مانور قدرت خداوند در سوره «ملک» + تلاوت
کد خبر: 4170641
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
سوره‌های قرآن/ 67

مانور قدرت خداوند در سوره «ملک» + تلاوت

در سوره‌های مختلف قرآن کریم خداوند قدرت خود را به تصویر کشیده است اما نوع به تصویر کشیدن قدرت خداوند در سوره «ملک» بسیار کوتاه اما خاص و کامل است به طوری که تصویری از تسلط خداوند بر همه هستی را می‌توان مشاهده کرد.

سوره ملک

به گزارش ایکنا، شصت و هفتمین سوره قرآن کریم، «ملک» نام دارد. این سوره با 30 آیه در جزء بیست و نهم قرار گرفته است. «ملک» که سوره‌ای مکی است در ترتیب نزول، هفتاد و هفتمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

«ملک» به معنای فرمانروا است و اشاره به فرمانروایی خداوند بر همه هستی دارد و دلیل نام‌گذاری این سوره، آمدن واژه «ملک» در اولین آیه این سوره است.

هدف اصلی سوره ملک بیان عمومیت ربوبیت خدا برای تمام عالم و هشدار دادن نسبت به روز قیامت دانسته‌اند. به همین جهت در این سوره بسیارى از نعمت‌هاى الهى از خلقت و مدیریت نظم هستی را نام می‌برد، چون در حقیقت ذکر این نعمت‌ها دلیلی بر ربوبیت عامه الهى است.

نوع بیان فرمانروایی و حاکمیت خداوند بر جهان هستی نیز به صورت خاصی در این سوره بیان شده است. نوع بیان این آیه اشاره به تسلط کامل خداوند بر تمام هستی دارد به صورتی که هر تغییری بخواهد در آن ایجاد می‌کند و به هر شکلی بخواهد آن را اداره می‌کند و قدرت او محدودیتی ندارد.

این سوره با تحسین خداوند در مورد فرمانروایی و حاکمیت و قدرت او آغاز می‌شود و در ادامه آفرینش و مرگ و حیات را آزمایش الهی برای انسان‌ها عنوان می‌کند.

در این سوره مرگ و زندگی انسان که از دلایل مالکیت و حاکمیت خدا عنوان می‌شود و اینکه این دو را آزمایش خداوند عنوان کرده، نوعی پرورش دانسته‌اند که انسان را آماده و پاک می‌کند تا شایستگی نزدیک شدن به خداوند را داشته باشد.

به این ترتیب جهان هستی میدان بزرگ امتحان برای انسان‌ها است و وسیله این آزمون، مرگ و زندگی است و هدف آن رسیدن به بهترین رفتار است که مفهوم آن کامل شدن شناخت، پاک شدن نیت و انجام هر کار خوبی است.

موضوعات این سوره را می‌توان در سه بخش مورد توجه قرار داد: ابتدا بحث‌هایی در مورد صفات خداوند و نظام شگفت‌انگیز خلقت مخصوصا آفرینش آسمان‌ها و ستارگان، آفرینش زمین و نعمت‌های زمینی، آفرینش پرندگان و آب‌های جاری و آفرینش گوش، و چشم و ابزار شناخت مطالبی مطرح کرده است.

سپس به معاد و روز قیامت و عذاب جهنم و گفتگوی مأموران عذاب با جهنمیان پرداخته است. در بخش سوم نیز به کافران و ظالمان هشدار می‌دهد و آنها را به انواع عذاب‌های دنیایی و اخروی تهدید می‌کند.

قرائت سوره ملک با صدای استاد مرحوم عبدالباسط

انتهای پیام
captcha