توصیه به عبادت شبانه در سوره «مزمل» + تلاوت
کد خبر: 4179702
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۴
سوره‌های قرآن/ 73

توصیه به عبادت شبانه در سوره «مزمل» + تلاوت

شب دربردارنده ساعات خاصی است که برای استراحت و خواب در نظر گرفته شده است اما آرامشی که این ساعت‌ها دارد باعث می‌شود عده‌ای بخشی از آن را برای اندیشیدن یا عبادت کردن اختصاص دهند و به نظر می‌رسد عبادت در این لحظه‌ها آثار بیشتری دارد.

سوره مزمل

به گزارش ایکنا، هفتاد و سومین سوره قرآن کریم «مزمل» نام دارد. این سوره با 20 آیه در جزء 29 قرآن قرار گرفته است. این سوره از سوره‌های مکی است که در ترتیب نزول، سومین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

نام سوره از آیه اول گرفته شده که اشاره به پیامبر(ص) دارد و به معنای کسی است که لباس به خود پیچیده است. «مُزّمّل» به معنای کسی است که لباس یا چیزی به خود می‌پیچد تا بخوابد یا مثلا از سرما دور بماند. به نظر می‌رسد اشاره به پیامبر اسلام(ص) دارد که پس از اذیت و آزار مشرکان، آن حضرت برای دورکردن غم و اندوه، لباسی به خود پیچیده بود تا لحظه‌ای استراحت کند. و منظور از «برخاستن» (قُم) در این آیه، بیدار شدن و تلاش کردن در راه خدا است.

از جمله موضوعاتی که در این سوره مطرح شده، دعوت پیامبر(ص) به عبادت شبانه و قرائت قرآن و شکیبایی برابر کافران و بحث از معاد است.

این سوره پیامبر اسلام(ص) را امر می‌کند به اینکه نماز شب بخواند، تا به این وسیله آماده گرفتن مسئولیتى شود که به زودى به او داده می‌شود. طبق آنچه مفسران گفته‌اند، این مسئولیت دریافت قرآن از طرف خداوند است. این توصیه نه فقط برای پیامبر(ص)، بلکه توصیه‌ای عمومی و تأکیدی برای همگان است که عبادت شبانه قدرتمندتر است: «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا: مسلّماً نماز و عبادت شبانه پابرجاتر و با استقامت‌تر است» (مزمل/ 6)

همچنین به پیامبر دستور می‌دهد که در برابر سخنان آزاردهنده دشمنان صبر کند و از کسانی که او را شاعر یا دیوانه می‌خوانند کناره‌گیری کند. باز هم این توصیه مخصوص پیامبر(ص) نیست و یک توصیه عمومی برای مؤمنان است. این سوره پس از تهدید و هشدار دادن به کافران، به مؤمنان نیز دستور می‌دهد در برابر سختی‌ها، صبر کنند.

یکی از آیات این سوره در مورد روش صحیح خواندن قرآن است. آیه چهارم این سوره می فرماید «و رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً: و قرآن را شمرده شمرده بخوان». «ترتیل» در اصل به معنای «تنظیم» و «ترتیب موزون» است و در اینجا به معنی خواندن آیات قرآن به صورت شمرده و منظم، باادای صحیح حروف، بیان كلمات، تفکر در مفاهیم آیات و اندیشه در نتایج آن است.

کد
تلاوت سوره مزمل توسط استاد شهریار پرهیزکار
انتهای پیام
captcha