برگزاری مراسم اربعین در تهران با شعار «زیارت به یک سلام»
کد خبر: 4166674
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

برگزاری مراسم اربعین در تهران با شعار «زیارت به یک سلام»

سخنگوی ستاد اربعین شهرستان ری از برگزاری مراسم پیاده‌روی دلدادگان حسینی با محور زیارت به یک سلام اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۵ میلیون نفر در این مراسم حضور یابند.

برگزاری مراسم اربعین در تهران با شعار «زیارت به یک سلام»به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اعلام برنامه‌های مراسم پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی شهرستان ری امروز ۱۲ شهریور در دارالتولیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. 

حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و سخنگوی ستاد اربعین شهرستان ری با اشاره به برنامه‌ریزی مراسم اربعین حسینی و حرکت منسجم و هدفمند در این زمینه گفت: هدف کمیته فرهنگی این بود تا برای کسانی که در مسیر طولانی از میدان امام حسین(ع) و سایر مبادی به سمت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می‌آیند یک آورده و توشه فرهنگی و ارزش افزوده وجود داشته باشد. 

وی افزود: مدتی پیش مسئولان ستاد مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین، خدمت حضرت آیت‌الله جوادی آملی رسیدند و ایشان توصیه کردند؛ کسی که به سمت حضرت سیدالشهدا(ع) گام بردارد، دیگر جامانده نیست؛ از این رو پس از این سفارش مترصد شدیم عنوان این حرکت فرهنگی را از پیاده‌روی جاماندگان به پیاده‌روی دلدادگان اربعین‌ حسینی تغییر دهیم. 

حجت الاسلام عرفاتی ادامه داد: وظیفه متولیان فرهنگی این است که هر سال بار معنوی و فرهنگی این آیین حسینی را افزایش دهند و توشه فرهنگی و معنوی از این اجتماع توسعه یابد؛ چراکه بزرگترین اجتماع بعد از اجتماع اربعین عراق محسوب می‌شود. 

معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: متأسفانه با وجود تلاش‌های اهالی رسانه که رزمندگان جهاد تبیین هستند، هنوز اثر شاخص و یک بسته فرهنگی و هنری و رسانه‌ای مؤثر در زمینه پیاده‌روی دلدادگان در تهران نداریم تا حضور‌ مردم در این حرکت بزرگ به شکلی مؤثر و منسجم منعکس شود و آثاری در حوزه مستند، فیلم، انیمیشن و ... تولید شود و این در شرایطی است که رسانه‌های معاند بر بوق‌های کاذب خود می‌دمند که دین طرفدار ندارد و در واقع در یک جنگ نابرابر رسانه‌ای قرار داریم. 

برگزاری مراسم اربعین در تهران با شعار «زیارت به یک سلام»

وی با اشاره به برنامه‌های متنوع و متعددی که در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود، بیان کرد: شعار ما «زیارت به یک سلام» است تا همه مردم بتوانند در این راهپیمایی شرکت کنند. از این رو برآورد ما این است که جمعیت حاضران در این رویداد بزرگ در طول مسیر تا شهرری و حرم سیدالکریم(ع) به ۵ میلیون نفر برسد. 

وی ادامه داد: تجمع اولیه از ساعت ۶ از میدان امام حسین(ع) آغاز می‌شود و در سطح استان تهران بیش از ۲ هزار‌موکب طراحی شده که پذیرای زائران‌ خواهند بود. در سطح شهرری هم بیش از ۳۰۰ موکب مجوز برپایی گرفته و جانمایی شده‌اند.

حجت‌الاسلام عرفاتی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و هنری موکب‌ها گفت: سه موکب ویژه کودک و نوجوان طراحی شده است. با توجه به اهانت به قرآن کریم در اروپا، تمرکز فعالیت‌های موکب‌ها بر اجرای برنامه‌های قرآنی است و در این راستا پردیس قرآن طراحی شده و علاوه بر تلاوت قرآن توسط قاریان بین‌المللی، پویشی با عنوان «قرآن بخوانید، جایزه بگیرید» برگزار خواهد شد. همچنین طراحی و امضای طومار‌هایی در محکومیت اهانت به قرآن در دستور کار است تا تلفیق تمسک به قرآن و عترت را در این مراسم داشته باشیم.  

وی با اشاره به توزیع سربند و پرچم در ورودی شهرستان ری گفت: تجلیل نمادین از بانوان دارای پوشش کامل، اهدای ۳ هزار کتاب با موضوع عفاف و حجاب در مواکب، برپایی نمایشگاه سرای محتشم در حرم، نمایشگاه آثار هنری شامل ۲۴ تابلوی خط به قلم استاد محمود نوری از شعر‌های محتشم و همچنین نمایش قسمتی از ضریح جدید حرم عبدالعظیم حسنی(ع) از برنامه‌های دیگر حرم عبدالعظیم محسوب می‌شود.  

حجت‌الاسلام عرفاتی در ادامه توصیه‌هایی به زائران کرد و گفت: زائران از آوردن وسایل اضافی نظیر چادر، پتو و ... خودداری کنند و حتی المقدور از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و اگر مجبور بودند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند، در پارکینگ‌های شهرداری پارک کرده و از سلامت نذورات دریافتی اطمینان حاصل کنند.  

محمد بشارت، فرماندار شهرستان ری نیز در ادامه نشست اظهار کرد: بیش از یک دهه است که راهپیمایی دلدادگان اربعین برگزار می‌شود و جمعیت چند ۱۰ نفری و چند ۱۰۰ نفری، اکنون به چند میلیون نفر رسیده است و پیش‌بینی شده است امسال بیش از ۴ میلیون نفر در این مراسم شرکت کنند؛ از این رو کمیته‌های ۱۲ گانه برای ایجاد هماهنگی بیشتر تشکیل شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کمیته فرهنگی و امور زائران، بهداشت و سلامت، ترافیک، بازرسی و ارزیابی عملکرد، امنیت، اجرایی، محور‌های مواصلاتی، رسانه، مدیریت بحران، جانمایی موکب‌ها، پشتیبانی و تبلیغات شهری و آمار اشاره کرد.

برگزاری مراسم اربعین در تهران با شعار «زیارت به یک سلام»

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار شیوه‌نامه اجرایی مواکب تدوین شد و فعالیت‌های اجرایی منسجم در راستای تبدیل این رویداد استانی به رویداد ملی انجام گرفت. اکنون تلاش می‌کنیم شیوه‌نامه ملی برای این رویداد تدوین کنیم.

بشارت در ادامه بیان کرد: یک‌ هزار و ۳۰۰ موکب به همت شهرداری تهران پیش‌بینی شده است که از این تعداد ۳۰۰ موکب در شهرستان ری است و احتمالاً تعداد این مواکب به ۵۰۰ موکب افزایش یابد.  

وی با اشاره به ظرفیت محدود پارکینگ حرم تصریح کرد: در مسیر اصلی ری - ورامین، باقرشهر و مترو شهرری موکب‌هایی جانمایی شده است و دغدغه اصلی ما خروج انبوه جمعیت از شهرری است که در این راستا ۵ قطار، ۸۰۰ اتوبوس و ۲۰۰ تاکسی ون پیش‌بینی شده؛ همچنین ۱۶۰ دستگاه اتوبوس برای قرچک، ورامین و پیشوا در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha