به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «مشق عشق زنان در مسیر اربعین» ظهر امروز 21 مرداد با حضور مینا بیابانی، مسئول بسیج جامعه زنان کشور و زینب اختری، مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور برگزار شد.
بیابانی در این نشست با تأکید بر اهمیت اربعین در حوزه تمدنسازی گفت: اربعین امروز در مسیر تمدنسازی قرار گرفته است و به عنوان برگ برندهای در حوزه سبک زندگی اسلامی در دست ماست و با توجه به آن میتوانیم به تمدن نوین اسلامی دست یابیم.
وی افزود: ما در سالهای گذشته شاهد بودهایم که دشمن در یک هدایت و امپراطوری رسانهای سعی کرده است، این واقعه عظیم فرهنگی را به محاق ببرد و اجازه ندهد اخبار این حادثه در اختیار مخاطبان قرار گیرد، اما به لطف خداوند و با عنایت سیدالشهدا(ع)، ایام اربعین، مرکز و محل رجوع همه اتفاقات فرهنگی میشود. موضوع اربعین در سال جاری نسبت به سالهای گذشته اهمیت بیشتری دارد و پیرامون اربعین باید موضوعات سال گذشته را نیز پوشش دهیم.
سه مسئله مهم در عملیات رسانهای اربعین
مرتضی کارآموزیان، مسئول سازمان بسیج رسانه در ادامه این نشست با بیان اینکه در سال گذشته فتنه بزرگی را پشت سر گذاشتیم، گفت: به جرئت میتوان گفت، جنگ جهانی رسانهای را پشت سر گذاشتیم و در این فتنه بسیاری از کسانی را که میشناختیم و یا نمیشناختیم، ورود پیدا کردند و انواع کمکهای مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی، قوانین، تنظیمات و ... را شاهد بودیم. سخنی را میشل فوکو دارد و گفته است انقلاب اسلامی روح تازهای را به جهان تزریق کرد و من میخواهم بگویم، اربعین در 10 سال گذشته روح تازهای را بین ادیان دنیا تزریق کرد و توانست نشان دهد که دین چگونه میتواند همه مردم را دور هم جمع کند. هیچکدام نمیتوانیم ادعا کنیم، که کار ما بوده است و یا هیچ نهاد حاکمیتی نمیتواند چنین ادعایی کند.
وی با بیان اینکه این ظرفیت برای اسلام و تشیع به وجود آمد، افزود: ما همواره اربعین را از ابعاد درونی و بیرونی مورد سنجش و ارزیابی قرار دادهایم و در ابعاد رسانهای نیز باید همین کار را انجام دهیم. ابعاد درونی اربعین، شامل ارتباطات میان فردی، ارتباطات سازماندهی و ... که رخ میدهد و زیست اربعینی را تجربه میکنند و ابعاد بیرونی هم شامل ارتباطات رسمی و غیررسمی است که ارتباطات رسمی به آنهایی برمیگردد که در رسانههای رسمی به این موضوع ورود میکنند؛ اما ارتباطات غیررسمی اهمیت ویژهای دارد.
کارآموزیان ادامه داد: اربعین امسال با سالهای گذشته چند تفاوت دارد و آن این است که برای اولین بار است که پس از سه سال، کرونا نداریم و حضور مردم بسیار چشمگیر خواهد بود. دومین موضوع این است که رسانههایی که در چند سال گذشته توانسته بودند همدیگر را در اربعین پیدا کنند، به کار گروهی رسانهای رسیدهاند و دنبال خلق رویداد مهمی هستند. سومین موضوع است که در برخی حوزهها از نظر زیرساختی مشکلاتی داشتیم که اربعین امسال رفع شده و شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. برای مثال کشور عراق اعلام کرده است؛ اینترنت رایگان در اختیار زائران قرار خواهد داد.
وی تصریح کرد: ما اگر میخواهیم در هر عملیات رسانهای اثرگذار باشیم، سه مسئله را باید مورد توجه قرار دهیم؛ اولین نکته تولید محتوای اثربخش است که تولیداتی باید خلق شود که به اتحاد و انسجام بیش از پیش بینجامد. به ویژه اینکه ما امسال درگیر فتنه مهمی در جهان بودیم و آن هم قرآنسوزی در کشورهای اروپایی بود که نیازمند تولیدات رسانهای در محکومیت این موضوع است.
کارآموزیان در ادامه بیان کرد: ما امسال باید دنبال انسان رسانههای فهیم باشیم. هیچ مفهومی بهتر از این نیست که هر زائر یک رسانه خواهد بود. اگر ما نتوانیم در این زمینه پروژه تعریف کنیم و یک رویداد عظیم را برای مخاطبان ایجاد کنیم، قطعاً به سمت پروژههایی که از سمت دشمن ایجاد خواهد شد، خواهند رفت و یا به تولید محتوای غیراثربخش خواهد انجامید. همچنین قالب و چارچوبهایی که کشور ما و تعدادی از کشورهای دیگر استفاده میکنند، مورد اهمیت است. برای مثال در ترکیه جامعهای به نام علویان است که هر سال راهپیماییهایی را با عنوان جاماندگان اربعین دارند و در تهران نیز کسانی که امکان حضور ندارند در این راهپیمایی حضور مییابند. این جامعه مربوط به پیادهروی اربعین را کشورهای دیگری همچون گرجستان، هند، پاکستان و ... نیز دارد. امسال باید جاماندگان با عنوان مفهوم مشترک سازماندهی شوند و در رسانههای رسمی و غیررسمی و شبکههای اجتماعی انعکاس یابد.
وی گفت: اگر میخواهیم در این راستا موفق باشیم باید به سمت مفهومسازی مشترک و مناسب برای اربعین برویم تا این زیست بینالمللی که در یک ماه آینده شاهد آن خواهیم بود، به اتفاقات بزرگی منجر شود؛ چراکه جهان اسلام به این اتحاد و انسجام نیاز دارد.
مسئول سازمان بسیج رسانه در ادامه با تأکید بر امیددهی به مردم گفت: امیدآفرینی و جهاد تبیین میتواند کلیدواژه مشترک ما و مردم عراق باشد. به ویژه اینکه ما امسال بیش از پیش شاهد نگاه سستمحوری به جامعه صهیونیست داریم که از درون و بیرون شاهد از هم پاشیدگی آن هستیم.
رویکرد تولید انسانرسانه
زینب اختری، مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور در ادامه این نشست با اشاره به فتنه سال گذشته و همزمانی آن با ایام اربعین حسینی گفت: دشمن همه تلاش خود را کرد تا اربعین را کمرنگ کند و با توطئههای گوناگون، جنگ ترکیبی را به کار گرفت.
وی با اشاره به دو بعد پیادهروی اربعین افزود: یک بعد مربوط به جایگاه اربعین، نگاه اسلام به اربعین و مفهومی است که قرار است از این طریق به دنیا مخابره شود. یک بعد دیگر هم از نظر ما نقش بانوان در این رویداد است. ما نیاز داریم هم خودمان امام حسین(ع) را بشناسیم و هم او را به دنیا بشناسانیم و دنیا نیازمند این است که معرفت، آزادگی و حریت حسینی را به مخاطبان بچشاند.
اختری در ادامه بیان کرد: منطق حسین بن علی(ع) دفاع از حق است. مسئلهای که دنیا نیاز به آن در دفاع از حق مظلوم دارد و دنیا شاهد حاکمیت ظالمان است و به همین دلیل پیام اربعین و امام حسین(ع) باید به دنیا مخابره شود و دنیا باید بداند که شخصی با تمام وجود و زندگی و دارایی خود آمد که از حق دفاع کند و اجازه ندهد که حق کسی پایمال شود.
وی با اشاره به شبهات گوناگون درباره مفهوم اربعین ادامه داد: دشمن با این شبهات نقطهزنی میکند و چون امام حسین(ع) نقطه قوت ماست ما باید برای آن پای میدان بیاییم. این را هم بدانیم که اگر در صحنه نباشیم از خودمان سلب توفیق میشود.
اختری با اشاره به ظرفیت گسترده اقوام و آیینها در کشور گفت: عرب، ترک، کرد، بلوچ و فارس و ... که در یک اجتماع عظیم جهانی کنار یکدیگر جمع میشوند، شکوه و عظمت زیادی دارد و باید از این ظرفیت برای اتحاد و انسجام بیش از پیش آنها استفاده کرد.
وی با اشاره به اهمیت روایتگری مخاطب بیان کرد: باید مخاطب از نظر سن، عقیده و... مورد توجه قرار گیرد، مخاطب باید دستهبندی شود و محتوا براساس ذائقه او در نظر گرفته شود. اینطور نباشد که یک شبکه داخلی تولید کنیم، همدیگر را لایک کنیم و چون این محتوا مورد پسند ما بوده، آن را نشر دهیم و اثرگذار باشیم. ظرفیت اربعین نیز به قدری اثرگذار است که به گوش همه خواهد رسید. اکنون که بستری آماده شده است تا بتوانیم آنچه واقعیت دارد را به گوش همگان برسانیم، باید مخاطب بیشتری را پوشش دهیم و برای هر طیف محتوای مناسب تولید کنیم.
اختری به وجود روایتهای غیررسمی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: روایتهای غیررسمی این روزها در فضای مجازی بسیار پرمخاطب هستند و ما از این طریق میتوانیم تولید رسانهای کنیم. اصلاً نمیگویم که فضا را زنانه و مردانه کنیم، بلکه خانواده اربعینی را مورد توجه قرار دهیم.
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور ادامه داد: ما باید با رویکرد تولید انسانرسانه به این حماسه عظیم فرهنگی نگاه کنیم و این مسئله نیاز به ویژگی خاصی ندارد و کافی است با این رویکرد نگاه شود. همچنین هر خانه یک موکب حتی برای جاماندگان باشد و هر کسی در این راستا فعالیت کرد، در راستای اربعین خانواده و مسائل تربیتی آن باشد. اربعین یک حرکت مردمی است و خدمت مردم به مردم اهمیت دارد و پشتیبانی از موکبها حاکمیتی است، اما موکب گردانی برعهده مردم است.
اختری تصریح کرد: ما در حوزه فضای مجازی نقطه ضعف داریم و نمیتوانیم آنچه در فضای حقیقی وجود دارد را در فضای مجازی انعکاس دهیم و این هم البته حرکت به سمت نور است. چون با ادبیات رسانه آشنا نیستیم و از دروغ و دغل هم استفاده نمیکنیم. ما نیاز داریم، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان انعکاس یابد و در این زمینه، عملکرد ضعیفی داشتیم و باید در این راستا برنامهریزی جدی داشته باشیم.
انتهای پیام