«تکالیف قرآنی وزارتخانه‌ها» برای طرح و تصویب در دولت آماده شد
کد خبر: 4159233
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
محمدمهدی اسماعیلی خبر داد:

«تکالیف قرآنی وزارتخانه‌ها» برای طرح و تصویب در دولت آماده شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با اشاره به تدوین برخی تکالیف قرآنی برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها گفت: این تکالیف که شامل برش قرآنی وزارتخانه‌ها هست بعد از رفت و برگشت بسیار آماده طرح و تصویب در دولت است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار ایکنا، شصت و چهارمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در بخشی از این جلسه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه در بحث بررسی دستورها از زمان عقب هستیم، گفت:‌ تا اطلاع ثانوی و تا زمانی که تعداد دستورهای در صف بررسی صفر شود روزهای سه‌شنبه ابتدای هر ماه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که جلسات کمیسیون به صورت منظم برگزار شود. ضمن اینکه آیین‌نامه‌ای برای اداره جلسه نیز نوشته شود تا اظهار نظر در مورد مباحث محدود باشد. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از صفات دولت، قرآنی بودن آن است، افزود: این موضوع باید جا بیفتد و تلاش خواهم کرد تا بعد از هر جلسه کمیسیون، گزارشی از آن جلسه با هم به عنوان اخبار فعالیت‌های قرآنی و هم درخواست‌های جامعه قرآنی از دولت، به هیئت وزیران ببرم، این مباحث باید در ارکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی جمهوری اسلامی اشراب پیدا کند.

اسماعیلی در ادامه به بند «ه» تبصره 9 قانون بودجه اشاره و اظهار کرد: در صدر این قانون فعالیت‌هایی قرآنی قرار گرفته است و لذا به معاون پارلمانی و امور استان‌های وزارتخانه ابلاغ شد تا کارگروهی برای این موضوع تشکیل دهد و معاون قرآن و عترت وزارتخانه هم به عنوان مسئول این کارگروه معرفی شود. 

وی با اشاره به اینکه قرار نیست با این بودجه کارهای دستگاهی و سازمانی انجام دهیم، گفت: قرار است این بودجه برای کارهای بزرگ و درازمدت با تأثیرات بلند هزینه شود و از طریق آن تحولی در مسیر فعالیت‌های قرآنی در کشور ایجاد شود. مباشران اصلی این موضوع هم جریان‌های مردمی هستند. بنای ما در وزارت ارشاد و سایر دستگا‌ه‌ها بر این است که وظیفه نظارت و تسهیلگری را انجام دهیم مگر جایی کاری روی زمین مانده باشد که در آن زمینه هم اگرچه ابتدا جلو می‌رویم اما کار را که انجام دادیم باز هم آن را به دست جریان‌های مردمی می‌سپاریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تأکید ما روی موسسات مردمی است، گفت: درخواست می‌کنم دوستان این چتر را کامل کنند و لازم است برای این کار هماهنگی‌ با مجموعه ستادی بالا برود. من از وضعیت فعلی رضایت کامل ندارم، ان‌شاالله مجموعه دستگاه‌های ستادی اعم از خود وزارتخانه، معاونت قرآن و عترت، اتحادیه و ... با هم ارتباط قوی‌تر برقرار کنند. 

اسماعیلی در ادامه به بحث محوریت قرآن شدن مساجد، اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این کار مطالبه مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: بسیاری از فعالیت‌های مهم قبل از انقلاب اسلامی با چنین جهت‌گیری‌هایی در کشور جریان داشته است که یکی از آنها تجربه موفق حضرت آقا در مشهد مقدس بود. ما می‌خواهیم تجربیات موفقیتی که داشته‌ایم را با مسئله قرآنی شدن مساجد، احیا کنیم.

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در ادامه به جلسه هفته گذشته شورای سیاستگذاری ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و گفت: پیشنهاد من این است که برای محوریت قرار دادن مساجد برای فعالیت‌های قرآنی، یک کارگروهی تشکیل شود و اعضای آن ستاد هم حضور داشته باشند. در این کارگروه باید هماهنگی حرف اول را بزند؛ ما قصد نداریم اتفاقی رخ دهد که شبیه آن را قبلا انجام داده باشیم و یا هم‌عرض فعالیت‌های دیگر باشد.

وی با اشاره به تصویب راه‌اندازی مسابقات قرآن و اذان در شورای سیاستگذاری ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، گفت: ما باید رویدادهای جدید خلق کنیم، هر چقدر رویدادهای مهم و فرهنگی ما در این حوزه جدید و به روز باشد برکات بیشتری خواهد داشت. درخواست ما این است که این کار با اولویت اتفاق بیفتد. 

وزیر ارشاد بر استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش برای اجرای فعالیت‌ها اشاره و اظهار کرد: آموزش و پرورش با 16 میلیون دانش آموز ظرفیت بسیار خوبی است، آموزش و پرورش اقیانوسی از نیروی انسانی است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه در حوزه قرآن نیاز به کار محتوایی داریم، بیان کرد: برای ایام مناسبتی این محتواها در قالب پویش‌های چند میلیونی به اجرا در بیاید، باید از این جلسات محدود به مجالس بزرگ برسیم. این کاری که سازمان اوقاف انجام داده و از سه قاری مصری دعوت به عمل آورده می‌تواند منجر به برگزاری جلسات چند هزار نفری شود.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه قرآن در سال آینده اشاره و اظهار کرد: بنا داریم نمایشگاه بین‌المللی قرآن را سال آینده در همه تعطیلات نوروز پرشکوه و پررونق برگزار کنیم. 

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی یک نعمت فراگیر است اما ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم باید به این فعالیت‌ها دامن بزنیم چرا که مباحث قرآنی در جامعه اتحاد و در جهان اسلام انسجام ایجاد می‌کند. شما از هر منظر نگاه کنید پیش برنده است.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بیان کرد:‌ هنر ما باید با فعالیت‌های قرآنی تلفیق شود، شما به همین هنر خوشنویسی نگاه کنید، چقدر مورد استقبال دنیای اسلام قرار گرفته است. وزیر فرهنگ قطر زمانی که به ایران آمده بود دو تابلو خوشنویسی به من هدیه داد که اثر هنرمندان خودمان بود، این قدرت هنر قرآنی را می‌رساند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه به طور محکم پیگیر برگزاری فیلم کوتاه قرآنی هستیم، گفت: قرآن در همه رویدادهای فرهنگی و هنری وزارت ارشاد جریان دارد و این موضوع باید پای ثابت باشد، این پای ثابت بودن هم در حاشیه رویدادها نیست بلکه در متن است. 

وی در پایان اظهار کرد: باید مسئله قرآن را به مسئله‌محوری و اصلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور تبدیل کنیم. در حال حاضر یک موضوعی را در شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن اعلام کرده‌ایم که بر اساس آن همه دستگاه‌های دولتی تکلیف قرآنی خواهند داشت. این تکالیف که شامل برش قرآنی وزارتخانه‌ها هست بعد از رفت و برگشت بسیار آماده طرح و تصویب در دولت است. 

انتهای پیام
captcha