کد خبر: 4161154
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
رضامراد صحرایی:

مسیر ایران مقتدر از آموزش و پرورش می‌گذرد

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر ما یک ایران عزیز، قوی، بزرگ و مقتدر نیاز داریم، مسیر آن فقط آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست رسانه‌ای رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار امروز دوشنبه ۱۷ مرداد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت روز خبرنگار در این نشست بیان کرد: کار خبرنگار روشنگری است و اگر این کار با نیت اصلاح و بهبود انجام شود، اجر و قیمت ندارد. دوست دارم در روز ۱۷ مرداد جلسه‌ای گذاشته شود و بگویم که اگر خبرنگاران نبودند ما چه آسیب‌هایی می‌دیدیم زیرا یک بعد از سلامت اجتماعی ناشی از حضور خبرنگاران است. 

وی ادامه داد: رسالت دانایی‌بخشی و آگاهی‌رسانی رسالت بزرگی است. همه ما در عشق به وطن و اعتلای کشور مشترک هستیم و به همین وجه اشتراک دور هم جمع می‌شویم. اگر ما یک ایران عزیز، قوی، بزرگ و مقتدر نیاز داریم، مسیر آن فقط آموزش و پرورش است. همه کشورهای بزرگ از آموزش و پرورش شروع می‌کنند و اگر آموزش و پرورش را درست کنیم، بقیه جاها نیز درست خواهد. 

صحرایی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم سیمای آینده ایران را ببینیم باید سری به مدارس بزنیم تا در آنجا سیمای ۱۵ سال آینده کشور را مشاهده کنیم. همه باید کمک کنیم تا آموزش و پرورش مسئله اول کشور تبدیل شوند. هرچیزی که به مسئله تبدیل شود، انرژی‌ها بر روی آن متمرکز می‌‌شود. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: من می‌خواهم آموزش و پرورش را اصلاح کنم و معلم نقطه عزیمت به سمت اصلاح است. بهترین محتوای درسی را اگر داشته باشیم اما معلم خوب نداشته باشیم، موفق نخواهیم شد اما اگر بهترین معلم را داشته باشیم حتی بدون محتوا هم موفق خواهیم بود. 

وی اظهار کرد: من در دهه ۷۰ معلم شدم اما در این دهه شأن و منزلت معلمان خیلی بیشتر از امروز بود. معلم خوب کسی است که دانش‌آموز را متناسب با آینده او آموزش دهد. کرونا نشان داد که درست است که به صورت غیرحضوری می‌توان دانش را انتقال داد اما معرفت را نمی‌توان منتقل کرد. 

صحرایی تأکید کرد: باید کمک کنیم معلم به عنوان مفهوم، پدیده و عنصر بنیادین شناخته شود که جایگاه ویژه‌ای دارد. هر پیمایشی در دو دهه پیش انجام می‌شد، معلمان محبوبیت بالایی داشتند اما امروز مرجع معرفتی جامعه تغییر پیدا کرده و افرادی مرجع شدند که فاقد دانش و معرفت هستند. اگر به کودکان مرجع و الگوی خوب ندهیم، او مرجع نامناسبی پیدا می‌کند که بعد از آن هرکاری کنیم، نمی‌توانیم او را از این مرجع نامناسب جدا کنیم. 

وی با بیان اینکه نباید گذاشت نقش معلم تغییر کند، گفت: مسائل تعلیم و تربیت از مهم‌ترین موضوعات است و هرکاری می‌کنیم باید معلم و مدرسه بزرگ و عزیز داشته شوند و نباید نقش و تأثیر او را فروکاست.

وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار کرد: کانون پرورش فکری باید در موضوع کودک و نوجوان مرجع بلامنازع باشد و برای رسیدن به این مرجعیت اقتضائاتی نیاز است که باید آن را فراهم کرد. همچنین کانون پرورش فکری کودکان باید جریان‌ساز باشد. 

انتهای پیام
captcha