به گزارش ایکنا، مسعود اسعدی، کارشناس فرهنگی، 29 مردادماه در نشست علمی «اربعین، فرهنگ و زبان» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با تاکید بر لزوم آشنایی زائران ایرانی با فرهنگ مردم عراق، گفت: برخی بانوان ممکن است نادانسته از واژگانی چون «حبیبی» استفاده کنند که بیان این واژه از سوی یک خانم ایرانی به یک مرد عرب کار نادرست و زشتی است زیرا حبیبی در اینجا به معنای ابراز محبت و علاقه است. کلمه سیدی هم این بار را دارد و بهتر است به جای آن از کلمه «اخ» یعنی برادر و با لهجه عربی «خویه» استفاده شود یا برای بانوان از اختی استفاده کنیم و از کلمات حساسیتزا استفاده نکنیم. البته همجنس ایرادی ندارد از این تعابیر استفاده کند.
وی با بیان اینکه ما باید این موارد را بین زائران اربعین و کربلا فرهنگسازی کنیم، افزود: نکته دیگر اینکه خانوادههای عراقی دو طیف سنتی و غیرسنتی هستند و تا جای ممکن باید آقایان با آقایان و خانمها با خانمها ارتباط بگیرند و ارتباط نامحرم شکل نگیرد.
اسعدی با بیان اینکه سفر اربعین طوری است که حتی کسانی که نماز نمیخوانند و مذهبی هم نیستند به این سفر میروند، گفت: موقع ناهار و شام سفره میاندازند و خودشان میروند و این نشانه احترام است نه بیاحترامی برعکس فرهنگ ما که صاحبخانه در کنار مهمان مینشیند.
وی اضافه کرد: بهترین غذای آنها قوزی یا بریانی است و وقتی خیلی قصد پذیرایی دارند این غذاها را میآورند و گوسفند پخته شده را وسط سفره پهن میکنند و همه با دست میخورند که ممکن است در فرهنگ ما جا نیفتاده باشد. اگر ما از این کار خوشمان نیامد نباید کلمهای به زبان بیاوریم که موجب ناراحتی صاحبخانه شود.
اسعدی بیان کرد: مسئله دیگر چانهزدن است که بین ایرانیها رایج است ولی وقتی عراقی میگوید هزینه شما 5 دینار است او قطعی تلقی کرده لذا خود را سبک نکنید؛ البته بانوان به هیچ وجه نباید چانه بزنند زیرا در ذهن اعراب بسیار زشت تلقی میشود و ذهن آنها را به سمت خاصی متمایل میکند.
این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: در عراق تعدد گرایشات سیاسی وجود دارد و گاهی در فضای هزار متری شاهد چندین نماز جماعت هستیم؛ در ایران ما با هر گرایشی زیر پرچم ولایت فقیه هستیم ولی در عراق اینطور نیست لذا نباید وارد مباحث سیاسی از این دست شویم. در واقع نوعی تعصب سیاسی از سوی مردم نسبت به جریان مقبول خودش وجود دارد و بحثهای ما فقط تنش ایجاد میکند و حتی در کربلا بیش از 70 درصد مردم گرایش شیرازی دارند.
اسعدی با بیان اینکه ما ایرانیان محبت زیادی به امام حسین(ع) داریم لذا این تعبیر بین ما رایج است که عراقیها در طول تاریخ روی خوش نخواهند دید زیرا ائمه(ع) در این کشور به شهادت رسیدهاند، اظهار کرد: نباید از این تعابیر نادرست استفاده کنیم؛ سالانه هزینههای زیادی از سوی مردم عراق برای گرامیداشت اربعین انجام میشود و این سخنان تفرقهآمیز نادرست است.
وی افزود: متأسفانه گاهی دیده میشود که برخی ایرانیها دائما تکرار میکنند که عراق را ایران نجات داد و عراق هر چه دارد از ایران و به برکت ما است؛ از این حرفها واقعاً به شدت دوری کنیم البته مجاهدت بزرگانی مانند سردار سلیمانی غیرقابل انکار است ولی این سخنان باعث تفرقه میشود.
اسعدی افزود: در ایران مرسوم است که برخی افراد به خصوص بانوان از حنا برای دستان و پا استفاده میکنند ولی عراقیها حنا را برای جشنها مورد استفاده قرار میدهند و آن را نشانه عید و شادی میدانند و ممکن است چنین تلقی از رفتار ما داشته باشند.
وی با بیان اینکه بیش از 3 هزار دفتر مردمنهاد اروپایی ـ آمریکایی در عراق مشغول کار هستند، افزود: فضای مجازی در عراق کاملاً آزادانه و در دسترس کودکان است و به راحتی میتوانند به همه چیز دسترسی داشته باشند و اگر قرار است ما بحثی هم راه بیندازیم بهتر است در جهت روشنگری فضای مجازی باشد و آنها را از بدیهای این فضا آگاه کنیم زیرا در آنجا هیچ چیز فیلتر نیست.
اسعدی افزود: نکته دیگر اینکه عمدتاً آمریکا را دشمن نمیدانند بلکه آمریکا را عامل نجاتشان از دست صدام میدانند؛ بنابراین اگر میخواهید صحبت سیاسی با آنها داشته باشید بر سر دشمنان مشترک بحث کنیم. نکته دیگر این که برخی مردان با شلوارک در منزل مردم عراق که الان میزبان آنهاست رفت و آمد میکنند و اعراب این را بد میدانند. گاهی زنان ایرانی مراعات پوشش را ندارند در حالی که این کار به فرهنگ دوطرف و به خصوص ایرانی ضربه میزند.
وی ادامه داد: کار خوبی که میتوان انجام داد رفتن با سوغات به منازل اعراب است؛ هدیه و سوغات محبت به همراه دارد و خوب است این کار را انجام دهیم. همچنین عراقی نمیپذیرد که بیش از یک شب زائر را در منزلش نگهداری کند یعنی اگر شب در جایی بودید صبح بعد از صبحانه خداحافظی کنید زیرا آنها معتقدند که زائر وقتی صبحانه خورد باید عازم پیادهروی اربعین شود و دوست دارند منزلشان به قدوم زائران زیادی متبرک شود.
انتهای پیام