 سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور در گفتوگو با ایکنا، در رابطه شاخصههای جهاددانشگاهی و نقش آن در زیستبوم علمی و فرهنگی کشور اظهار کرد: جهاددانشگاهی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، نقطه ترکیب و نه تفکیک علم و عمل و جهاد است. به عبارت دقیقتر اینکه جهاددانشگاهی انقلابیگری خود را در بستری از علمگرایی جهانیاندیشی، مردمباوری و تخصصگرایی نشان داده و نشاندهنده آن است که این مسئله هسته یا سلول بنیادی جهاد در دهه 60 بوده است.
سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور در گفتوگو با ایکنا، در رابطه شاخصههای جهاددانشگاهی و نقش آن در زیستبوم علمی و فرهنگی کشور اظهار کرد: جهاددانشگاهی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، نقطه ترکیب و نه تفکیک علم و عمل و جهاد است. به عبارت دقیقتر اینکه جهاددانشگاهی انقلابیگری خود را در بستری از علمگرایی جهانیاندیشی، مردمباوری و تخصصگرایی نشان داده و نشاندهنده آن است که این مسئله هسته یا سلول بنیادی جهاد در دهه 60 بوده است.
وی افزود: جهاددانشگاهی خیلی بر روی سلولهای بنیادی کار کرده است اما شاید از این مسئله غافل بودهایم که سلول بنیادی جهاد چه بوده و چرا امروز در دانشگاهها برای مثال میل به مهاجرت وجود دارد اما میل به حل مسائل و موفقیت در حل مسائل کمتر شده است.
امامی بیان کرد: به نظر میرسد در آینده علمی و دانشگاهی کشور اگر قرار باشد تا حل مسائل ایران به دست دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی باشد، گریزی از این نداریم که سلول بنیادی جهاد را باز کرده و در قالب فرهنگسازی و الگوسازی تکثیر کنیم. البته این منافی نهادهای دانشجویی دیگر مانند بسیج دانشجویی و ... نیست. همچنین، شاید حتی به دلیل برخی از کمکاریها و غفلتها در فرهنگسازی بوده که همان سلول بنیادی در صورت و شمای دیگری ظهور پیدا کرده است.
امامی تصریح کرد: چه بهتر است که ما بتوانیم از سرمایه اجتماعی جهاددانشگاهی نهایت بهرهبرداری را برای احیای ترکیب بین تخصص و عمل جهادی در فعالیتهای دانشگاهی داشته باشیم. عمل جهادی یعنی اینکه با اینکه میدانیم رفاه کمتر و سختی بیشتری داشته و موانع زیادی در پیش است، اما صبر کرده و موانع را کنار میزنیم. لذا لذتی که در عمل جهادی است، حتما در عمل رفاهجویانه نیست و این بزرگترین پیام جهاد برای ساختن ایران است.
انتهای پیام