مسئله تبادل زندانیان ارتباطی با آزادسازی اموال بلوکه‌ شده ندارد
کد خبر: 4162487
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
امیرعبداللهیان در نشست خبری:

مسئله تبادل زندانیان ارتباطی با آزادسازی اموال بلوکه‌ شده ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مسئله زندانیان یک موضوع کاملاً انسانی است و هیچ ارتباطی بین موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک پرونده و بحثی انسانی با مسئله آزادسازی اموال و دارایی‌هایمان نزد بانک‌های خارجی قائل نیستیم.

حسین امیرعبداللهیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، بعد از ظهر امروز، ۲۳ مرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، با اشاره به تبادل زندانیان و آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران گفت: آزادسازی اموال، تبادل زندانیان و روابط بانکی نشان می‌دهد که ما از دیپلماسی و مذاکره فاصله نگرفته‌ایم. از ابتدای آغاز به کار دولت و براساس دستور آقای رئیس جمهور؛ دو اقدام بی‌اثر کردن تحریم‌ها و تلاش برای لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا از مسیر مذاکره در دستور قرار گرفتند.

وی افزود: آن بخشی که مربوط می‌شود به تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به محتوای برجام بازمی‌گردد. در برجام توافقی انجام شده و بخش‌هایی از آن حتماً نقطه قوت مذاکرات محسوب می‌شوند، اما در عین حال به دلیل مجموعه شرایط مذاکراتی و پیگیری‌هایی که انجام شده و همکاران من قبلاً مذاکره کردند و برای آنچه می‌توانستند در میز مذاکره به دست بیاورند تلاش کردند، ولی این مذاکره یک طرف با چند طرف بوده است و در ادامه هم  بالاخره طرف مقابل در یک توافق حرف‌هایی برای گفتن دارد. یکی از بحث‌هایی که در برجام وجود دارد این است که بر مبنای متن چند ده صفحه‌ای برجام حتی اگر برجام به‌طور کامل هم کار کند نمی‌تواند دلار را لمس کند؛ در نتیجه حتماً ما در هر نقطه‌ای در مسیر پیشرفتِ بازگشت طرف‌ها به تعهداتشان در برجام قرار بگیریم باید بدانیم که لمس نشدن دلار یک بخشش با استفاده از ارز‌های ملی و سازوکار‌هایی که در قالب برخی ائتلاف‌های چندجانبه پیش می‌رود حل‌وفصل می‌شود و بخش دیگر را باید در مسیر تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و در چهارچوب این سیاست‌ها دنبال کرد.

به دنبال توافق کم در برابر کم نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در مسیر دیپلماسی ماه‌هاست گفت‌وگو‌ها و مذاکرات و تبادل پیام‌های غیرمستقیم با طرف آمریکایی را روی میز داریم، گفت: در این مسیر ابداً به دنبال یک توافق موقت یا توافق کم در مقابل کم نبوده‌ایم و نخواهیم بود، اما مسئله زندانیان یک موضوع کاملاً انسانی است و هیچ ارتباطی بین موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک پرونده با مسئله آزادسازی اموال و دارایی‌هایمان قائل نیستیم، لذا در توافق و صورت‌جلسه تنظیم‌شده بین ما و طرف مقابل یعنی طرف آمریکایی که با وساطت کشور ثالث، یک صورت‌جلسه‌ درباره چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی داریم و صورتجلسه‌ای جدا و دیگری داریم به عنوان مطالبه حق‌مان در آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نزد برخی از بانک‌ها.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این پرسش که در دولت آقای رئیسی چه اقداماتی برای آزادسازی اموال بلوکه‌شده انجام شده است، گفت: وقتی در دولت کار را شروع کردیم اولین بحرانی که با آن مواجه بودیم دسترسی به واکسن کرونا برای استفاده مردم عزیزمان بود. گفته شده بود تا زمانی که مسئله FATF در ایران حل نشود امکان جابجایی حتی یک یورو در سیستم بانکی بین‌المللی وجود ندارد، ولی خوشبختانه دولت موفق شد این کار را انجام دهد و در این مسیر وزارت بهداشت و بانک مرکزی و دیگر نهاد‌ها کمک کردند. گام دوم در آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نزد انگلیس بود. از قبل از پیروزی انقلاب به خاطر خرید‌های تسلیحاتی مبلغی در یکی از بانک‌های بریتانیا متعلق به ایران بلوکه شده بود. ما با احتساب سود آن مبلغ توانستیم ۳۹۰ میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کنیم. این پول کاملاً از مسیر رسمی بانکی در شرایط تحریم‌های سخت به دست ما رسید. توافق کردیم برای هر مصرفی که نیاز داریم از این پول استفاده کنیم و در نهایت در توافق ما ذکر شد کالا‌های غیرتحریمی را ایران می‌تواند وارد کند. این پول به دست ما رسید و پس از دریافت آن توانستیم اعلام کنیم این اتفاق رخ داده است.

آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کره

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی و نحوه انتقال آن به کشور گفت: اموال و دارایی‌های ما نزد بانک‌های کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد و در توافق اولیه که وجود داشت به دلیل اینکه انتقال حدود ۶ میلیارد دلار دارایی از سوی کره جنوبی، شوک مالی به سیستم مالی کره وارد می‌کرد قرار شد در چند مرحله منتقل شود، ولی توافق شد این دارایی‌ها جز مبلغ محدودی که برای باز بودن حساب باقی خواهد ماند بقیه به بانک اروپایی منتقل شود. تبدیل این مبلغ به یورو یک روزه نخواهد بود بلکه یک روند چند روزه و حداکثر چند هفته‌ای نیاز دارد و بعد به بانکی در یکی از کشور‌های منطقه منتقل می‌شود. توافق ما این است که هر کالای غیرتحریمی که مایل هستیم و نیاز داریم از مسیر دارایی‌های خود دریافت کنیم.

استقرار سفیر ایران در ریاض به زودی

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این نشست درباره تأخیر در بازگشایی سفارت و حضور سفیر عربستان در ایران و بالعکس، دلیل اصلی آن تعطیلات بلندمدت عید قربان در کشورهای عربی بیان کرد و با اعلام اینکه در آینده نزدیک سفری به این کشور خواهم داشت، گفت: همزمان با این سفر، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در ریاض مستقر می‌شود.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به سفر پادشاه عمان به مصر قبل از سفر به ایران و مطرح شدن احیای روابط تهران و قاهره، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح آماده از احیای روابط استقبال می‌کند.

وی همچنین سالروز پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی را تبریک گفت و تصریح کرد که آینده متعلق به ملت‌های منطقه است.

امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست نیز با تبریک روز خبرنگار، به توجه ویژه دولت سیزدهم به خبرنگاران اشاره کرد و با اشاره به سهم مهم آنها در دنیای ارتباطات، گفت: فعالیت دستگاه دیپلماسی بدون رسانه ناقص و ابتر است و همواره صدای ما در مذاکرات دوجانبه وچندجانبه و حتی چالشها و مشکلات در میز مذاکرات از طریق رسانه‌ها بهتر شنیده می‌شود و در مواردی که حرفی را نتوانیم در میز مذاکره مطرح کنیم، از سوی رسانه‌ها دقیق و شفاف بیان شده و از سوی طرف مقابل نیز شنیده شده است.

انتهای پیام
captcha