اولین واحد تولید کربن فعال از قیرطبیعی کشور توسط جهاددانشگاهی در کرمانشاه افتتاح شد
کد خبر: 4159950
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/2

اولین واحد تولید کربن فعال از قیرطبیعی کشور توسط جهاددانشگاهی در کرمانشاه افتتاح شد

در آستانه چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، اولین واحد تولید کربن فعال از قیرطبیعی کشور با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از مسئولین استان کرمانشاه افتتاح شد.

اولین واحد تولید کربن فعال از قیرطبیعی کشور توسط جهاددانشگاهی در کرمانشاه افتتاح شد
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه، اولین واحد تولید کربن فعال از قیرطبیعی کشور با حضور دکتر حسن مسلمی‌نائینی رییس جهاد دانشگاهی و جمعی از مسئولین استان کرمانشاه امروز چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه افتتاح شد.
 
ایران دارای سومین ذخایر قیرطبیعی در جهان است که تماما در غرب و جنوب غرب کشور متمرکز شده‌اند؛ در دنیا ۱۶۰ عنوان کاربرد برای این معادن تعریف شده است در صورتی که در ایران متاسفانه بدون هیچ گونه فرآوری به صورت خام و با قیمت پایین به خارج از کشور صادر می‌شوند؛ بنابراین با هدف جلوگیری از خام فروشی این معادن و ایجاد ارزش افزوده برای آن‌ها این پروژه تعریف شده است.
 
دکتر علی دارایی مجری این پروژه ملی و عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه، در آیین افتتاحیه این واحدصنعتی، از کربن فعال به عنوان یک محصول استراتژیک یاد کرد و افزود: این محصول در صنایع مختلف نظامی، دفاعی، هسته‌ای، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع غذایی کاربرد دارد.
 
وی افزود: نیاز سالانه کشور به این محصول ۱۴ هزار تن است که متاسفانه عمده آن از طریق واردات تامین شده و تنها دو هزار تن آن در کشور تولید می‌شود.
 
دارایی گفت: در همین راستا طرح تولید کربن فعال از قیرطبیعی را از ۱۵ سال پیش آغاز کردیم و توانستیم طی سه فاز آن را اجرایی و تجاری سازی کنیم.
 
وی افزود: فاز اول این پروژه سال ۱۳۸۹ و با کارفرمایی وزارت صمت اجرایی آغاز شد و در این مرحله توانستیم نمونه اولیه را تولید کنیم که در نهایت منجر به ثبت اختراع و تاییدیه بنیاد ملی نخبگان شد.
 
دارایی گفت: سال ۱۳۹۵ فاز دوم اجرای این پروژه کلیدزده شد و توانستیم در این مرحله به دانش فنی تولید کربن فعال از قیرطبیعی دست پیدا کرده و واحد پایلوت تولیدی آن را با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن کربن فعال در سال راه اندازی کنیم.
 
وی افزود: این فاز از پروژه در قالب طرح ملی و با مشارکت جهاددانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی و در نهایت به کسب اولین فناوری در حوزه قیرطبیعی کشور منجر شد.
 
دارایی گفت: در این فاز از پروژه توانستیم برای اولین بار در کشور کربن فعال با پایه معدنی و کربن فعال کروی و ساچمه‌ای را تولید کنیم.
 
به گفته این مسئول طرح تولید کربن فعال از قیرطبیعی، سال ۱۳۹۷ در قالب ۱۰ طرح فناورانه برتر جهاددانشگاهی رونمایی شد.
 
دارایی از اجرای فازسوم تجاری سازی تولید کربن فعال از قیرطبیعی در سال ۱۳۹۸ خبر داد و افزود: این فاز از پروژه با کارفرمایی مجلس اجرایی شد و توانستیم در این مرحله تکمیل دانش فنی تولید کربن فعال از قیرطبیعی را انجام داده و ظرفیت تولید این محصول را هم به سالانه ۲۰۰ تن برسانیم.
 
وی افزود: خوشبختانه امروز شاهد افتتاح این واحد هستیم و امیدواریم تولیدات این واحد بتواند تامین کننده بخشی از نیاز کشور در حوزه کربن فعال باشد.
انتهای پیام
captcha