ارتقای فرهنگی جوامع اسلامی لازمه مقابله با گروه‌های تکفیری است
کد خبر: 4162375
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
احمد شفیعی‌نیا در گفت‌وگو با ایکنا:

ارتقای فرهنگی جوامع اسلامی لازمه مقابله با گروه‌های تکفیری است

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: صِرف تهیه امکانات مادیِ امنیتی و گذاشتن نگهبان برای فلان حرم یا مجتمع، کفایت نمی‌کند بلکه باید فرهنگ جوامع اسلامی را ارتقا دهیم.

حجت‌الاسلام شفیعی‌نیا

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شفیعی‌نیا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره موضع مذاهب اسلامی درباره تکفیر و ترور و دلایل برخی تندروی‌ها در جهان اسلام پرداخت و گفت: ضمن عرض تسلیت به مناسبت واقعه تلخ و جانگدازی که برای بار دوم در حرم مطهر شاهچراغ رخ داد باید بگویم که هرچند این حوادث در کشور اسلامی و به دست مسلمان علیه مسلمان واقع می‌شود اما حقیقت قصه این است که دامن اسلام از این پیرایه‌های فطرت‌گریز، پاک و مبراست. آیا اسلامی که در قرآن به صورت روشن، اصول و مبانی آن معرفی شده است و این اصول و مبانی بر دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه مسلمانان و بلکه همه انسان‌ها و حفظ جان و مال و آبروی آنها و مبادی از این دست تأکید دارد به پیروان خود اجازه می‌دهد به جان، مال، امنیت و آبروی مردم دست‌درازی کنند؟ یقینا این خلاف اصول و مبانی اسلام است و هرکسی که از این مسیر تخلف کند در فضای اسلامی مرتکب جرم و خلاف شده است.

شرایط مسلمانان واقعی در اسلام

وی ادامه داد: واقعا انسان ناراحت می‌شود وقتی می‌بیند در میان همه ادیان و مذاهبی که در دنیا وجود دارد و مبانی آنها در کتاب‌ها و رساله‌ها وجود دارد هیچ دینی به اندازه اسلام بر روی حفظ حرمت انسان در همه ابعاد وجودی و فردی تأکید ندارد اما بعضاً شاهد چنین اتفاقاتی در کشوری اسلامی هستیم. اسلام به پیروان خود دستور داده اگر می‌خواهید مسلمان واقعی باشید باید اصولی را رعایت کنید. این اصول می‌تواند به عنوان قوانین بین‌المللی و بین‌البشری مورد توجه قرار گیرد. در کدام دین مشاهده می‌کنیم که نسبت به حفظ جان یک انسان با این بیان زیبا سخن گفته شده باشد که هر کسی انسانی را بکشد گویی همه جهانیان را کشته است و هرکسی شرایطی را پیش بیاورد که فردی کشته نشود گویی که همه مردم جهان را زنده کرده است.

حجت‌الاسلام شفیعی‌نیا بیان کرد: البته لازم به توضیح است که نگاه اسلام، یک طرفه نیست بلکه دو بعدی است و منظور هم جسم و هم روح انسان است یعنی اگر کسی مانع سقوط روحی فرد در انحرافی شود گویی همه جهانیان را نجات داده است. همین یک مورد کافی است که انسان‌ها در کنار همدیگر با احترام و آسایش زندگی کنند. اسلام حتی راجع به محیط زیست، حیوانات، رسیدگی به آب و علف و راحتی و استراحت حیوانات و حتی نحوه سوار شدن بر حیوانات نظر داده است پس آیا این اسلام به شما می‌گوید انسانی را بکشید؟ آیا این اسلام می‌گوید مسلمان هم‌کیش خود را بکشید؟

نقش استکبار در ناامنی جوامع اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: برخی دنبال اسلام هراسی و دین هراسی هستند و این یکی از خصوصیات جبهه استکبار است که می‌خواهد در مقابل جبهه توحیدی، دنیا را ناامن نشان دهد و خدا و خدا پرستی را ناتوان از تأمین امنیت به تصویر بکشد لذا استکبار در نگاه کلی مانعی در مقابل یکتاپرستی است و توحید و یکتاپرستی هم برنامه همه ادیان آسمانی از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام بوده است بنابراین برای استکبار تفاوتی میان اسلام و غیر اسلام وجود ندارد اما دلیل اینکه تأکید بیشتری بر ناامنی جوامع اسلامی دارند این است که اسلام به میزان بیشتری در مقابل آنها قد علم کرده است هرچند در بسیاری از کشورهای دیگر مشاهده می‌کنیم که روزانه ده‌ها نفر به خاک و خون کشیده می‌شوند.

شفیعی‌نیا تصریح کرد: لازم به ذکر است که این مباحث منحصر به امروز و این ایام نیست. بنده به یک نمونه اشاره می‌کنم. اگر به صدر اسلام نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در میان صحابه که نزدیک‌ترین مسلمانان به پیامبر(ص) هستند در زمان خلیفه اول و دوم، شخصی به نام خالد بن ولید بن مغیره، برای گرفتن زکات از یکی از قبایل راهی می‌شود و آنها چون تازه مسلمان بودند و مباحث برای‌شان جا نیفتاده بود مقداری در دادن زکات تردید داشتند لذا خالد بن ولید، آن قبیله را به خاک و خون کشید بنابراین وقتی بصیرت و بینش اسلامی و آشنایی با مبانی اسلام به خوبی وجود نداشته یا از طرف افرادی، معادل‌های غلط جای آن گذاشته می‌شود، صِرف ندادن زکات باعث می‌شود قبیله‌ای تکفیر شود در حالی‌که حتی حکم کافر هم کشتن نیست مگر اینکه کافر حربی باشد یعنی قصد جان شما را کرده باشد آن وقت عقل و فطرت و وجدان به شما می‌گوید که باید مقابله کرده و حتی از قواعد مقابله به مثل هم تجاوز نکنیم اما یکی از صحابه، به دلیل نداشتن چنین بصیرتی، یک قبیله را به خاک و خون کشید.

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: این مطالب چند نکته و چند تکلیف را برای ما مشخص می‌کند. از جمله اینکه متفکران اسلام‌شناس باید ابتدا در سطح جامعه اسلامی، مبانی صلح‌پذیرانه و انسان‌دوستانه اسلام که برای آبرو و خون همه انسان‌ها احترام قائل است را به عنوان اصول اساسی حقوق بشر در فضای امروزی جامعه بین‌المللی مورد تأکید قرار دهند چراکه امامان(ع) و پیامبر(ص) و بسیاری از علمای اسلامی در طول تاریخ از شیعه و اهل سنت بر این اصول تأکید کرده و خودشان به آن عمل کرده‌اند. ما باید جامعه اسلامی را به خوبی تربیت کنیم که با مبانی اسلامی آشنا شوند. عیب اول آن جوانی که مسلمانی را در حرم شاهچراغ به شهادت می‌رساند این است که این موارد را نمی‌داند در حالی‌که اگر می‌دانست، جان خود را برای حفظ این اصول حفظ می‌کرد نه اینکه جان مسلمانی را بگیرد.

لزوم معرفی صحیح اسلام در عرصه بین‌المللی

وی ادامه داد: قدم دیگر این است که اسلام را در عرصه بین‌المللی به خوبی معرفی کنیم تا بتوانیم با افرادی که دنبال اسلام‌هراسی و پیامبرهراسی هستند مقابله کنیم بنابراین صِرف تهیه امکانات مادیِ امنیتی و گذاشتن نگهبان برای فلان حرم یا مجتمع، کفایت نمی‌کند بلکه باید فرهنگ جامعه اسلامی را ارتقا دهیم و اگر کج‌فهمی‌ها و نگاه‌ها و تصورهایی وجود دارد که قرآن‌پسند نیست آن را اصلاح کنیم. این تکلیف اصلی است که بر عهده متفکران و اسلام‌شناسان وجود دارد. 

حجت‌الاسلام شفیعی‌نیا در پایان گفت: البته نباید از تبیین صحیح اسلام‌دوستانه و انسان‌دوستانه و قرآن‌پسندانه از واقعیت‌هایی که در درون اسلام عزیز وجود دارد خوف کنیم چراکه چنین مواردی در سخنان بزرگان ما از شیعه و اهل سنت به میزان زیادی وجود دارد و تأکید شده کورکورانه عمل نکنید چون نتیجه آن برادرکشی در جامعه اسلامی است. امیدواریم چنین پدیده‌هایی با حمایت افرادی که تکلیف گفتن و نوشتن دارند تا اینکه واقعیت‌ها را به شکل درستی به جامعه اسلامی منتقل کنند و همچنین با حمایت نیروهای امنیتی، از جهان اسلام رخت بربندد. 

 

انتهای پیام
captcha