسان از واقعیتهای زندگی ایجاد شده، کار را برای تبیین و نهادینهسازی فرهنگ دینی سخت کرده است. البته، این موضوع نباید ما را نسبت به رسالت و وظایفی که بر عهده داریم غافل کند.
معاون جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه المصطفی در بهرهگیری از ظرفیتهای نوین باید در لبه فنّاوریهای آموزشی حرکت کند، افزود: ما امروز در یک فضای شتابنده تغییرات محیطی قرار گرفتهایم که مکث در آن آسیبهای زیادی را به دنبال خواهد داشت؛ باید با نگاه به افقهای لبه فنّاوری، مسیر مدیریت این ابزارها و تکنولوژیها را برای ارتقاء دانش معرفتی جهان در پیش بگیریم.
انتهای پیام