تبدیل تهران از معبر به مقصد گردشگری
کد خبر: 4169615
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران تبیین کرد؛

تبدیل تهران از معبر به مقصد گردشگری

امیر قاسمی با اشاره به رویکرد این ستاد با عنوان «توسعه گردشگری پایدار شهری و تبدیل تهران از معبر به مقصد گردشگری» گفت: به دنبال ثبت میراث ناملموس محلات قدیمی تهران هستیم.

توسعه گردشگری پایدار شهری و تبدیل تهران از معبر به مقصد گردشگریامیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برنامه‌های این ستاد پرداخت و اظهار کرد: امسال حوزه گردشگری شهرداری تهران پیش از شروع سال نو فعالیت‌های خود را آغاز و برنامه‌های متنوعی را در شهر تهران اجرا کرد که اغلب این برنامه‌ها نیز از طریق رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه ملی به اطلاع مردم رسانده شد.

قاسمی ادامه داد: در برنامه‌های گذشته نیز ستاد گردشگری شهرداری تهران به ویژه در ایام محرم و صفر تورهای مختلفی را در نقاط مختلف برگزار کرد. حضور در اجتماعات امام رضایی‌ها، بدرقه زائران اربعین و ... از جمله برنامه‌هایی بود که در این زمینه اجرا شد.

وی با اشاره به رویکرد ستاد گردشگری شهردای تهران با عنوان «توسعه گردشگری پایدار شهری و تبدیل تهران از معبر به مقصد گردشگری» اظهار کرد: برای این رویکرد یک ابرپروژه نیز با عنوان «بازشناسی و معرفی تهران به عنوان مقصد گردشگری بر پایه مشارکت عموم شهروندان، نخبگان و نهادهای متولی» تعریف شده که به دنبال تحقق آن خواهیم بود. 

قاسمی تصریح کرد: در کنار این ابرپروژه، طرح‌های مختلفی برای شهر تهران تهیه شده که یکی از مهمترین آن‌ها (برای دسترسی به کف محلات و درگیر کردن مردم محلات با موضوعات گردشگری) تشکیل خانه‌ها و کانون‌های گردشگری محلات است که در این راستا تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری بتوانیم نفرات خود را در تمامی محلات مشخص کرده و در هر محله‌ای موضوع گردشگری به صورت ویژه دبنال شود.

وی با تأکید بر ارتباط ستاد گردشگری شهرداری تهران با سازمان‌های مردم‌نهاد و فعال در حوزه گردشگری، گفت: از تمامی علاقه‌مندان به مشارکت در این زمینه دعوت می‌کنیم تا با ستاد گردشگری شهرداری تهران در این زمینه همکاری داشته باشند. در موضوع نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها نیز پیش‌بینی‌هایی انجام داد‌ه‌ایم که اجرایی خواهد شد. علاقه‌مندان فراوانی از شهروندان تهرانی و شهروندان اطراف تهران در جشنواره‌های ستاد شرکت کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به جشنواره شاتوت، جشنواره شکوفه‌های گیلاس و ...  اشاره کرد. 

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران ادامه داد: طی روز پنجم مهرماه سال جاری نیز جشنواره «عطر ریحان» را در منطقه 18 برگزار خواهیم کرد. طی این جشنواره، قرار بر این است که سنت‌های گذشته مردم تهران در رابطه با سبزی پاک کردن و ... احیا شود که در این زمینه شهروندان در روز برگزاری جشنواره در زمین‌های سبزی‌کاری منطقه 18 حاضر شده و نسبت به تهیه و پاک کردن سبزی‌ها به صورت دسته جمعی اقدام خواهند کرد.

قاسمی بیان کرد: با اجرای این جشنواره‌ها به دنبال ایجاد نشاط، شادابی و سفر در شهر تهران هستیم. البته مناطق 22 گانه تهران نیز مکلف هستند تا نسبت به برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف تا پایان سال جاری اقدام کنند. همچنین، مجموعه‌های گردشگری شهرداری تهران در نمایشگاه گردشگری که به صورت متمرکز در کل کشور برگزار می‌شود نیز حضور فعالیت خواهد داشت. به دنبال این هستیم تا نمایشگاه‌هایی نیز در محلات شهر تهران برای معرفی دستاوردهای تهران به همه شهروندان برپا کنیم.

توسعه ظرفیت‌های تهران‌شناسی

وی افزود: یکی از موضوعات مهم برای ستاد گردشگری شهرداری تهران، توسعه ظرفیت‌های تهران‌شناسی است که در این زمینه با تولید و انتشار اخبار در رسانه‌ها، راه‌اندازی صفحات مجازی فراوان در سطح محلات تهران، تولید کلیپ، تیزر، عکس و پادکست‌های مختلف  به دنبال توسعه این ظرفیت هستیم. یکی از برنامه‌های مهم مناطق مختلف شهر تهران، حفظ میراث شهر تهران است لذا مناطق مختلف شهرداری تهران به دنبال ثبت آثار مختلف این مناظق هستند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با بیان اینکه به دنبال ثبت میراث ناملموس محلات قدیمی تهران هستیم، تصریح کرد: با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نیز به دنبال ثبت ملی کوه بی‌بی شهربانو و مجموعه توچال هستیم تا بتوانیم آن‌ها را به عنوان میراث ملی شهر تهران به ثبت برسانیم که در این زمینه نیز ثبت قرادادهای مربوطه در حال انجام است.

قاسمی بیان کرد: در زمینه تولید محتوا مانند کتاب و کتابچه‌های مختلف نیز به کتاب کودک و تلفیق فعالیت‌های کودکان با گردشگری پرداخته‌ایم که تا روز گردشگر نیز چند شماره از کتاب‌های کودک ستاد گردشگری شهردای تهران به چاپ رسیده و منتشر شود. کتاب‌های مختلفی در این زمینه به چاپ رسیده و هم‌اکنون نیز به دنبال انتشار کتاب سقاخانه‌های تهران هستیم که به زودی منتشر خواهد شد.

وی در رابطه با تولید نقشه از مراکز مختلف گردشگری تهران نیز بیان کرد: در ایام نوروز گذشته بیش از 140 هزار نقشه گردشگری تهران بین مردم توزیع شد که تقریباً بی‌سابقه بود. امسال نیز در شش ماهه دوم تولید محتوای نقشه‌ای شهر تهران ادامه خواهد یافت  و تا ایام نوروز نیز ادامه خواهد داشت و نقشه‌های تولید شده به گردشگران نوروزی شهر تهران ارائه خواهد شد.

معرفی اماکن گردشگری

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با بیان اینکه تولید پوستر و معرفی اماکن گردشگری از موضوعات مهم ستاد گردشگری شهرداری تهران است، اظهار کرد: سامانه جامع گردشگری شهر تهران با نشانی visit.tehran.ir تمامی اطلاعاتی که مردم و گردشگران بدان نیاز دارند را در خود پوشش داده است و همگان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. در حال حاضر بیش از 38 تور تهران‌گردی در حال اجراست و مردم می‌توانند تمامی اخبار و اطلاعات تورهای گردشگری را نیز از این سامانه به دست آورند.

قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر در حال پیگیری مسئله آموزش علمی و تخصصی برای مردم و گردشگران هستیم تا کانون‌های محلات به قدری توانمند شوند که بتوانند صنعت گردشگری را در محلات خود گسترش داده و اقتصاد محلی را پویا کنند. باید به نقطه‌ای دست پیدا کنیم که بتوانیم گردشگری را به صورت آسان و ارزان در اختیار مردم شهر تهران قرار دهیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخحصصی گردشگری از سوی این ستاد در ایام هفته گردشگری نیز گفت: در رابطه با برنامه‌های ویژه کودکان نیز هم‌اکنون کتابخانه و موزه ملک برنامه متمرکزی را برای کودکان در نظر گرفته است که تمامی شهروندان می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند. در ایام هفته گردشگری نیز برنامه کودک مفصلی در یکی از سراهای محلات منطقه 5 تهران برگزار خواهد شد.

نکوداشت مفاخر و سرمایه‌های حوزه گردشگری

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به نکوداشت مفاخر و سرمایه‌های حوزه گردشگری افزود: در این زمینه مراکز گردشگری مانند مجموعه عباس‌آباد در حال برنامه‌ریزی هستند. همچنین برنامه‌های فرهنگی گردشگری مانند مسابقات نقاشی، عکاسی، کاریکاتور، خاطره‌نویسی و ... نیز در دستور کار قرار دارد. تورهای موضوعی و موضعی مفصلی نیز برای ایام بازگشایی مدارس درنظر گرفته‌ایم که تور رایگان برای محلات تهران برنامه‌ریزی شده که در این مرحله 352 تور برای محلات مختلف اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: برای کودکان و سالمندان شهر تهران نیز تورهای مختلف گردشگری در ایام مهر ماه سال جاری در نظر گرفته شده است. برای دانشجو اولی‌هایی که امسال برای اولین بار وارد تهران می‌شوند نیز تورهای گردشگری ویژه‌ای برای شناسایی اماکن مختلف گردشگری شهر تهران دیده شده است که اجرا خواهد شد. در ابتدای سال جاری، شورای اسلامی شهر تهران اعتبارات خوبی را برای مراکز گردشگری و توسعه گردشگری درنظر گرفته که پیگیر به ثمر نشستن آن هستیم تا بتوانیم اعتبارات شهرداری در حوزه گردشگری را به خوبی فعال کنیم. 

قاسمی در پایان با اشاره به نواخته شدن زنگ گردشگری در مدارس همزمان با ایام گردشگری تصریح کرد: این برنامه به ویژه برای مدارسی که موضوع گردشگری در آن‌ها تدریس می‌شود اجرا خواهد شد. تعاملات خوبی با کانون‌های گردشگری دانشگاه‌ها داشته‌ایم که جزئیات آن به زودی منتشر خواهد شد.         

انتهای پیام
captcha