بهر‌ه‌گیری سپاه قم از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها
کد خبر: 4169703
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
فرمانده سپاه استان قم تاکید کرد:‌

بهر‌ه‌گیری سپاه قم از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها

محمدرضا موحد گفت: برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی سپاه قم به دنبال تفاهم نامه با دانشگاه‌های استان است.

به گزارش ایکنا از قم، محمدرضا موحد در دیدار رئیس دانشگاه قم و امضا تفاهم‌نامه همکاری این دو مجموعه که امروز ۲۷ شهریورماه انجام شد، اظهار کرد: هدف از امضاء تفاهم‌نامه با دانشگاه قم توسعه علمی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و استفاده از پتانسیل و ظرفیت متقابل دانشگاه و سپاه است.

وی مهم‌ترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی را مشروعیت مردمی و فرهنگ اعتقادی آن دانست و تصریح کرد: اگر مراکز علمی دانشگاه‌ها با فرهنگ بومی و اعتقادی تلفیق شود، قدرت کشور در برابر دشمنان چندین برابر خواهد شد.

فرمانده سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) هدف اصلی دشمنان انقلاب اسلامی از تحریم اقتصادی را جلوگیری از رشد علمی دانشگاه‌ها دانست و گفت: دشمنان می‌دانند که کشور ما با رشد و توسعه مراکز علمی و دانشگاهی به تولید، ثروت و قدرت می‌رسد بنابراین تحریم اقتصادی می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی، رییس دانشگاه قم نیز در این دیدار گفت: دانشگاه قم در این زمینه صاحب ایده بوده و با تاسیس دانشکده‌ای مربوط به علوم شناختی و هوش مصنوعی و جذب هیات علمی و تمرکز در این زمینه در آینده هوش مصنوعی اثر گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف علمی دارد.

وی بیان کرد: با توجه به پشتوانه علمی قوی دانشگاه قم در زمینه علوم انسانی، سرمایه‌گذاری در علوم شناختی، هوش مصنوعی و حوزه‌های بین‌رشته‌ای اثرگذاری ویژه‌ای در فضای ملی و بین‌المللی خواهد داشت.

وی گفت: ما در دانشگاه قم افتخار میزبانی بیش از ۱۰ هزار دانشجو در حال تحصیل را داریم و علاوه بر آن در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ دانشجو از نوزده کشور جهان در این دانشگاه را داریم که دانشگاه قم به تبع آن بر اساس آمار وزارت علوم، بین‌المللی‌ترین دانشگاه ایران نیز است.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های برجسته دانشگاه قم این است که حدود ۷۰ نفر از اعضای هیات‌علمی آن افزون بر این که دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی هستند در زمینه علوم اسلامی نیز مجتهد و صاحب‌نظر هستند و این یک ظرفیت علمی بسیار خوبی است.

شریفی ادامه داد: دانشگاه قم جزو دانشگاه‌های برتر و جامع ایران است که در بیشتر رشته‌های دانشگاهی در مقاطع گوناگون دارای اساتید برجسته و دانشجوان مستعد است.

وی یادآور شد: ما آمادگی داریم در زمینه‌های گوناگونی نظیر؛ استفاده مطلوب از توانایی‌های علمی، فنی و تجهیزاتی طرفین در راستای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی، برگزاری نشست‌های علمی مشترک و تبادل دانش و اطلاعات، همکاری اجرای پروژه‌های علمی، پژوهشی و فنی، مشارکت در احصا توسعه و کاربردی کردن فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف، تشکیل کارگروه‌های مشترک فرهنگی با رویکرد علمی و پژوهشی، کارگاهی و آزمایشگاهی با استفاده از تجارب علمی و ظرفیت‌های استاد و دانشجو همکاری داشته باشیم.

شریفی با اشاره به ظرفیت تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) دانشجویان اظهار کرد: رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان باید در خدمت نیاز‌های دانشی و نیاز‌های تقاضا محور استان قرار بگیرد و ما معتقدیم که پژوهش‌ها باید کاربردی و حل مسئله‌ای باشد تا یک مشکلی را بتواند حل کند.

امضای تفاهم‌نامه علمی، پژوهشی و آموزشی بین سپاه و دانشگاه قم

در ادامه این نشست تفاهم‌نامه همکاری در راستای توسعه علمی، پژوهشی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های دانشگاه قم، بین سپاه امام علی بن ابی‌طالب (ع) و دانشگاه قم به امضا رسید.

علی‌اکبر شفیعی، معاون دانش و پژوهش سپاه استان قم نیز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه علمی، پژوهشی و آموزشی بین سپاه و دانشگاه قم گفت: اگر پل ارتباطی بین دانشگاه، سپاه، سایر نهاد‌ها و ادارات ایجاد شود پیشرفت و توسعه استان در زمان سریع‌تری به ثمر خواهد نشست.

وی هدف از این همکاری را پاسخ به نیاز‌های دانشی و پژوهشی استان دانست و گفت: این تفاهم‌نامه در راستای تقویت و توسعه علمی، پژوهشی، فعالیت‌های فرهنگی، افزایش سطح دانش و مهارت و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌های دو مجموعه به منظور حل مسائل و مشکلات اولویت دار استان صورت گرفت.

معاون دانش و پژوهش سپاه استان قم با بیان اینکه دانشگاه قم توانایی علمی بالایی برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و باید از این پتانسیل خوب استفاده کرد، گفت: اعتقاد ما بر این است که اگر پل ارتباطی بین دانشگاه و سپاه و سایر نهاد‌ها و ادارات ایجاد شود پیشرفت و توسعه استان در زمان سریع‌تری به ثمر خواهد نشست.

وی ارتباط عمیق و وسیع بین دانشگاه و سپاه در این شرایط حساس و تحریم را ضروری دانست و بیان کرد: نگاه سردار موحد فرمانده سپاه قم و ارشد نظامی استان قم یک نگاه علمی، تحول‌خواه و تحول‌آفرین است و همکاری و تعامل خوبی با سایر نهاد‌ها و ادارات ایجاد کرده است.

وی افزود: دانشگاه قم یک دانشگاه مهم، شناخته‌شده و دارای سابقه طولانی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است و از اساتید برجسته و عالی‌رتبه باسابقه علمی بالایی برخوردار است و می‌تواند خدمات علمی، پژوهشی و فرهنگی و آموزشی خوبی به جامعه ارائه دهد.

انتهای پیام
captcha